Black Fridayn myynti ei kasva enää entiseen tapaan – joululahjoiksi ostetaan kirjoja, puhelimia ja luonnonkosmetiikkaa
28.11.2024
Black Friday -kampanjoiden merkitys vaihtelee suuresti erikoiskaupan eri toimialoilla. Sesonki on tärkeä erityisesti elektroniikka- ja kodintekniikkakaupalle.
Marras-joulukuu on monille erikoiskaupan toimialoille ja yrityksille vuoden tärkein sesonki. Black Friday -kampanjat näkyvät monissa kaupoissa. Erityisesti elektroniikka- ja kodintekniikkakaupassa marraskuun loppu on vilkasta myyntiaikaa. Black Fridayn merkitys on kasvanut myös terveystuotealalla.
Elektroniikka- ja kodinkonekauppiaat ETKO ry:n toimitusjohtaja Taina Luukkainen pitää marraskuun loppua kiistatta parhaana hetkenä tehdä kodintekniikkahankintoja.
”Black Friday on toimialan suurimpana yksittäisenä sesonkina erittäin merkittävä, vaikka sen kasvu ei enää jatkukaan yhtä vauhdikkaana kuin takavuosina”, Luukkainen kertoo.
Terveystuotepuolella Black Friday on lisännyt merkitystään viime vuosina. Suomen Terveystuotekauppiaiden liiton toiminnanjohtaja Mika Rönkön mukaan alan yritykset ovat lisänneet kampanjoita ja tarjouksia Black Fridayn yhteydessä.
”Black Friday -kampanjat ovat kasvattaneet merkitystään myös terveyskaupassa ja terveystuotealalla. Vaikka perinteisesti alennusmyynnit ovat painottuneet elektroniikkaan ja muotiin, kuluttajat ovat yhä enemmän kiinnostuneita hyödyntämään tarjouksia myös hyvinvointituotteissa”, Rönkkö toteaa.
Kirjakaupassa sesonki alkaa jo isänpäivänä
Merkittävä osa kirjakauppojen vuoden myynnistä tulee joulukaupasta, mikä alalla nähdään alkavan jo isänpäivästä. Black Friday näkyy alalla sen sijaan hyvin vaihtelevasti, Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Laura Karlssonin mukaan.
”Osalla toimijoista merkittäviä, osalla ei juurikaan. Vaihtelee paikkakunnittain ja yrityksittäin” Karlsson kommentoi Black Fridayn merkitystä alan yrityksille.
Koko joulukaupan suhteen alalla on kuitenkin positiiviset tunnelmat.
”Joulukauppaan lähdetään positiivisin odotuksin: vahva kirjasyksy, kiinnostavia nimikkeitä laajalti erilaisille yleisölle. Kirja edelleen suosittu joululahja, ja joululomilla aikaa lukea”, Karlsson ennakoi.
Rautakaupoissa Black Fridayn merkitys vähäisempää
Rauta- ja sisustuskaupoissa Black Friday ei ole yhtä merkittävä myyntiajankohta, kuin muilla erikoiskaupan toimialoilla. Rakentamisen ja remontoimisen iso sesonki on keväällä ja kesällä. Rauta- ja sisustuskauppa RASI ry:n toimitusjohtaja Minna Liuksiala näkee, että hyvät tarjoukset toimivat kuitenkin aina.
”Rautakaupat tunnetaan joulukaupassa erityisesti kausivalojen, joulukuusten ja joulukukkien ostopaikkana. Kuitenkin monelle kotinikkarille ja remontoijalle sähkötyövälineet, lumityökalut tai rautakaupan lahjakortti voi olla se mieluisin joululahja. Tällä hetkellä ei erityisiä laskuja tai nousuja odoteta rakentamisen ja sisustamisen joulukauppaan”, Liuksiala kertoo.
Suomalaisten suosikkilahjat pitävät pintansa
Kaupan alan asiantuntijat ennakoivat joulupukin konttiin päätyvän tänä vuonna kirjoja, puhelimia ja luonnonkosmetiikkaa.
Taina Luukkaisen mukaan kodintekniikkakaupoista lahjoiksi hankitaan älypuhelimia, älykelloja sekä kuulokkeita. Monet suomalaiset päivittävät myös televisionsa ensi vuoden HD-siirtymää ennakoiden. Samoin jouluruokien valmistukseen tarvittavat kodinkoneet tekevät kauppansa joulukuussa.
Kirjakaupoista hankitaan kirjojen lisäksi lahjaksi pelejä, leluja ja erilaisia lahjatuotteita. Samoin askartelutarvikkeet menevät kaupaksi. Kirjakauppaliiton Laura Karlssonin mukaan erityisesti Finlandia-ehdokkaiden ja -voittajien teokset ovat joulun hittituotteita.
Rautakaupoista pukin konttiin haetaan erityisesti akkuporakoneita. Minna Liuksiala ennakoi, että lumilapiot ja kolat voivat olla joulun hittituote, mikäli joulun alla tulee lisää lunta.
Terveystuotekaupoissa myydään joulun alla paljon ravintolisiä, luonnonkosmetiikkaa, hoitotuotteita ja joulun erikoistuotteita, kuten teetä ja raakasuklaata. Terveystuotekauppiaita edustavan Mika Rönkön mukaan kuluttajien kasvava kiinnostus terveyteen ja hyvinvointiin näkyy alan loppuvuoden myynnissä.