Uutinen

Kesäkuussa voimaan tuleva esteettömyysdirektiivi asettaa vaatimuksia verkkokaupoille – Efekti 2025 tarjoaa ratkaisuja - ilmoittaudu seminaariin!

Kesäkuussa voimaan tuleva esteettömyysdirektiivi asettaa vaatimuksia verkkokaupoille – Efekti 2025 tarjoaa ratkaisuja - ilmoittaudu seminaariin!

Teksti Taija Lintumäki
Share

4.3.2025

Share

Kesäkuussa 2025 sovellettavaksi tuleva EU:n esteettömyysdirektiivi vaatii, että viranomaiset ja yksityinen sektori tekevät tietyt tuotteet ja palvelut esteettömiksi. Direktiivin myötä yritysten on varmistettava, että muun muassa useimmat digitaaliset palvelut ja verkkokaupat ovat esteettömiä kaikille asiakkaille. Efekti 2025 – Verkkokauppojen saavutettavuus -tapahtuma tarjoaa ratkaisuja ja asiantuntijanäkemyksiä siihen, miten yritykset voivat valmistautua muutokseen.


Saavutettavuus ei ole enää pelkkä valinnainen lisä verkkokaupoille – kesäkuussa sovellettavaksi tuleva EU:n esteettömyysdirektiivi tekee siitä pakollista. Direktiivi koskee laajasti erilaisia digitaalisia palveluita, mukaan lukien useimpia verkkokauppoja, ja sen tavoitteena on taata yhdenvertaiset mahdollisuudet kaikille kuluttajille.

”Verkkokauppojen kannattaa ennakoida jo nyt. Vielä ehtii hyvin muokata saavutettavuutta ja saada saavutettavuusselosteen kuntoon”, kertoo Avaavan liiketoiminta- ja kehitysjohtaja Terhi Tamminen.

Mutta mitä direktiivi käytännössä tarkoittaa? Mitä verkkokauppojen on tehtävä varmistaakseen, että ne noudattavat uusia vaatimuksia? Näihin kysymyksiin vastataan Efekti 2025 – Verkkokauppojen saavutettavuus -tapahtumassa, joka järjestetään 26. maaliskuuta Helsingissä.

”Efekti 2025 on maksuton tapahtuma, joka kokoaa yhteen organisaatioita ja kehittäjiä keskustelemaan kokemuksistaan ja käytännön vinkeistään saavutettavuuden kehittämisessä”, Tamminen jatkaa.

Asiantuntijat avaavat direktiivin vaikutuksia ja ratkaisuja

Päivän aikana kuullaan puheenvuoroja saavutettavuuden merkityksestä ja siitä, miten verkkokaupat voivat valmistautua direktiivin mukaisiin muutoksiin. Traficomin yksikön johtaja Sanna Sinisalo avaa direktiivin vaikutuksia verkkokauppaan. Kaupan liiton johtava asiantuntija Tiina Vyyryläinen antaa käytännön näkökulman siitä, mitä onnistunut saavutettavuustyö kaupan alalla vaatii.

Yrityscaseissa nähdään konkreettisia esimerkkejä saavutettavuustyöstä: muun muassa OP Financial Group, Kotipizza sekä Suomen kansallisooppera ja -baletti kertovat, miten ne ovat kehittäneet digipalveluitaan esteettömiksi. Lisäksi tanskalainen saavutettavuusasiantuntija Usei Consultingin saavutettavuuskonsultti ja Tanskan AccessibleEU-edustaja Stein Erik Skotkjerra jakaa kansainvälisiä näkemyksiä verkkokauppojen esteettömyydestä.

Verkostoitumista ja käytännön työkaluja verkkokaupoille

Tapahtumassa kuullan myös paneelikeskustelu, jossa pohditaan saavutettavuuden merkitystä liiketoiminnan näkökulmasta. Keskusteluun osallistuvat muun muassa Nanso Groupin vähittäiskaupan johtaja Jenni Homer, Hakolan Digital Development Manager Essi Rämä ja Sofokuksen myynnisstä ja kumppanuuksista vastaava Otto Sunnari.

Päivän päätteeksi osallistujilla on mahdollisuus verkostoitua Hartwall After Work -tilaisuudessa.

Tapahtuma järjestetään yhteistyössä Avaavan, The Activist Agencyn, Kaupan liiton, Erikoiskaupan liitto ETU ry:n, Qvikin, Digital Commerce Finlandin, Hartwallin, Kotipizzan, Suomen kansallisoopperan ja -baletin, Live-säätiön sekä Näkövammaisten liiton kanssa.

Ilmoittaudu mukaan Efekti 2025 -seminaariin!