Joulusesongista strategian äärelle – vuosi 2025 ei kysy lupaa tulla
13.12.2024
Joulukauppa on monelle erikoiskaupalle vuoden kulmakivi, jonka menestys kantaa pitkälle kevääseen – lahjojen ja elämysten aikaa rikastuttavat kauppojen jouluikkunat, tunnelmallinen musiikki ja huolella valitut tuotteet. Erikoiskaupan liiton toimitusjohtaja Ulla Pöllänen kertoo, miten vuoden vaihtuessa aloitamme yhdessä työt kohti elinvoimaista ja vastuullista vuotta 2025.
Vuoden kiireisin aika on täällä. Joulukauppa on erikoiskaupan vuoden kulmakivi, jonka menestys kantaa pitkälle kevääseen. Joulu on paitsi lahjojen myös elämysten aikaa – kauppojen jouluikkunat, tunnelmallinen musiikki ja huolella valitut tuotteet tekevät ostoksista jotain enemmän kuin pelkkiä hankintoja.
Joulun jälkeen suuntaamme perinteisesti alennusmyynteihin, jotka tarjoavat paitsi asiakkaille edullisia löytöjä, myös kaupoille mahdollisuuden tasata varastoja ja valmistautua uuteen vuoteen. Mutta samalla kun sukellamme täysin tulevaisuuden suunnitelmiin, katsotaan myös sitä, mitä olemme jo saavuttaneet ja miten se ohjaa tulevaa.
Ennakoitava, elinvoimainen ja vastuullinen – Erikoiskauppa katsoo eteenpäin
Erikoiskaupan liitto uudisti tänä vuonna strategiansa. Uuden strategian kolme painopistettä – ennakoitava ja kilpailuneutraali toimintaympäristö, elinvoimaa erikoiskaupasta sekä uudistuva ja vastuullinen erikoiskauppa – tulevat olemaan vahvasti läsnä ensi vuoden tekemisissä. Nämä teemat eivät jää strategiapapereiden sivuille, vaan ne konkretisoituvat toimenpiteinä, joilla rakennamme erikoiskaupan tulevaisuutta.
Vuosi 2025 alkaa vahvasti vaikuttamistyöllä, kun kevään kunta- ja aluevaalit tarjoavat mahdollisuuden nostaa esiin erikoiskaupan kannalta kriittisiä teemoja. Kaupunkien keskustoissa toimivien erikoiskauppojen elinvoima vaatii ennakoitavia päätöksiä, jotka tukevat yritysten toimintaa – olivatpa kyseessä pysäköintipaikat, kaavoitusratkaisut tai verotuskysymykset. Lisäksi maksamiseen liittyvät hankkeet ja EU:n metsäkatoasetus ovat asioita, joiden parissa teemme tiivistä työtä varmistuaksemme siitä, että erikoiskaupan ääni kuuluu niin kansallisella kuin EU-tasolla.
Vuonna 2025 tulemme panostamaan tapahtumiin ja tutkimuksiin, jotka syventävät ymmärrystämme siitä, mikä luo elinvoimaa erikoiskaupassa. Uusia oivalluksia ja käytännön työkaluja tarjoavat seminaarit auttavat jäsenyrityksiämme kehittämään liiketoimintaansa. Teemoissamme käsittelemme myös kestävää kulutusta ja tuomme esiin erikoiskaupan roolia vastuullisuuden toimijana.
Ensi vuonna panostamme vahvasti ennakointityöhömme, jonka tavoitteena on luoda näkymiä erikoiskaupan tulevaisuudesta. Muutamia muutosvoimia mainitakseni digitalisaation, kuluttajakäyttäytymisen muutosten ja vastuullisuusvaatimusten keskellä tarvitaan yhteistä suuntaa, jonka avulla erikoiskauppa voi uudistua ja menestyä.
Yhdessä kohti uutta vuotta
Strategiamme arvojen – aktiivinen, ketterä ja aikaansaava – mukaisesti otamme myös ensi vuonna askeleita, jotka tekevät erikoiskaupasta entistä vahvemman: aktiivisesti vaikuttaen ja kehittäen, ketterästi muuntautuen sekä saaden aikaan konkreettisia tekoja.
Vuodenvaihteen lähestyessä kiitän erikoiskaupan ammattilaisia kaikesta työstä, jota teette asiakkaidenne ja koko alan eteen. Joulun jälkeen kääritään hihat ja valmistaudutaan uuteen vuoteen täynnä uusia mahdollisuuksia. Yhdessä rakennamme menestyksekkään vuoden 2025 – ja sitä seuraavat vuodet!
Hyvää joulua ja vauhdikasta uutta vuotta!
Ulla Pöllänen
Pöllänen on Erikoiskaupan liitto Edun toimitusjohtaja ja vannoutunut joulusuklaan ystävä.