Uutinen

Alan erikoisosaamista hyvällä fiiliksellä – ”Tämä on hauskaa, ei tätä muuten tekisi.”

Alan erikoisosaamista hyvällä fiiliksellä – ”Tämä on hauskaa, ei tätä muuten tekisi.”

Teksti Erikoiskaupan liitto ETU ry
Share

10.7.2024

Share

Toijalan Värikaupan asiakkaat arvostavat kaupan asiantuntevaa ja tarpeen kartoittavaa palvelua. Kari ja Pia Kauppisen luotsaama yritys tarjoaa monipuolisen valikoiman maaleja, tapetteja ja oheistuotteita. Henkilökohtainen palvelu ja yrittäjien huolellinen paneutuminen asiakkaidensa tarpeisiin saa asiakkaat palaamaan yhä uudelleen.


Toijalan Värikauppa ei sijaitse Akaan keskustassa, mutta sen sijainti Toijalan keskustataajaman Hämeentiellä on monella tapaa erinomainen sen yrittäjien Kari ja Pia Kauppisen mielestä.

”Ei sijaita keskustassa, mutta sijainti metalliteollisuuden lähellä tuo meille hyvin asiakkaita. Asiakkaiden ei myöskään tarvitse etsiä parkkipaikkaa. Monesti meiltä haetaan isoja tuotteita, joten iso parkkipaikka ja mahdollisuus pysäköidä aivan oven eteen tekevät asioinnista helppoa ja vaivatonta.”

Asiakaspalvelu on Toijalan Värikaupan vahvuus

Sateisena perjantaina asiakkaita riittää kaupalla jatkuvana virtana. Kiireen keskelläkin asiakas huomioidaan ”moi, moi”-huikkauksin. Kysymyksiä ja vastauksia sinkoilee sulassa sovussa iloisen asiakaspalvelun siivittämänä. Kukaan ei jää huomiotta tai ilman neuvoja.

”Kolmosen purkki on hyvä siihen.”

”Tarttisin saumalaastia. Mulla on tässä nää palat.”
”Laitappas siihen, niin katsotaan sopiva. Marmorivalkoinen menee liian vaaleaksi, minkä värinen lattia on?”

”Tarttis homeenpoistoon jotain ainetta.”

”Haittaako sua, että haisee, kun maalataan? Onko sulla tärpättiä kotona? Löytyykö työvälineet?”Asiakkaita Värikaupalla

Asiakkaat pohtimassa tapettivalintoja 5.7.2024. Asiakkaat kertoivat arvostavansa sitä, ettei ole tarvetta lähteä kauemmaksi, kun asiantuntemuksen ja tuotteet saa läheltä.
Toijalan Värikaupassa käy sekä yritys- että kuluttaja-asiakkaita.

”Meidän asiakkaistamme aika lailla puolet on yritys- ja puolet kuluttaja-asiakkaita. Talvella yritysasiakkaita on enemmän ja kesällä vuorostaan käy enemmän kuluttaja-asiakkaita. Mökkiläisiä käy huhti-syyskuussa. Se on aina kivaa, kun he palaavat vuodesta toiseen”, sanoo Pia.

Asiakkaat arvostavat kaupan asiantuntevaa ja tarpeen kartoittavaa palvelua. Kauppiset paneutuvat jokaisen asiakkaan tarpeisiin huolellisesti.

”Monesti ei tiedetä, mitä tarvitaan, mutta ei tarvitse tietääkään. Kaikilla meillä on vahvuutemme. Pitää ottaa ihmisen asiat omaksi huoleksi eli olla oikeasti kiinnostunut hänen asiastaan. Ja ajatella, mitä hän voisi tarvita, vaikkei osaa kysyä. Tätä ei oikein missään opeteta, aina tulee kuitenkin uusia tuotteita tai tapoja tehdä”, kertoo Pia.

Paikkakuntalaisten lisäksi asiakkaita saapuu myös lähipaikkakunnilta, Hämeenlinnasta, Urjalasta, Valkeakoskelta, Iittalasta ja Lempäälästä.

”Tasaisesti tulee asiakkaita lähialueiltakin ja ne mitä tulee, tuntuvat jäävänkin. Parasta on, että asiakkaat palaavat. Meiltä saa hyviä tuotteita ja asiantuntevaa palvelua, sen takia ne varmaan tulevat takaisin. Isoksi on alue mennyt, hyvä niin”, sanoo Kari tyytyväisenä.

Monipuolinen tuotevalikoima

Toijalan Värikauppa tarjoaa laajan valikoiman tuotteita: maaleja, tapetteja, lattiaa, laattoja ja oheistarvikkeita.

”Maalia ja tapettia menee eniten. Kesällä ulkomaalia, talvella sisämaalia. Teollisuusmaali on meillä spesiaali. Sitä menee metalli- ja puuteollisuuteen. Se on tärkeä juttu meille. Meillä on Tikkurilan maalit ja sävytysjärjestelmät. Suomessa on vain joitakin kymmeniä paikkoja, mistä Tikkurilan teollisuusmaalia saa sävytettynä”, kertoo Kari innoissaan.

Suosittuja ja kysyttyjä tuotteita ovat myös mittojen mukaan tehdyt käytävämatot, jotka kantataan kaupassa. Niitä tullaan katsomaan ja tilaamaan varta vasten.

”Pääsen itse kanttaamaan matot. Meillä on oma kanttauskone, jolla matot saadaan sentilleen oikeaan mittaan. Se palvelu ei enää tänä päivänä ole kauhean yleistä”, sanoo Pia.

Toijalan Värikaupan valikoima on monipuolinen, ja hukkatavaraa ei yrittäjien mukaan juurikaan tule.

Kesäkuukausina käy kauppa

Kesällä Värikaupalla riittää kiirettä ja asiakkaita aamusta iltaan. Talvella saattaa olla hiljaisempaa, mutta silloin kaupalla valmistaudutaan tulevaan sesonkiin.

”Touko-, kesä- ja heinäkuussa tehdään tili. Koronavuodet olivat meille huippuvuosia, mutta onneksi nykyinen taloustilanne ei juuri meillä näy. Pärjäämme hyvin sillä, että myymme oikeat tuotteet oikealla tavalla ilman suurempaa mainostusta – puskaradio tekee tehtävänsä.

Asiakaskäyttäytymisen muutos näkyy meillä ehkä niin, että nykyään käy enemmän asiakkaita keskellä päivää, mikä saattaa johtua etätöiden lisääntymisestä”, kertoo Kari.

Perheyritys on enemmän kuin pelkkä kauppa – se on elämäntapa

Yrittäjyys on elämäntapa, ja Kauppiset viettävät suurimman osan ajastaan kaupalla. Viimeiset viisi vuotta he ovat työskennelleet kaupalla kahdestaan. Yrittäjyys on heidän mielestään hauskaa, ja ilman sitä he eivät tekisi tätä työtä.

”Kyllä tämä on elämäntapa. Kesäisin otetaan meille paikallinen nuori kesätöihin, muuten on Pian kanssa oltu kahdestaan viimeiset viisi vuotta. Yrittäjyydessä on kuitenkin parasta se, että saadaan itse päättää mitä tehdään ja miten. Kyllä me tiesimme 11 vuotta sitten, mihin me sitouduimme. En minä ainakaan kaipaa muuta”, kertoo Kari.

”Monet kyselevät, että miten te jaksatte olla 24/7 yhdessä? Tämä on vaan niin kivaa. Kotona ei puhuta työjuttuja, kaikki laskutus ja paperihommat tehdään täällä ja työajalla. Illalla voidaan korkeintaan huikata toiselle, että muistappas tämä huomenna”, kommentoi Pia.

”Olen ollut suurimman osan elämästäni vieraalla töissä, mutta ei mulle ennen Piaa ole noin hyvää työkaveria sattunut. Ja jos joskus on huono päivä, niin osataan kyllä antaa takaisin”, sanoo Kari selvästi tyytyväisenä.

Työnjakokin on selvä.

”Tietokone- ja tapettihommat sekä matot ovat Pian juttu, mulla on teollisuuspuolen jutut ja normaalit maalit ovat molempien juttu”, kertoo Kari karkeasta työnjaosta.

Kari ja Pia työn touhussa.

Jatkuvaa kouluttautumista ja asiakasmieltymysten seurantaa

Kauppiaat kouluttautuvat säännöllisesti pysyäkseen ajan tasalla uutuustuotteista ja maalaustekniikoista. Pia kertoo, että maali- ja tapettitoimittajat pitävät huolen siitä, että yrittäjät pysyvät ajan tasalla uusista tuotteista ja kauden tarjonnasta.

”Tikkurila kouluttaa keväällä ulkomaalituotteet, uutuudet ja käsittelyyn liittyvät asiat, syksyllä sisämaalituotteet. Etänä osallistuminen mahdollistaa meillekin osallistumisen. Tapettipuolen edustajia tulee paikan päälle ja Väritukusta saamme automaattisesti uudet tapettikirjat eli hyvin tulee tietoa, jos tulee uusi pinta tai jotain muuta uutta sillä saralla.”

”Asiakkaat ovat tyytyväisiä siihen, että jos jostain tapeteista ei ole mallirullaa, niin sitten saa ottaa kirjan mukaan. Kyllä tapettimallit tai -kirja pitää voida viedä kotiin. Tapetit näyttävät ihan erilaisilta kotona, kun siellä on ne omat tavarat.”

Maailman tuulet ja asiakkaiden mieltymykset huomataan Toijalan Värikaupassa.

”Asiakkaat ostavat nyt enemmän värejä. Enää ei aina maalata valkoisia seiniä. Vihreää, ja varsinkin murrettu vihreä tuntuu olevan sellainen mitä nyt käytetään. Ja paljon tehdään niin, että yksi seinä on tapettia ja yksi maalataan.

Ranskalaiset tapettiedustajat ovat nyt sitä mieltä, että boordit ovat tukossa takaisin, samoin tapettipaneelit. Katsotaan, miten ne otetaan vastaan”, kertoo Pia tämän hetken mieltymyksistä ja ennusteista.

Pia esittelee ranskalaisten tapettiedustajien boordivalikoimia.

Paikallisuus on tärkeää ja sitä tuetaan

Toijalan Värikauppa osallistuu myös paikallisyhteisön toimintaan, tukien erityisesti urheiluseuroja ja nuorten toimintaan.

”Osallistumme mielellämme paikallisen toiminnan tukemiseen. Olemme esimerkiksi tukeneet pienellä panoksella paikallisia urheiluseuroja ja nuoria. Toimimme myös yhteistyössä muiden paikallisten toimijoiden kanssa. Jokunen vuosi sitten esimerkiksi toimitimme sankarihaudoille maalit”, kertoo Kari paikallisuuden tukemisesta.

Toijalan Värikaupan tarina alkoi vuonna 1949. Vuonna 1995 Haminalaiset Eila ja Jyrki Sohlman ostivat kaupan ja asettuivat perheineen Toijalaan. Heidän tyttärensä perhe, Pia ja Kari Kauppinen, aloitti Värikaupan yrittäjinä sukupolvenvaihdoksen myötä vuonna 2013.



Artikkelin taustalla on sosiaalisessa mediassa kesäkuun alussa julkaisemamme ilmoitus, jossa pyysimme ilmiantamaan erikoisen hyviä erikoiskauppoja. Tahdoimme löytää yrityksiä, jotka tuottavat elämyksiä asiakkailleen ja elävöittävät paikallista yhteisöä. Saimme lähes 100 ilmiantoa, joista valitsimme neljä erikoiskauppaa kesäjuttusarjaamme. Toijalan Värikaupan ilmianto kuului näin:

”Saa neuvontaa ja hyvää iloista palvelua. Tapetti kirjoja sai kotiin lainaksi. Hyvä varasto maaleja ja tarvikkeita. Tosi mukava asioida tuolla!”