12.04.2022

EVA:n johtaja Emilia Kullas peräänkuuluttaa erikoiskaupan yrityksiltä lisää kasvuhaluja ja suomalaisilta halua sijoittaa kasvuyrityksiin

Suomalaisilla erikoiskaupan yrityksillä pitää olla rohkeutta hakea kasvua toteaa EVAn johtaja Emilia Kullas kolumnissaan Edun uutiskanavalla.

Erikoiskaupan liitto Edun uutiskanavan kolumnissaan Elinkeinoelämän valtuuskunnan johtaja Emilia Kullas hakee syytä sille, miksi Ruotsissa sijoitetaan tuntuvasti kasvuyrityksiin mutta Suomessa ei. Hän löytää selityksen ruotsalaisten yrittäjien paksummista lompakoista, jotka syntyvät heidän myydessään yrityksiään. 

”Meillä on liian pieni joukko yksityishenkilöitä, jotka voisivat sijoittaa kasvaviin yrityksiin tuntuvia summia”, Kullas kirjoittaa.

Suomessa yrityskaupoista jää omistajille huomattavasti pienempiä summia kuin Ruotsissa – syynä osin verotus, Kullas kirjoittaa.

Emilia Kullas pitääkin pääomien puutetta suurimpana esteenä suomalaisten yritysten kasvulle. Hänen mukaansa Suomen pitäisi helpottaa yrittämistä ja työllistämistä keventämällä verotusta. EVA on ehdottanut esimerkiksi yhtiöverotuksen kevennystä 15 prosenttiin ja pääomatuloveron laskua 30 prosenttiin. Kullas näkee, että verotusta pitää keventää, jotta Suomeen syntyy uusia menestysyrityksiä. Yrittämisen ja työnteon lisäämisellä saadaan lisää verotuloja, vaikka veroastetta lasketaan.

Kullas on myös huolissaan siitä, että Elinkeinoelämän keskusliiton yrityskyselyssä alle puolet pk-yrityksistä kertoi tavoittelevansa liikevaihdon kasvua. "Kiihtyvän inflaation keskellä se tarkoittaa, että yrittäjä on valmis tekemään jatkuvasti kutistuvaa tulosta. Yrityksen pitää joko kasvaa tai kuihtua”, Kullas kirjoittaa.

Koronan jälkeen erikoiskaupassa on kuitenkin ollut havaittavissa myös ilahduttavia merkkejä kivijalkakaupan elpymisestä. Kullas mainitsee kolumnissaan muun muassa Ruohonjuuri-ketjun, joka hakee kasvua avaamalla uusia kivijalkamyymälöitä. Muotialalla Marimekko on Kullaksen mukaan hyvä esimerkki erikoiskaupan yrityksestä, joka on onnistunut kasvattamaan ulkomaan myynnin osuutta liikevaihdostaan.