Uutinen

Helsinkiläinen terveystuotekauppa on menestynyt pandemiasta, verkkokaupasta ja markettien kilpailusta huolimatta – ”jos tämä ei olisi kutsumusammatti, olisi voinut tulla seinä vastaan”

Helsinkiläinen terveystuotekauppa on menestynyt pandemiasta, verkkokaupasta ja markettien kilpailusta huolimatta – ”jos tämä ei olisi kutsumusammatti, olisi voinut tulla seinä vastaan”

Aito Munkkiniemen yrittäjä Katja Kelaranta tykkää sisustaa myymäläänsä, jonka ilme on tärkeä osa sen vetovoimaa.
Teksti ja kuva Hanna-Liisa Erkheikki
Share

13.7.2022

Share

Yhä useampi suomalainen kyseenalaistaa kliinisen lääketieteen ja hakee rinnalle luonnonmukaisia hoitomuotoja, sanoo Munkkiniemessä terveystuotekauppaa pitävä Katja Kelaranta.


”Helsingin Munkkiniemessä on kylämäinen tunnelma. Asiakkaamme ovat pääasiassa lähialueilla asuvia ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita oman terveyden vaalimisesta. Heille on tärkeää, että terveystuotteita ja asiantuntevaa palvelua saa omalta alueelta, tutusta ja turvallisesta liikkeestä,” kauppias Katja Kelaranta kertoo.

Ja sitä asiantuntevaa palvelua Munkkiniemen terveys- ja luontaistuotekauppa on tarjonnut jo vuodesta 1972. AITO - Hyvän olon kaupassaan Kelaranta myy laadukkaita ja tutkittuja tuotteita, sekä luonnonmukaista kosmetiikkaa. Valikoimaan kuuluvat myös ketjun omat AITO-merkkiset tuotteet. Hoitolapalveluita ja hivenainemittauksiakin on tarjolla. 

Asiakkaita Munkkiniemeen tulee ulkomaita myöten.

”Naisasiakkaita on perinteisesti miehiä enemmän, mutta nykyisin varsinkin nuoret miehet ovat yhä enemmän kiinnostuneita terveellisistä elämäntavoista ja laadukkaista ja turvallisista ravintolisistä. Kaukaisimmat kanta-asiakkaamme ovat Gambiasta asti.”

Neljännesvuosisata terveystuotealalla

Kelaranta on myynyt neljännesvuosisadan ajan luontaistuotteita – tavarataloissa, ostoskeskuksissa ja Munkkiniemessä. Kun myymälän edellinen omistaja Liisa Helenius jäi eläkkeelle, Kelaranta vaihtoi myyjän työn yrittäjän uraan.

”Tavoitteenamme on edistää asiakkaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia. Kuuntelemme asiakkaitamme ja otamme huomioon juuri heidän yksilölliset tarpeensa. Oikean tuotteen löytämiseksi on huomioitava mahdolliset allergiat, sairaudet ja jo käytössä olevat muut lisäravinteet ja lääkitykset.”

Kelarannalla on luontaistuotealan ammatillinen koulutus.

”Terveyden hoitaminen on paljon halvempaa, kuin sairauden hoitaminen ja monet asiakkaamme ymmärtävät sen. Yhä useampi kyseenalaistaa kliinistä lääketiedettä tai hakevat rinnalle luonnonmukaisia hoitomuotoja. Moni kokee jäävänsä vaivojensa kanssa ilman apua ja he arvostavat, että heitä kuunnellaan.”

Kilpailu on koventunut, sillä alalle on tullut viime vuosina useampia kotimaisia ja kansainvälisiä verkkokauppoja. Mutta asiantuntemus pelastaa kivijalkakaupat.

”Tunnemme asiakkaamme tarpeet ja osaamme auttaa oikean tuotteen valinnassa, ja se auttaa meitä säilyttämään markkina-asemaa, kun marketit ja muut itsepalvelukaupat valtaavat alaa. Asiakkaat tulevat tänne Wikipedian ja milloin minkäkin tietolähteen kanssa, mutta eivät silti aina tiedä mitä etsivät. Meidän tehtävänämme on osata kertoa heille mikä tuote sopii heille. Terveystuotteita ei kannata ostaa sokkotiedon varassa.”

Eniten Munkkiniemessä myydään maitohappotuotteita ja vatsan hyvinvointia edistäviä valmisteita.

”Yhdeksän kymmenestä asiakkaasta etsii apua vatsavaivoihin. Nykyiset elintavat ja ruokavalio pistävät vatsat koville.”

Verkkokauppamaista palvelua kivijalassa

Kelaranta kertoo harkinneensa verkkokaupan perustamista, mutta resurssit eivät ole toistaiseksi riittäneet.

”Palvelemme asiakkaitamme myös verkkokaupan tavoin. Kanta-asiakkaat soittavat tai viestittävät minulle, mitä tuotteita tarvitsevat, ja kerään tuotteet valmiiksi. Toimitamme ne tarvittaessa myös kotiin.”

Munkkiniemen puistotiellä on yhteisöllinen pikku kaupungin tunnelma. Kaupat, kahvilat ja ihmiset tuntevat toisensa.

”Asiakkainamme on paljon alueen vanhuksia. Joskus toimittaessamme tuotteita vanhuksille kotiin saatamme auttaa heitä myös jonkin muun arkipäiväisen ongelman kanssa. Jos jotakuta ei näy vähään aikaan, alamme kyselellä, että onhan kaikki varmasti hyvin.”

AITO Munkkiniemen yrittäjää ei parin viime vuoden aikana ole kiusannut vain korona. Ensin taloyhtiön yllätyksenä tullut julkisivuremontti säkitti myymälän piiloon ohikulkijoilta. Tätä seurasi tietoturvahyökkäys, joka sekoitti kassajärjestelmän.

”Jos tämä ei olisi kutsumusammatti, niin olisi voinut tulla jo seinä vastaan.”

Myymälän ilme osana markkinointia

Nyt puistotiellä näkyy kuitenkin liikennettä ja ihmiset ovat uskaltautuneet liikkeelle. Kauppias uskoo alan ja myymälänsä tulevaisuuteen. AITO - Hyvän olon kaupoilla on yhteinen asiakaslehti, jossa kerrotaan yhteismarkkinointituotteista. Kelaranta myös markkinoi paikallisesti ja some-kanavissa, jotka ovat tehokas tapa olla vuorovaikutuksessa asiakaskunnan kanssa. Kelaranta myös somistaa myymälää aina vuoden ajan teemojen mukaisesti.

”Saamme hyvää palautetta, kun näyteikkuna ja myymälän ilme uusiutuu juhlapyhien mukaan. Halloween-koristeet ja paikallisen runoilijan runot ikkunassa saavat hymyn ihmisten huulille”, kertoo Kelaranta.

Jutun alkuperäinen versio on julkaistu 20.8.2021.