17.01.2024 Muoti- ja urheilukauppa ry

Muoti- ja urheilukaupassa joulukauppa vaisu –koko vuoden myynti painui pakkaselle

Muotikaupan joulukaupan arvo laski -7,2 % ja urheilukaupan -11,4 %. Koko vuonna 2023 muotikaupan arvo laski -0,4 %, eli 11,3 miljoonaa euroa. Urheilukaupan arvo laski -3,5 % eli 47,8 miljoonaa euroa.

 

Muotikaupan yli 20 prosentin kasvu alkuvuonna 2023 suli kevään aikana ja kääntyi mollivoittoiseksi kesällä. Varhainen talvi auttoi vielä lokakuussa, mutta jouluostoksilla talouden realiteetit iskivät kuluttamiseen.

 

”Suomalaisten ostovoiman lasku vähensi muodin ja urheilun kulutusta viime vuonna kuitenkin paljon pelättyä vähemmän. Joulukauppa oli monella tapaa kirvelevä pettymys”, summa toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää Muoti- ja urheilukauppa rystä.

 

Vaatekulutuksen arvo laski viime vuonna -1,1 %. Eniten vähenivät verkko-ostokset -9,6 %. Vaatteita suomalaiset ostivat vuonna 2023 yhteensä 2 987 miljoonalla eurolla.

 

Kenkäkaupan arvo sen sijaan nousi 1,6 prosentilla 603 miljoonaan euroon.

 

Inflaatio on suoraan muodin kulutuksessa. Koko muotikaupan kulutuksen määrä laski 8,1 prosenttia vuonna 2023.

 

Urheiluvälineitä ja pyöriä suomalaiset ostivat viime vuonna -6 % edellisvuotta vähemmän.

 

Alkuvuosi sumuinen

 

Kuluttajien ostovoiman paraneminen ei vielä näy muoti- ja urheilukaupoissa ja seuraavat kuukaudet tulevat olemaan taloudessa haastavat ja muoti- ja urheilukaupalle epävarmat. Tilannetta ei helpota se, että työttömyyden uhka on luottamusindikaattorin mukaan kaksinkertaistunut vuodessa. Kuluttajien luottamus on myös edelleen negatiivinen kaikissa ikäryhmissä.

 

Raaka-aineiden hinnat ovat laskeneet ja vaatteiden, kenkien ja välineiden inflaatio on hellittämässä. Mutta juuri nyt Afrikan kiertäminen jopa tuplaa rahtihintoja ja vaikutta siten myös kuluttajahintoihin.

 

 

Vaatekulutus vähentynyt 837 miljoonalla vuodesta 2013

 

Alan huoleksi on noussut EUn halu vähentää tekstiilien kuluttamista. Yrityksiä uhkaa nyt säädöstulva, joka tulee nostamaan vaatteiden ja kenkien hintoja.

 

”Sääntelytsunami uhkaa tehdä tekstiilialasta raskaasti säädösohjattu sektorin. Tuottajavastuu jätteistä, tuotepassi, merkintämääräykset jne. tuovat uusia ylisuuria velvoitteita alalle, jossa 9 kymmenestä yrityksestä on mikroyrityksiä, joilla ei ole rahkeita velvoitteiden täyttämiseen. Säädöksistä on tulossa suoranainen este uusien yritysten synnylle EU:ssa ja samalla kuluttamista ohjautuu EUn ulkopuolisiin verkkokauppoihin, joihin velvoitteet ja kustannukset eivät ulotu”, harmittelee Veli-Matti Kankaanpää.

 

Suomessa vaatteiden kulutuksen arvo on laskenut 837 miljoonalla eurolla vuodesta 2013 eli -22 % kymmenessä vuodessa. Kulutusmäärät ovat pudonneet vuodesta 2013 yhteensä 13 prosentilla.

 

Pääsyitä ovat väestön vanheneminen, alhainen syntyvyys ja kuluttajien ostovoiman lasku sekä turismin väheneminen.

 

 

 

Suomalaiset ostivat vuonna 2023 muodin ja urheilun tuotteita yhteensä 4 566 miljoonalla eurolla. Vaatteita 2 987 miljoonalla ja kenkiä 603 miljoonalla.