Kaupan alasta on moneksi: miltä urapolullasi kuulostaisi devaaja, Commercial Specialist tai tuotelaatuasiantuntija?
8.2.2024
Kaupan alan työmahdollisuuksia esitellään nuorille sosiaalisen median "Mahdollisuuksien kauppa" -kampanjassa helmikuusta maaliskuuhun. “Tie omannäköiseen ammattiin ei aina ole suora ja selkeä” korostaa kampanjan sanoma ja pyrkii valottamaan kaupan toimialan tarjoamia moninaisia urapolkuja ja rohkaisemaan nuoria tutkimaan alaa tarkemmin.
Kauppa on elinkeinoelämän suurin työllistäjä ja myös suurin nuorten työllistäjä – joka viides työssäkäyvä alle 25-vuotias nuori työskentelee kaupan alalla. Kauppa onkin erityisesti uraansa aloittaville nuorille tärkeä väylä työelämään.
”Alalla työskentelee niin ammatillisen koulutuksen, ammattikorkeakoulun kuin yliopistonkin kasvattamia osaajia. Moneen kaupan alan ammattiin voi kouluttautua myös oppisopimuksen kautta. Tärkeä viesti on, että alalla pääsee kasvamaan ja kehittymään ja urallaan voi halutessaan mennä eteenpäin”, Kaupan liiton viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Pia Pere-Vanhanen rohkaisee.
Kampanja tuo esille kaupan alan urapolkuja ja työtehtäviä värikkäin ja informatiivisin some-postauksin, joissa käytetään hyödyksi myös kaupan osaajien tarinoita. Se seuraa aiempien vuosien linjaa, mutta syventää viestiään tuomalla esille henkilökohtaisia uratarinoita. Kampanja näkyy Instagramissa, TikTokissa ja YouTubessa, mukaan pääset seuraamalla tunnistetta #MahdollisuuksienKauppa.
Kolmatta kertaa toteutettava kampanja ajoittuu yhteen toisen asteen ja korkeakoulujen yhteishakujen kanssa, tarjoten ajankohtaista tietoa sekä uraa aloitteleville, että alaa vaihtaville. Mukana ovat Erikoiskaupan liitto Etu ry, Kaupan liitto, Päivittäistavarakauppa PTY, K-kauppiasliitto ja Teknisen Kaupan Liitto.
”Haluamme yhteisellä kampanjallamme kannustaa nuoria tutustumaan kaupan alaan ja tarjota heille tietoa valintojen tueksi. Kaupan alalla on valtavasti mielenkiintoisia työpaikkoja, ja monenlaisia osaajia tarvitaan”, Pere-Vanhanen sanoo. Mahdollisuuksien kauppa -verkkosivulle on koottu lisätietoa kampanjasta ja sen teemoista. Lisäksi sivustolla voi tutustua Kaupan liiton videomateriaaliin, jolla kerrotaan esimerkkejä kaupan alasta, sen eri toimialoista, osaamistarpeista ja tehtävistä sekä alalle johtavista opintopoluista.