Televisiot ja puhelimet oheislaitteineen kasvussa
Kolmannella kvartaalilla televisiot ja puhelimet oheislaitteineen kasvoivat kappaleissa. Myös loppuvuodesta odotetaan positiivista.
Puhelimia myytiin kolmannella kvartaalilla yli puoli miljoonaa kappaletta
Kappalemääräinen myynti kasvoi puhelimien ja oheislaitteiden sektorilla 4,4 prosenttia kolmannella kvartaalilla. Älypuhelimien keskihinta kuitenkin pysyy alle 500 eurossa lippulaivamallien hintojen noususta huolimatta.
–Kuluttajakunta on jakautunutta, sillä edullisten älypuhelinmallien kysyntä kasvaa jatkuvasti. Samaan aikaan myös lippulaivamallien kysyntä kasvaa. Kuluttajien kiinnostus edullisimpia puhelinmalleja kohtaan on laskenut keskihintoja, vaikka lippulaivamallien hinnat nousevat, selittää Jesse Kieksi, DNA:n Head of Devices ja jatkaa:
-Puhelinmyynnin kannalta on kiinnostavaa myös se, että uusien puhelinvalmistajien panostukset Suomeen ovat selkeästi kasvaneet. Suomi kiinnostaa Android-vetoisena markkinana uusia valmistajia.
Sektorin kasvua edistivät erityisesti puettava elektroniikka; etenkin älykellot kehittyivät positiivisesti. Kasvu selittyy sekä laitevalmistajien panostuksella oheislaitteisiin että hyvinvoinnin trendillä.
-Valmistajat sitouttavat kuluttajia kannustamalla puhelimen lisäksi myös älykellon hankintaan. Kasvavaa kiinnostusta älykelloja kohtaan voidaan selittää myös sillä, että kuluttajat haluavat seurata enenevissä määrin omaa aktiivisuuttaan ja urheilusuorituksiaan.
Hyvä kolmannen kvartaalin myynti antaa odottaa positiivista neljättä kvartaalia.
–Markkinassa on paljon patoutunutta kysyntää, joka varmasti näkyy loppuvuoden hintakampanjoiden käynnistyessä positiivisena myyntinä, päättää Kieksi.
Televisiot kiinnostavat kuluttajia
Televisiot kasvoivat vuoden kolmannessa kvartaalissa sekä euromääräisesti että kappaleissa vaikka keskihinnat laskivat. Erityisesti suuret televisiot kasvavat myynneissä ja kiinnostavat kuluttajia ja myös OLED-televisiot ovat kasvussa. Audiopuolella keskihintojen laskun myötä kappalemääräinen kasvu ei aivan riittänyt euromääräiseen positiiviseen myyntiin. Nousujohteisuuteen kuitenkin uskotaan.
-Kolmannen kvartaalin myynnin kasvu antaa odottaa kasvavaa myyntiä myös neljännessä kvartaalissa. Tulevalta huippusesongilta odotamme kampanjoiden sekä joulumyynnin myötä kasvua koko loppuvuodelle, kertoo Markus Nummisalo, ETKOn puheenjohtaja.
Tiedot käyvät ilmi NielsenIQ GfK:n ja ETKO ry:n tilastoista.
Lisätietoja:
Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKO ry on vuonna 2023 ETK ry:n pohjalle perustettu koko kodintekniikan alan toimijat yhteen kokoava yhdistys. Jatkossakin yhdistys kehittää alan toimintaa ja valvoo alan toimijoiden etua. Lisäksi ETKO ry tarjoaa alan markkinatietoa ja on silta median ja kodintekniikka-alan toimijoiden välillä.
Toimitusjohtaja Taina Luukkainen taina.luukkainen@etkory.fi +358 400 597 492