Arvostettu Monocle-lehti palkitsi suomalaisen maalivalmistajan – Cover Story on vuoden paras kuluttajakonsepti
10.5.2022
Maalikauppa on saanut uutta väriä, kun suomalainen startup uudistaa toimintatapoja. Nyt Cover Storyn toiminta on huomattu Britanniassa saakka.
Maalilla on väliä, eikä vain sen värillä. Jo vuosia sisustus-connoisseurit ovat vannoneet maaliostoksilla esimerkiksi brittiläisten Farrow & Ballin ja Little Greenin nimiin. Varsinkin Farrow & Ball on onnistunut rakentamaan brändin, jolla on vetovoimaa sisustajien piireissä. Sen tuotteisiin liitetään mielikuvaa laadukkaasta maalista ja hienostuneista värisävyistä.
Nyt samaan brändimaalien sarjaan pyrkii suomalainen maalimerkki, Cover Story – ja kuinka ollakaan, sen toiminta on huomattu Britanniassa asti. Arvostettu lontoolainen Monocle-lehti listasi vuoden 2022 kiinnostavimmat brändit, tuotteet, yritykset ja tekijät, ja Cover Story nostettiin vuoden parhaaksi kuluttajatuotekonseptiksi.
Mistä huomionosoitus tuli, Cover Storyn toinen perustaja, Anssi Jokinen?
”Uskon sen tulleen siitä, että teemme asiat eri lailla kuin vanhanaikaisessa maalimarkkinassa on totuttu tekemään. Kuluttajien tottumukset ovat muuttuneet: ravintolassa käydään syömässä mutta ruokaa tilataan myös kotiin. Televisiosta katsotaan ohjelmia silloin kun halutaan. Mutta maalitoimiala toimii edelleen samalla tavalla kuin 50 vuotta sitten.”
Cover Storyn perustajista Ansssi Jokinen (vasemmalla) toimii toimitusjohtajana ja Tommi Saarnio operatiivisena johtajana.
Jokinen sanoo, että ”kodin sisustuksesta ja kodin elektroniikasta myydään merkittävä osa netin kautta. Mutta maalit ostetaan yhä rautakaupasta.”
Ja tätä perinnettä Cover Story pyrkii uudistamaan.
”Haluamme tehdä maalaamisesta helpompaa. Meiltä voit tilata värimallit kotiin ja sovittaa niitä seinille. Sitten verkkokaupasta voi tilata maalit ja saada ne kotiin kannettuna.”
Cover Story on vielä pieni start up, mutta sen suunnitelma on suuri.
”Olemme myös panostaneet brändiin ja halunneet muuttaa remppamiesten tuotteen designtuotteeksi.”
Värisävyjä kehitetään yhteistyössä design-alan kanssa.
”Uusimmat neljä sävyä teimme yhteistyössä Iittalan kanssa. Ammennamme tuotteisiimme inspiraatiota muotimaailmasta mieluummin kuin rakennusmaailmasta. Olemme halunneet tehdä maalaamisesta inspiroivampaa. Kun kilpailijoilla on 2000 väriä, meillä on 42.”
Cover Storyn uudet värisävyt kehitettiin yhdessä Iittalan kanssa.
Lisäksi Cover Story mainostaa maaliensa vastuullisuutta.
”Meillä on täysin hengittävä ja muoviton maali. Meidän maalipurkkikin on metallinen, sillä sen kierrättäminen on tehokkaampaa kuin muovisen maalipurkin kierrättäminen. Metallipurkkeja ei esimerkiksi tarvitse pestä ennen kierrätystä.”
Monocle-lehti jakoi tunnustuksia toista kertaa ja vuoden 2022 listalla 5o parhaan joukkoon mahtui Suomesta myös Poiat-designyrityksen Union-sohva.