25.07.2024 Muoti- ja urheilukauppa ry

Muoti ja urheilukaupan myynit laski alkuvuonna - 5,6 prosenttia - kysynnän elpyminen viipyy

Talouden mollivoittoisuus näkyy herkästi muoti- ja urheilukaupoissa. Vielä keväällä odotettiin kysynnän kasvavan kesällä. Odotettua käännettä ei ole tapahtunut ja kaupan odotukset ovat jälleen kääntyneet negatiivisiksi.

 

Muotikaupan myynti laski tammi - kesäkuussa  - 3,4 % ja urheilukaupan myynti - 9,4 % verrattuna viime vuoden vastaavaa aikaan. Kesäkuussa muotikaupan arvo laski - 11,3 prosenttia ja urheilukaupan arvo – 7,0 prosenttia.

Parin vuoden laskun jälkeen verkkokauppa kääntyi kasvuun. Muodin verkko-ostokset kasvoivat alkuvuonna + 8,6 prosenttia ja kesäkuussa + 17,6 prosentia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Muoti- ja urheilukaupan barometrin mukaan yritysten odotukset ovat kääntyneet lievästi negatiivisiksi. Kuluttajien epävarmuus on näkynyt asiakasmäärien laskuna ja merkittävää korjausliikettä ei odoteta lähikuukausina.  

”Mikäli tilanne ei korjaannu loppuvuonna, uhkaa alojen myynti jäädä noin 260 miljoonaa euroa viime vuotta pienemmäksi”, toteaa Muoti- ja urheilukauppa ryn toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää

Kuluttamisen piristymistä odotetaan kuumeisesti, sillä taloudellista kantovaraa tarvittaisiin nyt jos koskaan.

EUn sisäiset sääntelyhankkeet uhkaavat mikroyritysvaltaista muoti- ja urheilukauppaa. Tuottajavastuun muutokset voivat nostaa hintoja jopa 1,6 prosenttia ja tuotteisiin liitettävän tietomäärän hallinnointi voi nostaa hintoja EU:ssa jopa tätäkin enemmän.