Terveystuotteiden suosio nousussa: 92 % ostanut terveystuotteita
Erikoiskaupan liitto Etu ry:n tuoreesta tutkimuksesta ilmenee, että terveystuotteiden suosio on ennätyksellistä. Vuoden 2024 ostopolkututkimus tuo esiin terveystuotteiden käytön laajenemisen, hintaherkkyyden merkityksen ja laadun sekä luottamuksen terveystuotteiden vaikutuksiin ostopäätöksissä. Terveystuotteiden kuluttajat keskittyvät ostamaan terveystuotteensa kotimaasta, sillä tilaaminen ulkomaisista verkkokaupoista on pientä.
Terveystuotteiden suosio jatkaa kasvuaan
Tutkimuksen mukaan 92 prosenttia vastanneista on ostanut terveystuotteita vähintään kerran. Kasvu on huomattavaa vuoden 2022 lukuun verrattuna (81 %).
"Terveystuotteiden suosion kasvu on ollut merkittävää, mikä heijastaa suomalaisten vahvaa kiinnostusta omaan hyvinvointiinsa. Aikaisemminkin haastavat ajat ovat saaneet ihmiset kiinnostumaan omasta terveydestään ja hyvinvoinnistaan. Kasvava kiinnostus omaa hyvinvointia kohtaan on tullut ilmi myös muissa tuoreissa tutkimuksissa. Syyskuun alussa julkaistussa Erikoiskaupan Liitto ETU ry:n terveysalojen tutkimuksessa todettiin, että 45 % suomalaisista käyttää ravintolisiä ja vitamiineja osana terveydenhoitotottumuksiaan. Terveelliset elämäntavat, kuten liikunta ja lepo yhdistettynä hyvään ravitsemukseen ja ravintolisien käyttöön, ovat tärkeitä keinoja pysyä työ- ja toimintakykyisempänä pidempään," toteaa Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton toiminnanjohtaja Mika Rönkkö.
Hintaherkkyys korostuu
Hinnan merkitys ostopäätöksessä on noussut, ja kuluttajat ovat entistä tarkempia etsiessään edullisia vaihtoehtoja. Tarjouksilla ja hintatietoisuudella on yhä suurempi vaikutus ostopäätöksiin.
Luottamus tuotteiden vaikutukseen korostuu
Kuluttajat haluavat terveystuotteilta konkreettisia hyötyjä. "Luottamus tuotteen vaikutukseen" nousi tärkeäksi tekijäksi valinnassa, ja 80 % vastaajista mainitsi sen erittäin tai melko tärkeäksi tekijäksi terveystuotteita ostaessaan.
Terveystuotteet suomalaisista kaupoista – ulkomailta tilaa vain harva
Kuluttajat ostavat terveystuotteet pääasiassa päivittäistavarakaupoista ja tavarataloista, apteekeista, kotimaisista verkkokaupoista ja terveyskaupoista. Ulkomaisista verkkokaupoista tilaaminen on pientä, sillä kyselyyn vastanneista vain kolme prosenttia kertoi tilaavansa tuotteita ulkomaisista verkkokaupoista.
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton toiminnanjohtaja Mika Rönkkö painottaa, että luontaistuote- ja terveyskaupat säilyttävät vahvan roolinsa kuluttajien valinnoissa.
"Kotimaisten verkkokauppojen suosio on kasvanut, ja tämä on näkynyt myös terveyskauppojen omien verkkokauppojen kasvussa. Kivijalkakaupan tukena toimiva verkkokauppa on ollut jo pidempään kehittyvä trendi. Vaikka ostoksia tehdään verkossa, niin terveyskaupat ovat edelleen luotettava kanava, jossa kuluttajat saavat asiantuntevaa palvelua ja neuvontaa. Henkilökohtainen asiakaspalvelu on monille tärkeä tekijä ostopäätöksiä tehdessä, erityisesti kun kyse on terveydestä ja hyvinvoinnista", Rönkkö toteaa.
Kyselytutkimuksen tausta
Erikoiskaupan liiton toimeksiannosta tutkimusyhtiö Verian toteutti verkkokyselyn väestövastaavassa suomalaisessa internetpaneelissa elokuussa 2024. Erikoiskaupan liitto Etu ry on toteuttanut tutkimushankkeen yhdessä toimialaliittojensa, kuten Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton, kanssa. Tutkimuksessa selvitettiin toimialojen ostopolkua, ostamiseen liittyvää ajattelua sekä muita edunvalvontaan vaikuttavia teemoja. Analyysivaiheessa on vertailtu muutoksia edelliseen tutkimukseen. Edellinen tutkimus toteutettiin vuonna 2022.
Kohderyhmänä olivat Suomessa asuvat yli 15-vuotiaat pois lukien Ahvenanmaan asukkaat. Panelistit vastasivat kyselyyn elokuussa 2024 ja vastauksia kertyi kolme tuhatta. Kukin vastaaja ohjattiin vastaamaan kysymyksiin niistä tuotteista ja toimialoista, joita hän on ilmoittanut ostavansa. Kutakin toimialaa kohden kertyi noin tuhat viisisataa vastausta. Terveystuotteita ostaneita vastaajia tutkimuksessa on 1507. Aineisto on painotettu vastaamaan vakioväestöä iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan.
Terveystuotteilla tarkoitetaan tässä kyselytutkimuksessa esimerkiksi ravintolisiä, vitamiinivalmisteita, kasvirohdosvalmisteita.
Tulosten vertailuissa aiempiin vuosiin on syytä huomata, että joissakin kysymyksissä on tapahtunut pieniä sanallisia muutoksia. Joitakin vaihtoehtoja on poistettu tai lisätty ja joitakin ilmaisuja on muutettu. Näiden kaikkien tavoitteena on ollut ajanmukaistaa kyselyn sisältöä.
Liite:
Ostopolkututkimus 2024 -tutkimustiivistelmä Terveystuotteet
Lisätietoja:
Mika Rönkkö, toiminnanjohtaja
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto
0500 430 818
mika.ronkko@terveystuotekauppa.fi