07.02.2025

Kiinalaisten verkkokauppojen vapaamatkustaminen käy kalliiksi – Järjestöt vaativat vaikuttavia keinoja tasapuolisen kilpailuympäristön takaamiseksi

Kaupan alalla toimivat järjestöt Erikoiskaupan liitto ETU ry, Fashion Finland ry, Elektroniikka- ja kodinkoneyhdistys ETKO ry, suomalaisten tekstiili- ja vaatevalmistajien järjestö Suomen Tekstiili & Muoti ry sekä digitaalisen kaupan yhteisö, Digital Commerce Finland vaativat vaikuttavia ja nopeita toimia kansainvälisen verkkokaupan mukanaan tuomien ongelmien ratkaisemiseksi.

Kiinalaiset verkkokaupat ovat iskeneet viime vuosina Suomen ja Euroopan markkinoille erittäin aggressiivisen markkinointikampanjan siivittämänä. Yksikään verkkoa tai somea käyttävä kuluttaja ei ole voinut olla huomaamatta esimerkiksi Temun kampanjoita. Tullin julkaisemien tietojen mukaan vuonna 2024 Suomeen tuli yli 28 miljoonaa vähäarvoista tavaraerää. Näistä 97,7 prosenttia tuli Kiinasta. Vähäarvoiseksi tavaraeräksi lasketaan alle 150 euron arvoiset lähetykset. Tämänkaltaisten tuonti-ilmoitusten määrä kasvoi 678 prosenttia edellisvuodesta.

Ulkomailla toimivat verkkokaupat tarjoavat kuluttajille mahdollisuutta ostaa halpoja tuotteita, joiden laadusta, tuoteturvallisuudesta ja ympäristövaikutuksista ei ole saatavilla juurikaan mitään tietoa. Kuluttajien kannattaa miettiä, mitä sosiaalisia ja taloudellisia vaikutuksia ”temutuksella” on. Verkko-ostosten yhteydessä on hyvä miettiä mihin raha menee ja kuinka suuri osuus siitä jää Suomeen. Lisäksi Kiinasta tänne lennätettyjen tavaroiden ympäristökuorma on valtava.

Kaupan alan yrityksille tilanne on haasteellinen monella tapaa. EU:n sisämarkkinoilla toimivat yritykset ovat tiukan sääntelyn kohteina ja täällä yrityksille asetetaan monia velvoitteita, joita EU:n ulkopuoliset yritykset eivät noudata. Tuotteiden ja pakkausten kierrätykseen liittyvät velvoitteet ja maksut ovat tästä hyvä esimerkki. Suomessa toimivat yritykset joutuvat käytännössä kantamaan myös EU:n ulkopuolelta Suomeen tavaroita toimittavien yritysten vastuut.

Verkkokauppaan tasapuoliset ja reilut pelisäännöt

Yksittäiset toimet eivät riitä turvaamaan tasapuolisia kilpailuolosuhteita eivätkä ratkaisemaan kuluttajasuojaan tai ympäristöön liittyviä ongelmia. Kansalliset erillisratkaisut eivät myöskään ratkaise ongelmaa, vaan tarvitaan useita eri toimia EU:n tasolla.

  • Samat pelisäännöt pitää koskea kaikkia. EU:n markkinoille tuotteita myyvien yritysten tuotteiden alkuperän, turvallisuuden ja laadun tulee vastata EU:n vaatimuksia.
  • Markkinavalvonnan tulee olla toimivaa ja kuluttajia pitää kannustaa kestäviin valintoihin nykyistä tehokkaammin.
  • Kolmansista maista tulevien pakettien 150 euron tullivapausrajan poistoa pitää nopeuttaa.
  • Suomeen kuluttajatuotteita myyvien yritysten pitää osallistua tuotteiden ja pakkausten kierrätys- ja ympäristömaksuihin samalla tavalla kuin kotimaassa toimivat yritykset.
  • Suomen valtion tulee edellyttää Suomessa toimivilta kuljetusyhtiöiltä vastuullisuus- ja ympäristönäkökulmien huomioimista Suomeen tulevien tavaravirtojen käsittelyssä ja kuljetussopimusten tekemisessä.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Ulla Pöllänen, Erikoiskaupan liitto ETU ry
050 300 1660, ulla.pollanen@etu.fi

Puheenjohtaja Andreas Ögård, Fashion Finland
050 599 4387, andreas.ogard@fafi.fi

Toimitusjohtaja Taina Luukkainen, Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKO ry 
0400 597 492, taina.luukkainen@etkory.fi

Toimitusjohtaja Marja-Liisa Permikangas, Suomen Tekstiili & Muoti ry
040 538 4541, marja-liisa.permikangas@stjm.fi

Toimitusjohtaja Ville Simola, Digital Commerce Finland
044 070 0520, ville.simola@digitalcommerce.fi