26.04.2023 Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKO ry

Vuoden ensimmäinen neljännes oli hyvää aikaa puhelinten, oheislaitteiden ja pienten kodinkoneiden myynnissä. Monien muiden tuoteryhmien myynti sen sijaan laski.

Inflaatio nosti useimpien kodintekniikan tuoteryhmien keskihintoja. Nousun yhteisvaikutus oli 4,5 prosenttia, mutta kokonaismyynti jäi silti 1,4 prosenttia miinukselle. Positiivisia lukemia nähtiin pienissä kodinkoneissa sekä puhelinten ja niihin liitettävien oheislaitteiden myynnissä. Kodin tietotekniikan myynti laski 14,2 prosenttia, mutta esimerkiksi tabletit kävivät silti hyvin kaupaksi. Viihde-elektroniikan ja etenkin tv-myynnin negatiivisia lukuja piristivät bluetooth-kuulokkeet, älykaiuttimet, kaiuttimet sekä soundbarit ilman subwooferia.

Tiedot käyvät ilmi GfK:n ja Elektroniikan Tukkukauppiaat ry:n tilastoista 1-3/2023.

Isojen kodinkoneiden kysyntä painottuu energiatehokkaampiin malleihin

Isojen kodinkoneiden kauppa hidastui kappalemäärissä mitattuna 11,1 prosenttia, mutta keskihintojen nousu (6,8 %) auttoi rajoittamaan myynnin laskun arvossa 5,1 prosenttiin. Energiatehokkaimpien A-C-luokan kylmälaitteiden myynti kaksinkertaistui viime vuodesta huolimatta siitä, että koko tuoteryhmän myynti laski. A-luokka menestyi parhaiten myös pesukoneiden kohdalla. Kylmälaitteiden lisäksi kuivausrumpujen suosio laski. Pesukoneet kävivät kaupaksi lähes viime vuoden tahtiin, ja liesien osalta GfK:n tilastot näyttävät plusmerkkisiä lukemia, kertoo ETK ry:n isot kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Esa Silver.

Keskihintojen nousu avitti pienten kodinkoneiden kaupan 5,7 prosentin kasvuun

Pienten kodinkoneiden myynti laski kappalemääräisesti (-2,8 %), mutta myynnin arvo kasvoi (5,7 %), koska keskihinnat nousivat (8,7 %) inflaation takia. Imurit edustavat GfK:n tilastojen mukaan kolmannesta pienten kodinkoneiden kaupasta. Vaikka imureita ostettiin vähemmän kuin viime vuonna, varsi-imureita hankittiin koteihin 20 prosenttia aiempaa enemmän. Muita myynnin valopilkkuja olivat Airfryer-friteerauslaitteet, hiustenhoitotuotteet, karvanpoistolaitteet ja mehustimet. Terveellisen ruokavalion tavoittelu nosti silppureiden ja tehosekoittimien myyntiä, kertoo ETK ry:n pienet kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Taneli Tast.

Viihde-elektroniikan myynti laski sekä arvossa (-5,7) että kappaleissa (-7,5 %) mitattuna

Televisioiden keskihinnat nousivat inflaation vuoksi useissa tuoteryhmissä mutta kappalemäärät laskivat, mikä aiheutti laskua kaikkien kuvaruutukokojen ja tv-kategorioiden myynnissä. Äänentoistolaitteissa kaupan arvo sen sijaan kasvoi, vaikka kappalemäärät laskivat. Syynä on tässäkin inflaatiosta johtuva keskihintojen nousu. Parhaiten vuoden ensimmäisellä neljänneksellä menestyivät bluetooth-kuulokkeet, älykaiuttimet, kaiuttimet sekä soundbarit ilman subwooferia, kertoo ETK ry:n elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.  

Kamerakaupan laskeva trendi jatkui

Kuvaussektorin myynti laski (-14,4 %) vuoden ensimmäisellä neljänneksellä lähes kaikissa tuoteryhmissä. GfK:n tilastot kertovat laskevasta trendistä myös kappalemäärissä (-12,7 %) ja keskihinnoissa (-2,0 %). Ainut ryhmä, jossa myynnin arvo kasvoi, oli action-kamerat, mutta sielläkin tultiin kappalemäärissä alaspäin.

Kodin tietotekniikan myynti laski 14,2 prosenttia – tablettien ja tulostinten kauppa kävi kuitenkin hyvin

Tietokoneiden myynti taantui viimevuotisesta sekä arvossa, kappaleissa että keskihinnassa mitaten. Kannettavat pärjäsivät kuitenkin paremmin kuin pöytäkoneet. Näyttöjen kauppa hidastui sekin reilusti huolimatta keskihintojen noususta. Tablettien ja pitkästä aikaa myös tulostimien myynti kehittyi sen sijaan suotuisasti.

Matkapuhelinten ja älykellojen myynti kasvoi kaikilla mittareilla tarkasteluna

Puhelinten ja oheisleitteiden myynti laski kappalemäärissä mitattuna hieman (-0,4 %), mutta keskihinta (7,8 %) ja myynnin arvo (7,4 %) nousivat. Puhelinten kysyntä painottui monipuolisiin 5G-malleihin, joiden keskihinta oli noin 590 euroa. Puettava elektroniikka kehittyy ja kiinnostaa ostajia, joten älykellojen myynti jatkoi kasvuaan.

Lisätietoja:

Viihde-elektroniikka ja puhelimet Markus Nummisalo, myyntijohtaja, Samsung Electronics Nordic AB, Suomen Sivuliike, 0400 569 228, m.nummisalo(a)samsung.com
Isot kodinkoneet Esa Silver, toimitusjohtaja, Miele Oy 0400 156 085 esa.silver(a)miele.com
Pienet kodinkoneet Taneli Tast, maajohtaja, Groupe SEB, 040 740 7405, ttast(a)groupeseb.com

Tämän tiedotteen tekstin voi ladata pdf-muodossa tästä.
Tilaston grafiikoineen voi ladata pdf-muodossa tästä.