Arhi Kivilahti: Kohti joulua hiljalleen paranevassa markkinassa
26.11.2024
Heikosta yleiskuvasta huolimatta erikoiskaupassa on nähtävissä kasvun merkkejä kuluttajien luottamuksen vahvistuessa, kirjoittaa kaupan analyytikko Arhi Kivilahti näkökulmassaan.
Vuosi alkaa lähestyä loppuaan ja se tarkoittaa kaupan alalla vuoden tärkeimpiä kauppaviikkoja. Joulun lähestyessä valtaosa syksyn tuloskatsauksista on raportoitu. Ne antavat osviittaa siitä missä tunnelmissa vuoden tärkeimpään sesonkiin ollaan menossa.
Yleiskuva kaupassa, etenkin erikoiskaupassa, on edelleen heikko. Kuluttajien luottamuksen kehitystä on seurattu herkeämättä viimeisen parin vuoden aikana. Luottamus ui edelleen varsin syvissä vesissä. Vaikka kuluttajaluottamus onkin matalalla, on se toipunut jo huomattavasti vuoden 2022 pohjalukemista. Suunta on siis rohkaisevasti kohti kasvua, joskin kasvun alkamiseen saattaa vielä mennä tovi.
Kuluttajien luottamus on hiljalleen palaamassa vuoden 2022 pohjalukemista. Kuva: Kaupan tila.
Erikoiskaupan puolella markkinatilanne ei näytä hyvältä, edelleenkään. Kuten kuluttajien luottamuksessa, erikoiskaupan toimialalla myynnin kehitykset ovat menossa kohti parempaa. Syvimmät myynnin laskut on luultavasti nähty. Ensi vuoden puolella voisi jo olla odotettavissa, että joillakin toimialoilla myynti kääntyy kasvuun. Tätä edesauttaa se, että viime vuoden vastaluvut ovat heikkoja. Näin kasvuakin on hieman helpompi tehdä.
Rautakauppa tuo ensimmäisiä pilkahduksia paremmasta
Jos erikoiskauppaa pyritään katsomaan hieman valoisammissa merkeissä, nousee rautakauppa esille. Rautakaupan puolella myynnit sukelsivat roimasti viime vuoden aikana. Laskut ovat kuitenkin pienentyneet koko tämän vuoden. Ilahduttavasti muutama toimija on raportoinut jopa hienoista kasvua.
Suomessa Keskon K-Rauta raportoi kahdeksan vuosineljänneksen tauon jälkeen 1,4 prosentin kasvua. Ruotsin puolella Byggmax-ketju raportoi myös kasvua, joskin vain 0,3 prosenttia. Vaikka kasvut ovatkin pieniä, ovat ne erittäin tervetulleita. Molempien myynnin laskut ovat kestäneet jo pitkään, Byggmaxilla peräti yhdeksän neljännestä peräkkäin.
K-Rauta kertoi myynnin kasvaneen vuoden kolmannella vuosineljänneksellä. Kuva: Kaupan tila.
Erikoiskaupan puolella myös kosmetiikka jatkaa kasvu-uralla. Alan toimijat ovat kasvaneet, joskin aiempaa pienemmillä kasvuprosenteilla viime aikoina. Samaan tapaan muutama muukin pitkään kasvanut yritys on kokenut viime aikoina hieman haastavampia aikoja.
Suomessa Musti ja Mirri kasvoi vastavirtaan, kun muulla markkinalla meni huonosti. Tämän vuoden aikana yhtiön vertailukelpoinen kasvu on kuitenkin kääntynyt laskun puolelle. Yhtiön kokonaisliikevaihto on säilynyt hienoisessa kasvussa verkkokaupan vahvan vedon myötä.
Ruotsalainen ulkoiluvaateyhtiö Revolution Race on toinen yhtiö, jonka vahva kasvu alkaa lähestyä nollaa. Niin pandemian kuin myös korkean inflaation aikana yhtiö kasvoi voimakkaasti ja kannattavasti. Nyt pohjoismaiden myynti kääntyi hienoiseen laskuun. Yhtiön mukaan tätä selittää nimenomaan Suomen myynnin lasku. Muilla markkinoilla yhtiö kasvaa, joskin matalammalla prosentilla kuin aiemmin.
Kasvua myös Intersportille ja tietenkin Normalille
Ulkoiluvälinekauppa laajemmin on kokenut vaikeita aikoja viime vuosina. Pieni pilkahdus paremmasta on K-raudan tapaan Keskon operoima Intersport-ketju. Intersport raportoi Suomesta 1,1 prosentin kasvua 10 neljänneksen laskun jälkeen. Intersportin kasvu on sikälikin rohkaisevaa, että heidän pääkilpailijansa XXL jatkaa suurissa vaikeuksissa, niin Suomen kuin muidenkin maiden osalta.
Ja sitten on tietenkin yksi, joka tuntuu kasvavan aina ja kovaa. Tanskalainen Normal raportoi hiljattain viimeisen tilikautensa lukuja. Yhtiön myynti kasvoi peräti 40 prosenttia, kun yhtiö avasi huimat 220 uutta myymälää läpi Euroopan. Normalin liiketoimintamalli on yhtäältä upea esimerkki nopeasti skaalautuvasta liiketoiminnasta, mutta myös tähän aikaan erinomaisesti sopivasta valikoimasta. Enemmän tai vähemmän kauneuden ja terveyden sekä impulssituotteiden ympärillä oleva tuotevalikoima yhdistettynä mataliin hintapisteisiin, on ollut voittava konsepti viimeisen parin vuoden aikana.
Normal jatkaa hurjaa kasvuaan vaikeasta suhdannetilanteesta huolimatta. Kuva: Kaupan tila.
Yleinen tilanne on siis menossa kohti parempia aikoja niin kuluttajien luottamuksen kuin muun muassa korkojen laskemisen myötä. Siitä huolimatta asiakkaat voivat olla edelleen varovaisia rahan käyttönsä kanssa. Tätä varten kaupalle on entistä tärkeämpää panostaa asiakkaiden rohkaisemiseen, innostamiseen sekä ilahduttamiseen. Tänä päivänä hyviä ja iloisia uutisia ei ole liikaa. Miksei kauppa voisi olla tuomassa niitä ja sitä kautta rohkaisemassa kuluttajia ostoksille?
Kirjoittaja Arhi Kivilahti on kaupan analyytikko, joka katsoo kauppaa monesta eri näkökulmasta tutkijana, yrittäjänä, konsulttina ja kehitysjohtajana. Kivilahti kirjoittaa kaupan alan ilmiöistä Kaupan Tila -uutiskanavalla.