Muotikauppa elpyy nyt vauhdilla – verkkomyynti yllättäen laskee
Pandemian ajasta pahasti kärsinyt muotikauppa on elpynyt ennustettua nopeammin. Huhtikuussa muotikauppa ylsi ensimmäisen kerran pandemiaa edeltävälle tasolle. mitä odotettiin vasta syksyllä. Veturin on nyt kivijalkakauppa ja verkkokauppa on ottanut takapakkia.
Vaatekaupan huhtikuu oli erinomainen, sillä myynnin arvo kasvoi 31,3 % ja nousi jo parilla prosentilla yli koronaa edeltävän huhtikuun myynnin. Epävarman alun jälkeen alkuvuosikin on kokonaisuutena sujunut vauhdikkaasti ja huhtikuun loppuun mennessä muotivaatteiden kaupan arvo on kasvanut +9,0 % ja määrä 4,4 %. Muotikaupan arvon ennustetaan vuonna 2022 kasvavan 13 % noin 3,4 miljardiin euroon.
Raaka-ainekustannusten, kuljetusten ja hankintahintojen nousu näkyy nyt jo hinnoissa. Pahimman hintapaineen kuluttajat joutuvat silti kohtaamaan vasta talvella. Esimerkiksi puuvillan hinta on nyt 80 % korkeampi kuin vuosi sitten ja tämä tulee viiveellä valumaan kuluttajahintoihin.
Myynnin kasvu olisi ollut tätäkin voimakkaampaa, jos toimituksia ei rajoittaisi toimitusongelmat. Aasian ja varsinkin Kiinan toimitukset ovat noin kolme kuukautta myöhässä.
”Myynti olisi ylittänyt koronaa edeltävän ajan reilusti ilman tuotanto-ongelmia ja sumppuuntuneita satamia.” kiteyttää Muoti ja urheilukauppa ryn toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää.
Korona aikana loikan tehnyt verkkokauppa on laskussa niin kotimaasta kuin Euroopastakin.
esimerkiksi vaatteiden verkkokauppa suomesta laski alkuvuonna -11,8 % ja EU maista peräti -16,7 %. Verkkomyynti kotimaasta on silti edelleen yli kaksi kertaa suurempaa kuin ennen koronaa ja EU maistakin 26 %.
”Verkkomyynnin takapakkia osattiin odottaa, sillä saimme seurata, miten ihmisten tarpeet purkautuivat maissa, joissa kauppojen piti olla ajoittain kokonaan kiinni.”
Ihmisten kaipuu kaupoissa kuljeskeluun purkautuu nyt, kun se on jälleen mahdollista. Eikä tämä ole ihan heti menossa ohi.