Muodin ostoksia suunnitellaan nyt vähemmän, second hand houkuttaa naisia, vastuullisuus ei edelleenkään myy
Suomalaiset kuluttajat ostavat muotia ja kenkiä lähes yhtä usein kuin kaksi vuotta sitten, mutta ostotottumukset ovat saaneet uusia piirteitä. Vaatteita ja kenkiä ostetaan eniten marketeista, mutta verkkokaupan suosio on jälleen kasvanut. Tuore kyselytutkimus osoittaa, että erityisesti nuoret naiset johtavat edelleen kulutusta, mutta satunnainen shoppailu on yleistynyt ja hankintojen suunnitelmallisuus vähentynyt.
Nuoret naiset ahkerimpia ostajia
Tutkimuksen mukaan alle 35-vuotiaat naiset ovat innokkaimpia muodin kuluttajia. Useimmiten ostetaan sukkia, alusvaatteita, kenkiä, paitoja ja housuja, ja suosituimmat ostospaikat ovat säilyneet samoina – marketit, verkkokaupat ja ketjuliikkeet.
Verkkokauppa lähestyy markettien suosiota
Eniten on kasvanut kolmannella sijalla olevien muotikaupan ketjuliikkeiden suosio. Verkko-ostaminen on myös noussut merkittävästi, ja tällä hetkellä 41 prosenttia suomalaisista hankkii vaatteita ja kenkiä verkosta, kun vastaava luku oli kaksi vuotta sitten 37 prosenttia.
”Saksalaiset ja suomalaiset verkkokaupat ovat suomalaisten kuluttajien suosikkeja, mutta aiemmin suosittu Englanti on pudonnut tullirajan vuoksi suosituimpien verkkokauppojen joukosta. Kiina on noussut neljännelle sijalle.” summaa toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää Muoti- ja urheilukauppa ry:stä.
Second hand huokuttaa naisia – miehiä vain vähän
Käytettyjen vaatteiden ja kenkien ostaminen on myös yleistynyt, etenkin alle 35-vuotiaiden naisten keskuudessa, kun taas miehet ostavat second hand -tuotteita selvästi vähemmän – kolme kertaa harvemmin kuin naiset.
Sosiaalinen media ohjaa nuorten ostovalintoja
Sosiaalisen median rooli on korostunut alle 25-vuotiaiden keskuudessa. He saavat inspiraatiota somesta ja tuttavapiiristään. Vaikka hakukoneiden suosio ostopäätöksien taustalla on kasvanut, kauppojen nettisivut ovat kaikissa ikäryhmissä tärkein tiedonlähde ennen ostopäätöstä.
Hinta tärkein ostopäätöksen tekijä
Taantuma on vaikuttanut ostovoimaan, ja hinnan merkitys on kasvanut entisestään tärkeimpänä ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä. Vaatteiden mitoituksen merkitys on hieman vähentynyt, sillä löysemmät vaatteet ovat nyt muodissa. Vastuullisuus ei ole edelleenkään noussut merkittäväksi tekijäksi kulutuspäätöksissä – vain noin 1 prosentti suomalaisista mainitsee jonkun vastuullisuuskriteerin tärkeimmäksi ostopäätöstä ohjaavaksi tekijäksi.
Muodin kulutus laskee edelleen
Muodin kulutus on laskenut vuonna 2024 elokuun loppuun mennessä 3,9 prosenttia. Ostopolkututkimuksen mukaan rahankäyttö muotiin tulee vähenemään lähiaikoina edelleen. Ostovoiman muutokset heijastuvat nopeasti vaatteiden ja kenkien kulutukseen.
Lähde: Ostopolkututkimus, Verian (elo-syyskuu 2024) ja Muoti- ja urheilukauppa ryn tilasto.