Hintatietoisessa maailmassa ne kaupat menestyvät, jotka pystyvät perustelemaan hinnan – ja seisomaan sen takana


21.4.2025
Kevät tuo valoa, katupölyä ja varovaisen toiveikasta kuluttajaa. Samalla kun suomalaiset kuopsuttelevat pihojaan ja siirtävät talvitakit varastoon, pyörii mielessä talouden rahojen riittävyys ja mihin ja milloin kannattaa kuluttaa. Hintatietoisuuden merkitystä pohtii Erikoiskaupan liitto Edun toimitusjohtaja Ulla Pöllänen.
Erikoiskaupan liiton ostopolkututkimuksen mukaan yhä useampi etsii aktiivisesti hyviä tarjouksia ja nimeää hinnan ratkaisevaksi tekijäksi tuotteen valinnassa. Ja kukapa voisi tästä kuluttajaa osoitella? Inflaatio, korkojen nousu ja maailman myllerrys ovat tehneet kuluttajista entistä tietoisempia ja tarkempia.
Mutta mitä tämä tarkoittaa erikoiskaupalle, jonka vahvuudet löytyvät muualta kuin punaisista tarjouslapuista?
Hintalapuissa piilee viesti
”Kalleinta on ostaa halvinta”, kuuluu vanha sanonta. Erilaisten voimien kohdistuessa kuluttamiseen, voimme nähdä kuluttamisen suuntauksissa muutoksia. Vaikean taloustilanteen törmäyskurssista huolimatta uskallan väittää, että iso osa kuluttajista ei halua ensisijaisesti vain halvinta – he haluavat olla varmoja siitä, että tekevät fiksun valinnan.
Tässä kohtaa erikoiskauppa voi loistaa. Meidän tehtävämme ei ole kilpailla alennusprosenteilla, vaan tarjota enemmän ja auttaa löytämään valinta, joka kannattaa. Laadukkaampia tuotteita, parempaa asiantuntemusta, vastuullisia valintoja ja usein myös palvelua, joka ei lopu maksupäätteeseen.
Mutta tässä kohtaa tulee tärkeä huomio: nämä arvot eivät saa jäädä piiloon kuin sukka pesukoneen rumpuun. Ne pitää nostaa esiin, sanoittaa ja konkretisoida asiakkaalle.
Palvelua, paikallisuutta – ja vähän persoonaa
Kevät on tunnetusti uusien alkujen aikaa. Siinä missä luonto herää, myös asiakkaat aktivoituvat – suunnitellaan mökkikauden alkua, puutarhaprojekteja ja kesän juhlia. Nyt on täydellinen hetki houkutella heidät erikoiskauppaan tarjoamalla ei pelkästään tuotteita, vaan inspiraatiota, asiantuntemusta ja hyvää palvelua.
Se tunne, kun myyjä oikeasti tuntee tuotteensa, ei ole vain nostalginen muisto menneiltä vuosikymmeniltä, vaan se on erikoiskaupan arkea parhaimmillaan. Ja se, jos mikä, on kallisarvoista – ja sisältyy hintaan.