17.06.2024 Kirjakauppaliitto ry

Kesä alkaa kirjakaupasta – kesän 2024 kuumimmat kirjavinkit

Kesälomalla lukemiselle jää aikaa, ja kirja on loistava matkakumppani kesän reissuille ja rentoa ajanvietettä niin rannalle kuin mökillekin. Kirja-alan ammattilaiset jakoivat parhaat ja koukuttavimmat kirjavinkkinsä kesälle 2024.

Jännitystä kesäiltoihin

Benjamin Stevensonin Jokainen perheestäni on tappanut jonkun (Aula & Co 2024) on virkistävän erilainen rikoskirja, joka imaisee mukaansa. Kirja on saanut kiitosta myös ansiokkaasta käännöstyöstä. Jo Nesbøn Kylän kuningasta (Johnny Kniga 2024) kuvaillaan takuuvarmaksi lukukokemukseksi, jota ei malta laskea käsistään. Kaisu Tuokon Yksin (Otava 2024) yhdistää suomalaisen pikkukaupunki-idyllin ja jännittävät juonenkäänteet.

Kevyttä luettavaa

Kesällä ja lomamatkoilla tartutaan usein kevyempään lukemistoon. Iida Ahon Kesän tango (Tammi 2024) sopii hyvin juhannustunnelmaan. Kirja sijoittuu pieneen maalaispitäjään, ja tarina on raikas sekä lämminhenkinen. Myös Rakkausjuttu espanjalaisittain (Gummerus 2024) on täydellinen valinta, kun lukija kaipaa keveää ja viihteellistä kirjaa. Teos sopii nautittavaksi esimerkiksi huolettomina hetkinä rannalla. Kirsi Pehkosen Hiekkalinnoja Jylhäsalmella (Otava 2024) on hyvän mielen luettavaa romantiikalla maustettuna. Jos pidit viime kesänä ihastuttaneesta Vettä kukille -kirjasta (WSOY 2023), kannattaa tänä kesänä antaa mahdollisuus Kaikki taivaan sini -teokselle (Tammi 2024).

Odotetuimpia uutuuksia

Kauan odotettu suomennos Siivenisku (WSOY 2024) on Rebecca Yarrosin kirja, joka herätti suurta kiinnostusta jo ennakkoon. Kirja on verrattain pitkä, joten se on täydellinen valinta lomalle, kun lukemiseen jää enemmän aikaa. Kirjaa voi suositella kaikille fantasiakirjallisuuden ystäville. Lucy Scoren Sinulle en koskaan antaudu (Gummerus 2024) on ilmiö TikTokissa niin Suomessa kuin maailmallakin.

Inspiroivia elämäkertoja ja itsensä kehittämistä

Rakas Eeva Kilpi (WSOY 2024) on kevään 2024 eniten kiinnostusta herättäneitä kirjoja. Luovuus ja olemisen taito (Otava 2024) on kiinnostanut erityisesti miehiä. Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa (WSOY 2018) on itsensä kehittämisen klassikkoteos, johon kannattaa tarttua viimeistään tänä kesänä.

Seikkailuja lapsille ja nuorille

Paula Norosen ja Minna Kivelän Älyttömän hulluja satuja (Tammi 2024) on jo ehtinyt ihastuttaa monia, ja kirjan suosio näyttää jatkuvan läpi kesän. Rambon talli: Kadonneiden hevosten mysteeri (WSOY 2024) on ollut huomattavan suosittu ilmestymisestään lähtien. Timo Parvelan ikonisen Pate-kirjasarjan uusin Pate ja megamökä (Tammi 2024) on odotettu jatko kirjasarjalle. Uutuuksien lisäksi klassikot ihastuttavat myös nuorempia lukijoita. Esimerkiksi Harry Potter -sarjaan tartutaan laajasti joka kesä. Myös Muumi-kirjat ja Tove Janssonin Kesäkirja (WSOY) ovat ikisuosikkeja, jotka ihastuttavat niin lapsia, nuoria kuin aikuisiakin vuodesta toiseen.

Elämyksiä ja tekemistä myös lukemisen ohelle

Kirjakaupat tarjoavat kattavan valikoiman myös muuta ajanvietettä lukemisen oheen. Kirjakauppojen pihapelivalikoima tarjoaa virikkeitä niin kotipihalle kuin rannalle, lautapelit pelastavat sadepäivät ja taiteilijatarvikkeet antavat tilaa luovuudelle.

”Lukeminen rauhoittaa, inspiroi ja kehittää ajattelua huomaamatta, ja siksi se sopii monenlaisen kesätekemisen oheen ja lomalle erinomaisesti. Myös vierailu kirjakaupassa on mainio lomatekeminen ja parhaimmillaan elämys – Suomesta löytyy lukuisia persoonallisia kirjakauppoja, joissa kannattaa piipahtaa kesäreissuilla. Lisäksi kirjakauppojen osaava henkilökunta  jakaa kirjavinkkejä omien toiveiden mukaan”, muistuttaa Laura Karlsson, Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja.

Vinkit jakoi Sari Forsström BookBeatilta, Marjo Tuomikoski Akateemisesta Kirjakaupasta, Marina Kananen Suomalaisesta Kirjakaupasta ja Larisa Pesonen Adlibrikselta.

Lisätietoa

Kirjakauppaliitto on kirja- ja paperikauppojen etujärjestö. Kirjakauppaliitto tarjoaa jäsenilleen neuvonta-, koulutus- ja tietopalveluja sekä toimii suomalaisten lukemisharrastuksen parhaaksi. Kirjakauppaliitto on myös silta median ja kirjakauppiaiden välillä.

Laura Karlsson, Kirjakauppaliitto
+ 358 50 571 5511 laura.karlsson@kirjakauppaliitto.fi