Uutinen

Erikoiskaupan päivässä keskusteltiin kaupan tulevaisuudesta muuttuvassa maailmassa

Erikoiskaupan päivässä keskusteltiin kaupan tulevaisuudesta muuttuvassa maailmassa

Erikoiskaupan päivä: Murroksen momentum -seminaari järjestettiin Helsingin Messukeskuksessa keskiviikkona 9.10.
Teksti Erikoiskaupan liitto Etu ry
Share

10.10.2024

Share

Helsingissä järjestetyssä erikoiskaupan seminaarissa käsiteltiin tulevaisuuden kehityspolkuja ja niiden tuomia mahdollisuuksia kaupan alan yrityksille.


Erikoiskaupan liitto ETU ry:n syksyn pääseminaarissa pysähdyttiin pohtimaan mihin suuntaan maailma on menossa ja mitä se tarkoittaa erikoiskaupan yrityksille. Kolmatta vuotta peräkkäin Helsingin Messukeskuksessa järjestetty seminaari kokosi yhteen lähes 200 kaupan alan toimijaa. Keskiviikkona 9.10. järjestetty seminaari kulki nimellä Erikoiskaupan päivä: Murroksen momentum.

Seminaarin alkutahdit antoi Nordic West Officen toimitusjohtaja Risto E.J. Penttilä. Asiantunteva Penttilä analysoi puheenvuorossaan erilaisia tulevaisuuden kehityspolkuja niin maailmalla kuin Suomessa. Pelkästään Yhdysvaltojen presidentinvaalien lopputuloksella voi olla useita eri vaihtoehtoisia tulevaisuuden skenaarioita, jotka vaikuttavat myös Suomeen ja kauppaan. Samoin teknologinen kehitys mahdollistaa erilaisia kehityspolkuja pitkälle tulevaisuuteen.

Penttilän puheenvuoron jälkeen siirryttiin sujuvasti käsittelemään tekoälyn mukanaan tuomia mahdollisuuksia. Aalto yliopiston työelämäprofessori Tero Ojanperä kertoi seminaariyleisölle tekoälyn mahdollisuuksista ja kehitysnäkymistä. Ojanperän mukaan tekoäly mahdollistaa muun muassa aivan uudenlaisen asiakaskokemuksen. Personointi ja ja kitkattomat kokemukset tulevat Ojanperän mukaan mullistamaan kauppaa.

Politiikan, talouden ja teknologian myllerryksessä ei tule kuitenkaan unohtaa kaikkein tärkeintä, eli ihmistä. Helsingin Sanomien toimittaja Anna-Stina Nykänen on viime vuosina kiertänyt Suomea ja havainnoinut matkoilla myös kaupan alan murrosta niin maaseudulla kuin kaupungeissa. Puheenvuorossaan Nykänen korosti, että kauppa ei ole pelkästään taloutta vaan ennen kaikkea tarinoita ihmisistä.

Tilaisuuden päätteeksi kuultiin laadukas paneelikeskustelu muuttuvasta kulutuksesta ja kuluttajista. Keskustelussa kysyttiin, miten kauppa pysyy kestävästi mukana muutoksen keskellä? Viestinnän asiantuntija ja toimittaja Katri Makkosen vetämään paneelikeskusteluun osallistui Oskar Korkman, Tuuli Kaskinen, Tatu Kuivalahti ja Mika Maliranta.

Rinnakkaisseminaareissa käsiteltiin erikoiskaupan ostopolkututkimuksen tuloksia

Ennen erikoiskaupan toimialat yhteenkokoavaa seminaaria Messukeskuksessa järjestettiin toimialojen kolme erillistä rinnakkaisseminaaria. Seminaarit järjestivät Rauta- ja sisustuskauppa RASI ry, Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKO ry sekä Muoti- ja urheilukauppa MUK ry. Seminaareissa keskityttiin toimialojen näkymiin ja ajankohtaisiin puheenaiheisiin.

Rinnakkaisseminaareissa esiteltiin myös seminaaripäivänä julkaistun erikoiskaupan ostopolkututkimuksen tuloksia tutkimusjohtaja Mikko Hormion toimesta. Erikoiskaupan liitto ETU ry:n ja sen jäsenyhdistysten yhdessä teettämä laaja tutkimus toteutettiin yhteistyössä Verianin kanssa. Tutkimuksessa selvitettiin erikoiskaupan toimialojen ostopolku sekä kuluttajien ostamiseen liittyvää ajattelua.

Erikoiskauppa 2024 -ostopolkututkimuksen mukaan suomalaisten hintaherkkyys on kasvussa. Ostovoiman heikentymisen myötä kuluttajat säästävät ulkona syömisestä, lehdistä ja kirjoista sekä kulttuuritapahtumista.