Suhdanteet 2024: Kuluttajan ostovoima & vastuullisuus
Paikka ja aika
Paikka ja aika
Ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen avoinna 6.10. klo 16.00 asti.
Kuvaus
Viime vuonna kiitosta ja yli 200 osallistujaa kerännyt Suhdanteet-seminaari järjestetään jälleen! Seminaari kokoaa yhteen erikoiskaupan toimijat ja antaa kattavan katsauksen alan ajankohtaisimpiin ja puhuttavimpiin teemoihin. Tervetuloa 10.10.2023 Helsingin Messukeskukseen ottamaan selvää, miltä erikoiskauppa näyttää vuonna 2024 ja tulevaisuudessa!
Tällä kertaa tilaisuudessa syvennytään erityisesti kuluttajien näkemyksiin vastuullisuudesta sekä ostovoiman muutoksesta. Miten kuluttajat suhtautuvat omistamiseen, vuokraamiseen, käytettyihin tavaroihin, brändeihin ja sosiaalisen median vaikuttajiin?
Tilaisuus käynnistyy koko erikoiskauppaa koskettavalla yhteisseminaarilla, jossa perehdytään toimialan tulevaisuuteen, maailmantalouden tilanteeseen ja esitellään viimeisimpiä tutkimustuloksia kuluttajien ostovoimasta ja vastuullisuudesta.
Klo 12.00-13.45 yhteisseminaarissa kuullaan seuraavat puheenvuorot:
Juontajana Salla Paajanen
Tilaisuuden avaus
Toimitusjohtaja Ulla Pöllänen, Erikoiskaupan liitto ETU
Mihin Suomen talous ja maailmantalous on menossa -suhdannekatsaus
Ennustepäällikkö Meri Obstbaum, Suomen Pankki
Kuluttajan ostovoima ja vastuullisuus -tutkimuksen julkaisu
Toimitusjohtaja Pekka Vuorela, Innolink Group Oy
Johtopäätöksiä tutkimuksesta & tulevaisuuden polkuja
Professori Heikki Karjaluoto, Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunta & analyytikko Arhi Kivilahti, Ada Insights Oy
Hallituksen talous- ja työllisyyspolitiikka
Valtiosihteeri Timo Jaatinen
Klo 13.45-14.15 kahvitauko
Klo 14.15-16.00 erikoiskaupan toimialakohtaiset seminaarit:
Rakentaminen ja sisustus 2024
Juontajana Anna-Liisa Tilus
Elinkeinoelämän toimintaympäristö muuttuu rajusti – Miltä näyttää elinkeinoelämän vuosi 2024 ja mitä rakentamisen ja remontoinnin toimiala näyttää ja mitkä ovat siihen vaikuttavat päätekijät?
Johtaja Sami Pakarinen, EK.
Rakentamisen toimialan suhdannekatsaus
Pääekonomisti Jouni Vihmo, Rakennusteollisuus.
Rautakaupan kuluttajatutkimuksen tulokset
Toimitusjohtaja Pekka Vuorela, Innolink Group Oy
Epävarmuuden aika, miten ennakoida tulevaisuutta - mitä työvälineitä on ennakoinnin tueksi?
Väitöskirjatutkija, toimitusjohtaja Kai Kaasalainen, Tamro Oyj
Muoti ja urheilu 2024
juontajana Lala Ylitalo
Muoti- ja urheilukaupan kuluttajatutkimus: Ostaminen vai vuokraaminen, second hand, vastuullisuus ostopäätöksessä. Huomioita kuluttajatutkimuksesta, toimitusjohtaja Pekka Vuorela, Innolink Group Oy
Case S-ryhmä: Mikä on pukeutumisen ja urheiluvälineiden kulutuksen luontojalanjälki (S-ryhmän Jyväskylän yliopistolla teettämän luontojalanjälkitutkimuksen tuloksia).
Vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa, S-Ryhmä
Case: DECATHLON: Environmental footprint – what customers want? What we want from suppliers?
European Public Affairs, Bertrand Tison, Decathlon International
Suomi laihdutuskuurilla: Riittääkö kuluttajilla rahaa muotiin ja harrastamiseen?
Pääekonomisti Henna Mikkonen, SP-liitto
Optinen kauppa 2024
Juontajana Salla Paajanen
14.15 Tervetuloa
Toimitusjohtaja Panu Tast, Näe ry
14.20 Ostovoiman muutosten vaikutukset kotitalouksien välttämättömyyksiin
Elinkeinoelämän valtuuskunnan johtaja Emilia Kullas
15.00 Vastuullisuus liiketoiminnassa optisella alalla
Vastuullisuusasiantuntija Niina Ratsula, Code of Conduct Company
Päivän päätös ja kiitokset
Terveystuotetukut ry
Juontajana Marja Koivisto
14.15–15.00 Lisääntyvät aivojen rappeumasairaudet ja niiden ennaltaehkäisy ja hoito
Mustisairauksien professori Anne Koivisto, Helsingin yliopisto, HUS Geriatria
15.00–15.20 Kansainväliset ravinteiden puutokset - näin muualla, miten meillä?
Terveystuoteasiantuntija Jarmo Hörkkö
Seminaarin hinta on 100€ toimialayhdistysten jäseniltä ja 150€ ei-jäseniltä. Näkeminen ja silmäterveys NÄE ry ja Terveystuotetukut ry jäsenille osallistuminen maksutonta osallistuttaessa oman toimialan seminaariin.
Lämpimästi tervetuloa mukaan!