Uutinen

Jämsän Aito-kaupan menestysresepti: ainutlaatuinen palvelu ja asiakastarpeeseen vastaaminen

Jämsän Aito-kaupan menestysresepti: ainutlaatuinen palvelu ja asiakastarpeeseen vastaaminen

Teksti Erikoiskaupan liitto ETU ry
Share

23.7.2024

Share

Jämsän Aito hyvän olon kauppa viettää 75-vuotisjuhlavuottaan. Nykyinen Aito-kauppayrittäjä Karoliina Litja on kehittänyt liiketoimintaa, laajentanut palvelutarjontaa vastaamaan asiakkaiden tarpeita ja toimii aktiivisesti paikallisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen eteen. Yrityksen motto, "Maakunnan laajin valikoima", on pitänyt pintansa läpi yrityksen toiminnan.


75-vuotisjuhliaan viettävän Jämsän Aito-kaupan perusti Aili Ilkka lokakuussa 1949 kemikalio- ja lyhyttavara-alan vähittäiskauppana. Vuosien saatossa liiketoiminta on kehittynyt ja toiminta siirtynyt joen rannasta Keskuskadulle Jämsän keskustaan. Nykyiselle Aito-kauppayrittäjälle Karoliina Litjalle ja hänen perheelleen liiketoiminta siirtyi appivanhemmilta sukupolvenvaihdoksen yhteydessä.

”Näin juhlavuonna on hieno todeta, että Aili Ilkan liiketoiminnan perustamisasiakirja on säilynyt läpi vuosikymmenten. Tulin kaupalle auttelemaan poikaystäväni äitiä 16 vuotta sitten ja täällä sitä ollaan edelleen. Liiketoiminta tosin siirtyi meille sukupolvenvaihdoksen myötä 2010”, kertoo Litja.

Kaupan toimintaa ja palveluita on kehitetty vuosien varrella, mutta yrityksen motto, "Maakunnan laajin valikoima", on pitänyt pintansa.

”Nykyisellään meiltä löytyy laaja valikoima ravintolisiä, elintarvikkeita, homeopaattisia tuotteita, solumineraaleja, luonnonkosmetiikkaa sekä erikoispalveluita, kuten Cryo21-kylmähoidot ja Antlitz-analyysi™”, kertoo Litja innostuneena.

Liiketoiminnan virstanpylväät: sukupolvenvaihdos, palveluvalikoiman laajeneminen ja myymälän uudistukset

Viime vuosien aikana Aito-kaupan palveluvalikoima on laajentunut huomattavasti. Litja on kouluttautunut muun muassa homeopatia- ja luontaisyrttineuvojaksi ja suorittanut Solumineraalit®- ja Antlitz-analyyysi™ -koulutuksen. Hän myös tarjoaa hydrolymfahoitoja.

”Cryo21-kylmähoitoja olen tehnyt vuoden päivät ja olen ihan hämmästynyt siitä, miten hoitajatyyppi olen. Se on ollut tosi kivaa vaihtelua itsellenikin. Hydrolymfahoidot olivat tauolla, mutta tulivat uudelleen mukaan, kun asiakkaat alkoivat niitä kysellä.

Hoitopäivät mahdollistuivat ihanan työntekijäni Annen myötä.  Hän antaa minulle vapauden, no ensinnäkin pitää joskus vapaapäivän, mikä on ihan tervetullutta ja sitten toisaalta myös hoitopäivämahdollisuuden”, kertoo Litja liiketoiminnan uudesta vaiheesta.

Myymälän tilat on uudistettu useaan otteeseen. Uudistukset on tehty pääosin perheen voimin, ja myymälä on saanut kiitosta avarasta ja viihtyisästä tilastaan. Luonnonpuusta tehdyt kalusteet ja modernit LED-valot yhdistettynä taustalla kuuluvaan linnunlauluun luovat myymälään ainutlaatuisen ilmapiirin.

”Tietysti historiassa on paljon yrityksellemme merkityksellisiä virstanpylväitä. Meille sukupolvenvaihdos oli iso asia samoin kuin erilaisten hoitojen valikoimiin tuleminen sekä myymälän ilmeen uudistukset, joita on tehty neljä kertaa tämän kohta viidentoista vuoden aikana, viimeisin vuonna 2018”, kertoo Litja.

75-vuotistaivaltaan juhlivan kaupan asiakaskunta on monipuolinen

75-vuotisjuhlavuottaan kauppa juhlistaa muun muassa järjestämällä kuukausittain erilaisia tapahtumia, kuten luentoja ja hoitopäiviä. Liikkuva laboratorio on ollut asiakkaiden suosiossa vuodesta 2019 lähtien, ja hiusanalyysipäivät ovat myös erittäin suosittuja. Tapahtumat ovat merkittävä osa myös uusien asiakkaiden hankintaa.

Asiakaskunta on monipuolinen ja koostuu kaikenikäisistä. Kaupan henkilökohtainen palvelu ja asiantuntemus ovat saaneet asiakkailta paljon kiitosta.

”Ai millainen on tyypillinen asiakkaamme? Se on oikeastaan aika hankala kysymys. Monesti joku alaan perehtymätön saattaa poiketessaan ihmetellä, että ai täällä käy miehiäkin. Meillä käy kaikenikäisiä asiakkaita ja ilahduttavaa on, että asiakaskunnassa on myös nuoria. Ja asiakkaita, jotka ovat saaneet apua johonkin vaivaansa tai kokevat, että terveyden hoitaminen on helpompaa kuin sairauden, ja tykkäävät asioida sen vuoksi meillä. Totta kai meillä on myös asiakkaita, jotka ovat käyneet kaupassa kaikkien neljän omistajan aikana. Heiltä kuulee ihania tarinoita siitä, millaista aiemmin on ollut ja millaisia tuotteita aiemmin on esimerkiksi myyty”, kuvailee Litja.

Erikoiskauppa voi menestyä ainutlaatuisella palvelulla ja korkealaatuisilla tuotteilla

Jämsän Aito-kauppa kohtaa Litjan mukaan samat haasteet kuin muutkin erikoiskaupat, mutta sen vahvuutena on henkilökohtainen palvelu ja asiakassuhteiden ylläpito. Toiminnan keskiössä ovat henkilökohtainen neuvonta niin myymälässä kuin puhelimenkin välityksellä. Litja uskoo siihen, että perinteinen erikoiskauppa voi menestyä tarjoamalla ainutlaatuista palvelua, tietoa ja korkealaatuisia tuotteita.

”Meillä on kansainvälinen verkkokauppa, mutta sen osuus ei ole merkittävä. Meillä on jonkun verran asiakkaita, joiden kanssa kohtaamme puhelimitse. Keskustelumme perusteella kerron, mitkä tuotteet ovat hyviä missäkin tilanteessa ja postitan tuotteet asiakkaalle. Onhan se semmoista palvelua isolla peellä.”

Palvelussa otetaan aina huomioon asiakkaan mahdolliset allergiat ja sairaudet sekä jo käytössä olevat ravintolisät ja lääkitykset. Tarvittaessa etsitään vaativissa tapauksissa asiakkaalle sopivaa hoitomuotoa yhdessä useiden eri asiantuntijoiden kanssa.

”Sairaudet eivät yleensä johdu lääkeaineiden puutteesta vaan ravintoaineiden puutteesta”, summaa Litja.

Karoliina Litja uskoo siihen, että perinteinen erikoiskauppa voi menestyä tarjoamalla ainutlaatuista palvelua, tietoa ja korkealaatuisia tuotteita.

Aktiivista yhteisön hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä

Aito-kaupan yrittäjä Litja haluaa osaltaan myös vahvistaa paikallisen yhteisön hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Hän on aktiivisesti mukana muun muassa keskustan kivijalkayrittäjien ryhmässä ja osallistuu säännöllisesti yhteisön tapahtumiin. Yrityksen tilavassa myymälässä järjestetään tapaamisia, joissa paikalliset yrittäjät kokoontuvat suunnittelemaan erilaisia tapahtumia. Litja pitää myös luentoja paikallisille yhdistyksille, kuten diabetes- ja reumayhdistyksille, käsitellen terveyteen liittyviä aiheita. Lisäksi hän on vetänyt kursseja Jämsän kansalaisopistossa.

Litja uskoo vahvasti siihen, että terveyden hoitaminen on helpompaa ja edullisempaa kuin sairauksien hoitaminen, ja tämä filosofia ohjaa koko yrityksen toimintaa.

”Uskon, että ihmiset haluavat asioida jatkossakin erikoiskaupassa. Ymmärrän kyllä senkin, että ensiksi ostetaan perheelle ruoka, tankataan auto ja maksetaan vakuutukset. Ja sitten katsotaan, että mitä jää jäljelle. Vastuu pitää kuitenkin ottaa itse.  Ei kukaan ole sinun terveydestäsi niin kiinnostunut kuin sinä itse olet – paitsi minä. Intohimonani on sinun terveytesi”, sanoo Litja katse vahvasti kohti tulevaa.


 

Artikkelin taustalla on sosiaalisessa mediassa kesäkuun alussa julkaisemamme ilmoitus, jossa pyysimme ilmiantamaan erikoisen hyviä erikoiskauppoja. Tahdoimme löytää yrityksiä, jotka tuottavat elämyksiä asiakkailleen ja elävöittävät paikallista yhteisöä. Saimme lähes 100 ilmiantoa, joista valitsimme neljä erikoiskauppaa kesäjuttusarjaamme. Jämsän Aito-kaupan ilmianto kuului näin:

”Ihana lämminhenkinen ja osaava kauppias Karoliina Litja, ansaitsee erikoismaininnan. Hän järjestää paikallisille muutakin palvelua liikkeessään kuin pelkkää lisäravinnemyyntiä. Aivan ihana paikkakunnan helmi.”