Reilua kauppaa vai villi länsi – miten verkkokauppa saadaan tasapuoliseksi?

Reilua kauppaa vai villi länsi – miten verkkokauppa saadaan tasapuoliseksi?

Paikka ja aika

11.4.2025 10:00 – 12:00

Teollisuuskeskuksen neuvottelutilojen auditorio 

markus.kalmi@etu.fi

Paikka ja aika

11.4.2025 10:00 – 12:00

Teollisuuskeskuksen neuvottelutilojen auditorio 

markus.kalmi@etu.fi

Ilmoittautuminen

Tilaisuudessa on rajoitetusta paikkoja. Muista ilmoittautua tilaisuuteen alla olevan linkin kautta.

Ilmoittautuminen 

Ilmoittautuminen päättyy: 04.04.2025 

 

Kuvaus

Erikoiskaupan liitto Etu ry ja Suomen Tekstiili & Muoti ry (STJM) kutsuvat sinut ajankohtaiseen keskustelutilaisuuteen, jossa pureudutaan verkkokaupan haasteisiin. Mukana keskustelemassa europarlamentaarikko Maria Guzenina, Kaupan liiton johtava asiantuntija Tiina Vyyryläinen, Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila sekä Euronics Suomen toimitusjohtaja Vesa Björklund.

Kiinalaiset verkkokaupat, kuten Temu, ovat vallanneet Suomen ja Euroopan markkinoita aggressiivisilla kampanjoilla. Tullin tietojen mukaan vuonna 2024 Suomeen saapui yli 28 miljoonaa vähäarvoista tavaraerää, joista 97,7 % tuli Kiinasta – peräti 678 % enemmän kuin edellisvuonna.

EU:n sisämarkkinoilla toimivat yritykset joutuvat noudattamaan tiukkaa sääntelyä ja monia velvoitteita, joita EU:n ulkopuoliset verkkokaupat eivät noudata. Esimerkiksi tuotteiden ja pakkausten kierrätykseen liittyvät maksut ja vastuut jäävät eurooppalaisten yritysten harteille, kun taas ulkopuolelta tulevat toimijat välttyvät niiltä kokonaan.

Miten EU ja Suomi voivat puuttua tilanteeseen ja varmistaa reilut pelisäännöt kaikille toimijoille? Muun muassa näihin kysymyksiin haetaan vastauksia asiantuntijoiden johdattelemana.

OHJELMA

Tervetuloa – Suomen Tekstiili & Muoti ja Erikoiskaupan liitto

Keynote: Maria Guzenina – Verkkokauppaa ja kolmansista maista tulevia tuotteita käsittelevä oma-aloitemietintö

Keynote: Tiina Vyyryläinen – Tarvittavat toimet tasapuolisten kilpailuedellytysten aikaansaamiseksi kansainvälisessä verkkokaupassa

Case-puheenvuorot:

Jukka Kurttila, Finlayson

Vesa Björklund, Euronics Suomi

Tilaisuuden päätös ja yhteenveto

Verkostoituminen ja vapaa keskustelu

Tilaisuus tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden keskustella verkkokaupan haasteista, kuulla asiantuntijoiden näkemyksiä ja vaikuttaa alan reiluihin pelisääntöihin.