Kallis sähkö ajaa jo nyt suomalaisia neuleostoksille!
Sähkön hinnan pelätään leikkaavan suomalaisten tuloista suuren osan tulevana talvena. Muotikaupan nousu kahden vuoden pandemian piinasta on jatkunut pirteänä. Nyt ala seuraa ostovoiman laskua huolestuneena, sillä kuluttajiin sähkön hinnan huipun odotetaan ikävästi osuvan joulusesonkiin. Sähkön hintakriisi näkyy jo nyt neulevaatteiden kysynnän kasvuna.
Muotikaupassa asioivat nyt miehet
Muotikaupan kasvu on jatkunut pirteänä ja asiakkaat ostavat nyt painokkaasti kivijalasta. Elokuun loppuun mennessä muotikaupan arvo on kasvanut 7,5 %. Urheilukaupan arvo sen sijaan on laskenut – 10 %, kun koronan antama vauhti laantui. Muotikaupan arvon ennustetaan nousevan 3,4 miljardiin ja urheilukaupan laskevan 1,3 miljardiin vuonna 2022.
Muotikauppaa on kasvattanut varsinkin vaatekauppa, joka on kasvanut tammi-elokuussa 10% ja miesten vaatekauppa peräti 19 %. Etätyön ja lähityön painotuksen muutos on piristänyt muotikauppaa varsinkin kaupungeissa ja nyt myös Helsingin keskustassa, joka oli pahimmin koronan autioittama.
Kivijalan paluu
Vaatekauppa painottuu nyt kivijalkaan ja asiakkaat myös käyttävät aikaa kaupoissa kiertämiseen. Verkosta ostamisen lasku on jatkunut. Vaatteiden kotimaan verkkokauppa väheni tammi-elokuussa -4 %. EU verkko-ostokset sen sijaan ovat vähentyneet peräti - 24 %.
Kuluttajat suosivat nyt lähiostoksia ja haluavat välittömästi vaatteet ja kengät käyttöön.
”Kaupoissa ja ihmisten ilmoilla kiertely koetaan jälleen mukavaksi ja mielistä halutaan karistaa pandemian ajan kotona ”kököttäminen”, toteaa Muoti- ja urheilukauppa ryn toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää.
Matkustamisen nopea kasvu on ponnauttanut laukkukaupan 44 % lentoon.
Neulevaatteiden kysynnässä piikki
Inflaation ja varsinkin sähkön hinnan nousu tulee laskemaan kuluttajien ostovoimaa loppuvuonna. Muotikaupassa tämä herättää huolta, sillä käytettävissä olevien tulojen pudotus on aikaisemmin näkynyt ensimmäisenä vaate- ja kenkähankinnoissa. Nyt sähkön hintapiikkiä odotetaan juuri joulukaupan aikaan, mikä on muoti ja urheilukaupassa vuoden parasta sesonkia.
Muotikaupoissa syksykausi on käynnistynyt vahvana säiden myötä. Nyt sähkönhinnan nousu näkyy jo neulevaatteiden kysynnän kasvuna. Suomalaiset selvästi varautuvat laskemaan kodin lämpötilaa. Muotikaupan ketjuissa tiedetään, että pohjoisesta sijainnista huolimatta, suomalaiset kuluttavat yleensä esimerkiksi villavaatteita Italialaisia tai Brittejä vähemmän.
”Ehkä tämä kriisi opettaa myös meitä suomalaisia säästämään lämmityksessä ja pukemaan neuleen t-paidan päälle myös kotona.”
Lisätietoja: Velimatti Kankaanpää, toimitusjohtaja, Muoti- ja urheilukauppa ry, +358 400 600 037, velimatti.kankaanpaa@muotijaurheilukauppa.fi
Muoti- ja urheilukauppa ry edustaa vaate-, urheilu- ja kenkäkauppaa. Sen jäseniä ovat muoti- ja urheilukaupan ketjut, tavaratalot ja marketit sekä tavarantoimittajat. www.muotijaurheilukauppa.fi