28.03.2025 Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto ry

Terveystuotealan trenditutka auttaa yrityksiä ennakoimaan alan kehitystä ja tunnistamaan uusia mahdollisuuksia

Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto on ottanut käyttöön ennakointityökalun, Terveystuotealan trenditutkan, joka kokoaa yhteen alan muutosvoimia ja trendejä. Uusi ennakointityökalu auttaa terveystuotealan yrityksiä, alan asiantuntijoita ja muita alan toimijoita tunnistamaan kehityssuuntia.

Trenditutka on rakennettu kotimaisella FIBRES-ohjelmalla, joka tarjoaa helpon tavan keskitetysti seurata toimialaan vaikuttavia muutosajureita, kuten kuluttajakäyttäytymisen muutokset, lainsäädännön kehittyminen ja lisäksi saada kattavasti tietoa markkinoista. Terveystuotealan trenditutkaa päivitetään tekoälyavusteisesti, ja sen sisältö laajenee toimialan tarpeiden mukaan.

Trenditutkan keskeiset sektorit ja ilmiöt
Terveystuotealan ennakointityössä tunnistetaan alan kehitykseen vaikuttavat muutosvoimat ja niissä vaikuttavat ilmiöt ja trendit. Näiden pohjalta terveystuotealan trenditutka jakautuu viiteen pääsektoriin, jotka kattavat terveystuotealan laajimmat ja ajankohtaisimmat kehityssuunnat.

  1. Terveystuotealan trendit ja megatrendit

Tässä osiossa tarkastellaan laajoja, pitkän aikavälin muutoksia, kuten väestön ikääntymistä, digitalisaatiota ja kansainvälistymistä, jotka vaikuttavat koko toimialaan.

  1. Nousevat ilmiöt

Tässä tarkastellaan tulevia trendejä, kuten personoitu ravitsemus, lemmikkieläinten terveysbuumi, ruoan roolia lääkkeenä ja ultraprosessoidun ruoan kritiikkiä. Myös tekoälyn rooli terveystuotealalla on nouseva ilmiö, joka voi muuttaa muun muassa tuotekehitystä ja asiakaspalvelua.

  1. Lainsäädäntö ja valvonta

Terveystuotealan sääntelyn muutokset voivat muokata markkinoita ja rajoittaa tai laajentaa liiketoimintamahdollisuuksia. Ennakointityökalulla seurataan muun muassa elintarvikkeiden vitamiini- ja kivennäisaineiden maksimiarvojen sääntelyn etenemistä ja terveysväittämiä EU:ssa ja itsehoitolääkkeiden vapautumista ja ravintolisien takaisinvetojen syitä kotimaassa.

  1. Kuluttajakäyttäytymisen muutokset

Kuluttajien arvot ja odotukset muuttuvat jatkuvasti, mikä muokkaa myös terveystuotteiden kysyntää. Esimerkiksi yksilölliset terveysratkaisut, teknologian hyödyntäminen ja kestävä kehitys ovat kasvavia trendejä. Myös eri sukupolvet suhtautuvat ravintolisien käyttöön eri tavalla ja kullakin ikäryhmällä on erityistarpeita.

  1. Terveystuotteiden markkinat

Kansainväliset markkinatutkimukset antavat monipuolisesti ja yksityiskohtaisesti tietoa terveystuotealan markkinoista. Ennakointityökalulla voidaan tekoälyavusteisesti koota yhteen tietoa markkinoiden kokoluokasta ja myynnin kehittymisen ennustetiedoista.

Trenditutka auttaa terveyskauppaa ja terveystuotteiden valmistajia ennakoimaan tulevaisuutta
"Trenditutka on suunniteltu auttamaan yrityksiä ymmärtämään, mitkä tekijät vaikuttavat alan tulevaisuuteen, miten ala kehittyy ja mihin suuntaan kannattaa katsoa, kun yritystoimintaansa kehittää. Ennakointityökalu tarjoaa arvokasta tietoa nousevista ilmiöistä, kuluttajakäyttäytymisen muutoksista ja auttaa yrityksiä tunnistamaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia", sanoo Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton toiminnanjohtaja Mika Rönkkö.

Terveystuotealan trendeistä tietoa alaa seuraaville
Vaikka tällä hetkellä terveystuotealan ennakointityökalu on vain liiton jäsenyritysten käytössä, niin trenditutkan antamaa tietoa halutaan viestiä myös alasta kiinnostuneilla toimijoille ja kuluttajille. Terveystuotealan trenditutka näkyy liiton sosiaalisen median kanavissa, joissa julkaistaan lyhytvideoita ja katsauksia alan trendeistä. Liitto kannustaa jäseniään jakamaan tietoa terveystuotealan trendeistä ja ennakointityöstä kertovia videoita omissa some-kanavissaan.

FIBRES on suomalainen innovaatio ennakointityöhön
FIBRES on Suomessa kehitetty verkossa toimiva ennakointityön alusta, joka auttaa yrityksiä ja yhteisöjä tekemään parempia ja strategisempia päätöksiä tulevaisuudesta. Käytännönläheinen työkalu tukee strategista ennakointia, innovointia, tuotekehitystä ja liiketoiminnan kehittämistä. FIBRESiä käytetään maailmanlaajuisesti trendien seurantaan, muutoksen merkkien tunnistamiseen, tulevaisuuden skenaarioiden rakentamiseen ja ennen kaikkea luomaan organisaatioon jaettua ymmärrystä mahdollisista tulevaisuuden suunnista.

"FIBRES on rakennettu yhdestä syystä: jotta jokainen yritys tai yhteisö voisi tehdä ennakointityötä helpommin, fiksummin ja vaikuttavammin. Kehitimme FIBRES-ennakointialustan, jotta yritykset ja yhteisöt voivat rakentaa omaa tulevaisuusnäkemystään systemaattisesti ja osallistavasti. Sen sijaan, että reagoidaan muutoksiin jälkikäteen, FIBRESin avulla ne on mahdollista tunnistaa ajoissa muuttaa strategisiksi mahdollisuuksiksi. On hienoa nähdä, miten Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto hyödyntää työkaluaan juuri tähän: kokoamaan hiljaiset signaalit, megatrendit ja markkinatiedon yhteen ja tekemään niistä johdonmukaista tulevaisuustyötä,” sanoo FIBRES Online Oy:n toimitusjohtaja Panu Kause.

Lisätietoja terveystuotealan ennakointityöstä ja trendeistä:
Mika Rönkkö, toiminnanjohtaja
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto
mika.ronkko@terveystuotekauppa.fi
puh. 0500 430 818

Lisätietoja FIBRES-ennakointityökalu:
Panu Kause, toimitusjohtaja
FIBRES Online Oy
panu.kause@fibresonline.com
puh. 040 838 4603

Tietoa terveystuotealan trendeistä ja ennakointityöstä Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton sosiaalisen median kanavissa:
Facebook, Youtube, X  ja Instagram