Biolan syntyi kiertotalouden edelläkävijäksi
–Biolan on ollut alusta saakka kestävän kehityksen edelläkävijä ja toteuttanut kiertotaloutta ennen kuin termiä kiertotalous oli edes keksitty, summaa Biolanin markkinointijohtaja Iikka Helin.
Biolanin tuotteissa punaisena lankana on antaa ihmiselle mahdollisuus muuttaa omaa arkikäyttäytymistään ympäristöystävällisemmäksi. Biolan tui Suomen markkinoille ensimmäisen kompostorin vuonna 1978 ja multatehdas valmistui vuonna 1985. Siitä lähtien Biolan on valmistanut luomumultaa huonekasveille ja puutarhaan. Kasvualustoissa hyödynnetään uusiutuvia ja kierrätettyjä raaka-aineita. Kiertotaloutta hyödyntävien tuotteiden laajuus on vuosien saatossa kasvanut.
–Biolanin valmistaa, myy ja markkinoida ekologisia tuotteita, jotka vähentävät ihmisen aiheuttamaa ympäristökuormaa.Tavoitteena on kehittää kuluttajille jatkuvasti uusia tuotteita ja ratkaisuja, joiden avulla jokainen voi helposti osallistua luonnonvarojen kierrätykseen ja vaikuttaa ympäristökuormitukseen, kertoo Helin.
Strategista vastuunkantoa ympäristöstä
Biolan on syntynyt uteliasuudesta vastuullisempaa maailmaa kohtaan ja yritys haluaa jatkossakin olla kuskin paikalla vastuullisempaa liiketoimintaa kehitettäessä. Uusia ratkaisuja kokeillaan jatkuvasti luontoa, ihmistä ja erilaisuutta kunnioittaen. Biolanin uunituore vastuullisuuslupaus on tehdä kasvattamisesta kestävää.
Se tapahtuu muuttamalla kasvualustat uusiutuviksi: Seuraavan 20 vuoden kuluessa turpeesta on tarkoitus luopua kokonaan ja samalla aikajänteellä vähintään puolet kasvualustojen raaka-aineista tullaan saamaan muualta kuin soilta. Jo nyt Biolan tarjoaa kaikille tuotteille turpeettoman vaihtoehdon. Vastuulliset ja ennakkoluulottomat tuoteinnovaatiot eivät aina ole järkeviä kustannusten kannalta, mutta Biolan ei haluakaan lähteä halvimman vaihtoehdon tarjoamiseen.
20 vuoden kuluessa Biolanin on tarkoitus olla hiilinegatiivinen toimija. Energiamuotoina hyödynnetään aurinkoenergiaa ja tuulivoimaa. Biolanin pääkonttori on rakennettu kestävän kehityksen mukaisesti
Kierrätys on kestävyyden ytimessä ja tavoitteena on käyttää ainoastaan kierrätettyjä materiaaleja. Pakkausmateriaaleissa fossiiliset materiaalit on jo korvattu kierrätysmuovilla.
Tiedostavien kuluttajien joukko kasvaa
Kuluttajakäyttäytyminen muuttuu ja yrityksiltä vaaditaan jatkuvasti vastuullisempia vaihtoehtoja. Tiedostavien, ekologisia tuotteita ostavien asiakkaiden joukko ei ole vielä se suurin, mutta se on äänekäs. Pelkkä lainsäädännön noudattaminen ei enää riitä.
Kuluttajilla on vastuu hankinnoistaan, mutta vielä suurempi vastuu ekologisen kuluttamisen osalta on yrityksillä. Mikäli yritykset eivät tuota markkinoille vastuullisia tuotteita, ei kuluttaja voi vaikuttaa valinnoillaan. Ja vain yritykset voivat toiminnallaan varmistaa koko tuotteen arvoketjun vastuullisuuden.
-Ilmastonmuutos on täällä jo, halusimme sitä tai ei. Ilmastomuutos ei voi olla enää pelkästään osa vastuullisuusstrategiaa vaan sen on oltava osa liiketoimintastrategiaa, jatkaa Iikka Helin.
Tutustu Biolanin vastuullisuuteen osoitteessa; https://www.biolan.fi/biolan/vastuullisuus.html
19.3.2021 Edun YouTube-kanavalla järjestetyn TARTU TOIMEEN – TUNNE PÄÄSTÖSI Tavoitteena hiilineutraali erikoiskauppa -webinaarin yrityscasena BIOLAN ja ympäristövastuullisuus liiketoiminnassa.