22.08.2024

Erikoiskaupan liiton lausunto yhteistoimintalain muuttamisesta

Erikoiskaupan liitto Etu ry                                                                                  22.08.2024

Asia:  VN/29568/2023

Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi yhteistoimintalain muuttamisesta

Yleiset huomiot

Erikoiskaupan liitto Etu ry pitää hyvänä lähtökohtana sitä, että esityksen tavoitteena on keventää erityisesti alle 50 työntekijän yrityksille lainsäädännöstä aiheutuvaa hallinnollista taakkaa.

Pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelman mukaan: ”Hallitus nostaa yhteistoimintalain soveltamisalan EU-säännösten mahdollistamalle tasolle, 50 työntekijää säännöllisesti työllistäviin yrityksiin ja yhteisöihin. Yhteistoimintalain vaatimuksia muutosneuvottelujen vähimmäisajoista lyhennetään puolella.”

Tämä ei nyt esitetyssä yhteistoimintalain muutoksessa toteudu. Esitysluonnos johtaa sekavaan lopputulokseen useine huomioon otettavine henkilömäärärajoineen erityyppisissä neuvottelutilanteissa.

Esitämme, että EU-säännösten rajoissa yhteistoimintalain soveltamisen raja nostetaan yhdenmukaisesti 50 henkilöön hallitusohjelman mukaisesti. Tätä pienemmissä yrityksissä yhteistoiminta on vapaamuotoista ja tätä ei ole syytä säännellä lainsäädännöllä.

Työryhmän ehdotuksen mukaan jatkuvaa vuoropuhelua ja tiedottamisvelvollisuutta liikkeen luovutuksen yhteydessä koskeva yhteistoimintavelvoite koskisi lainmuutosten jälkeen edelleen myös alle 50 työntekijän yrityksiä. Tästä tulisi luopua, varsinkin kun velvollisuuden laiminlyönnistä seuraa sanktio ja velvoite lisää pienten yritysten hallinnollista taakkaa, jota on laajemminkin tarkoitus keventää.

Työvoiman käytön vähentämistä koskevissa muutosneuvotteluissa esitetään neuvotteluaikojen puolittamista kolmeen viikkoon tai 7 päivään. Tätä on pidettävä kannatettavana.