ETU Terveysalat: Laajempi yhteistyö yksityisen sektorin kanssa lisäisi terveydenhuollon kustannustehokkuutta ja parantaisi palveluiden tasoa
25.9.2024
Kuluttajien kokemuksia mittaavaan tutkimuksen mukaan erityisesti hoitoonpääsyä pidetään merkittävänä ongelmana julkisten terveyspalveluiden parissa.
Erikoiskaupan liiton ETU Terveysalojen laaja tutkimus selvitti suomalaisten kokemuksia omasta terveydestä ja terveydenhoidosta. Tutkimuksen valossa julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyöllä on potentiaalia parantaa terveyspalveluiden saatavuutta sekä tuottaa merkittäviä kustannussäästöjä terveydenhuollon järjestelmälle.
Tutkimuksen tulokset osoittavat selvästi terveydenhuollon suurimmat haasteet. Ainoastaan 21 prosenttia vastaajista kokee odotusajat inhimillisinä julkisella puolella, kun vastaava luku yksityisellä puolella oli 81 prosenttia.
Myös muilla osa-alueilla yksityiset palvelut koettiin paremmiksi. Terveyspalveluiden tason arvioinnissa henkilöstön asiantuntemus, riittävän hyvä hoitoon pääsy, hoidon/lääkityksen aloitus riittävän nopeasti ja potilasturvallisuus koetaan kaikkein tärkeimmiksi kriteereiksi. Yksityinen sektori oli kaikilla osa-alueilla julkista korkeammalla. Parhaiten yksityisissä palveluissa toteutuu nopea ajanvaraus, palveluiden varaaminen, henkilöstön asiantuntemus ja palveluhalukkuus, odotusaikojen inhimillinen pituus sekä riittävän hyvä hoitoonpääsy.
Yhteistyöstä tehokkuutta ja säästöjä
Yksityiset terveyspalvelut voivat olla myös kustannustehokkaampia kuin julkiset. Esimerkiksi Hyvinvointiala Halin selvitys osoittaa, että yksityiset yritykset tuottavat vanhusten hoivan noin 20 prosenttia halvemmalla, kuin julkinen sektori. Terveydenhuollon kustannuspaineita voitaisiinkin ratkoa hyödyntämällä yksityisen sektorin tehokkuusmalleja. Yksityisen ja julkisen puolen yhteistyötä syventämällä voitaisiin parantaa kustannustehokkuutta, kun resurssit kohdennetaan tarkemmin ja väestön terveydenhoidon kokonaiskustannuksia pystytään alentamaan.
Palvelusetelit ratkaisuna
Palveluseteli nousee ETU Terveysalojen tutkimuksessa yhtenä mahdollisena ratkaisuna nopeuttaa hoitoonpääsyä ja vähentää julkisen puolen kuormitusta. Peräti 74 prosenttia palveluseteliä käyttäneistä vastaajista piti sitä erittäin hyvänä tai melko hyvänä ratkaisuna. Palvelusetelin käytön laajentaminen voisi tarjota konkreettisen tavan hyödyntää yksityisen sektorin resursseja ja näin nopeuttaa hoidon saantia erityisesti alueilla, joissa hoitojonot ovat pitkiä.
ETU Terveysalojen tutkimuksen tulokset tarjoavat arvokasta tietoa, jota voidaan hyödyntää Suomen terveyspalveluiden ja hyvinvointialueiden resurssien kehittämisessä. Uudistusten keskiössä tulisi olla julkisen ja yksityisen sektorin saumaton yhteistyö, jotta kansalaisten hyvinvointi ja hoitoonpääsy voidaan turvata koko maassa.
Tutkimuksesta:
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kaikki 18–79 -vuotiaat suomalaiset kuluttajat valtakunnallisesti ja siihen vastasi 2078 osallistujaa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Taloustutkimuksen Internetpaneelissa 29.7. – 5.8.2024. Aineisto on painotettu sukupuolen, iän ja asuinpaikkakunnan mukaan väestöjakaumaa vastaavaksi.
Tutkimus julkistettiin Erikoiskaupan liiton ETU ry:n ja Hoiva ja Terveyden järjestämässä seminaarissa keskiviikkona 4.9. Paikalla oli noin 200 sote-ammattilaista.