Näkökulma

Asiakaskokemus vastuullisessa erikoiskaupassa: elämyksellisyyden ja sujuvuuden merkitys

Asiakaskokemus vastuullisessa erikoiskaupassa: elämyksellisyyden ja sujuvuuden merkitys

Erikoiskaupan liiton toimitusjohtaja Ulla Pölläsen mielestä asiakaskokemuksen rakentaminen arvojen ja helppouden kautta on tärkeää erottumiseksi ja pitkäkestoisten asiakassuhteiden luomiseksi.
Teksti Ulla Pöllänen
Share

8.11.2024

Share

Vastuullisuus, elämyksellisyys ja asiakaskokemuksen merkitys korostuu nykypäivän erikoiskaupoissa. Erikoiskaupan liiton toimitusjohtaja Ulla Pöllänen kirjoitti pukeutumiseen, sisustukseen ja kotoiluun erikoistuneelle Virkkukoukkuselle aiheesta.


Vastuullisuus, aitous ja asiakaskokemus ovat nousseet keskiöön nykypäivän kaupassa. Tämä pätee usein erityisesti kotimaisissa vastuullisissa vaatekaupoissa, joita Virkkukoukkunen hienosti edustaa. Nykyään asiakkaiden arvojen ja odotusten voidaan katsoa ohjaavan vahvasti ostopäätöksiä.

Elämyksellisyyden eri ulottuvuudet

Elämyksellisyys on yhä tärkeämpi osa asiakaskokemusta, sillä ostaminen on muuttunut pelkästä kassatapahtumasta tunteelliseksi prosessiksi, jossa asiakkaat hakevat yhä enemmän mieleenpainuvia ja merkityksellisiä kokemuksia. Kivijalkakaupassa elämysten tarjoaminen lähtee usein jo miljööstä ja tunnelmasta. Esimerkiksi uusio- ja luonnonmateriaaleja hyödyntävällä sisustuksella ja lämpimällä valaistuksella voidaan tukea vastuullisuuden viestiä ja luoda ympäristö, jossa asiakas viihtyy. Vastaavasti verkkokaupan puolella voidaan elämyksiä lähteä luomaan visuaalisella ilmeellä ja kuvamaailmalla.

Vastuullisesti valmistetuilla tuotteilla on usein vahva tarina taustallaan ja niiden välittämisellä vahvistetaan elämyksellisyyttä. Kun asiakas tietää, mistä materiaalit ovat peräisin, kuka tuotteen on valmistanut ja millaisia arvoja yritys edustaa, ostamisesta tulee enemmän kuin pelkkä tuotteen hankkiminen. Se muuttuu tietoisen valinnan kautta myös kannanotoksi ja sitoutumiseksi omiin arvoihin.

Asiakaskokemuksesta puhuttaessa ei voida sivuuttaa palvelun merkitystä. Asiantunteva ja ystävällinen henkilökunta osaa tehdä ostokokemuksesta henkilökohtaisen. Hyvässä lykyssä elämyksellisyyttä täydentää vielä yhteisöllisyyden tunne. Tällöin kaupasta tulee enemmän kuin vain ostospaikka – se voi olla yhteisö, johon asiakkaat tuntevat kuuluvansa.

Helppo ja sujuva ostokokemus osa positiivista asiakaskokemusta

Elämyksellisyyden lisäksi asiakkaat arvostavat ostamisen helppoutta ja personointia. Usein asiakkaat arvostavat myös selkeitä tuote-esittelyjä, helppoa navigointia ja vaivatonta maksuprosessia. Myös mahdollisuus kysyä kysymyksiä ja saada nopeasti vastauksia on tärkeää.

Kaikkineen asiakaskokemus on keskeinen tekijä vastuullisen erikoiskaupan menestyksessä. Elämyksellisyys ja sujuva ostokokemus ovat avaintekijöitä, jotka auttavat rakentamaan vahvaa ja pitkäkestoista asiakassuhdetta. Kun nämä tekijät yhdistetään helppouteen ja personointiin, voidaan luoda asiakaskokemus, joka erottuu edukseen ja jättää asiakkaalle positiivisen, mieleenpainuvan vaikutelman.

Virkkukoukkusen toiminnasta näitä erinomaisen erikoiskaupan elementtejä, kuten elämyksellisyys ja sujuvuus jo löytyykin.

Kirjoittaja Ulla Pöllänen on Erikoiskaupan liitto ETU ry:n toimitusjohtaja, jonka sydämen asia on erikoiskaupan esilletuominen ja menestyksen edistäminen. Vapaa-ajalla Ulla edistää omaa hyvinvointiaan voimailemalla ja mökkeilemällä.

Kirjoitus on julkaistu alunperin Virkkukoukkusen verkkosivuilla.