Näkökulma

Kesäterveiset erikoiskaupan maailmasta

Kesäterveiset erikoiskaupan maailmasta

Teksti Ulla Pöllänen, kuva: Laura Karlin
Share

26.6.2024

Share

Kesä tuo erikoiskaupoille vilkkaan sesongin, kun asiakkaat hakevat tuotteita muun muassa remontointiin, retkeilyyn ja lomailuun. Erikoiskaupat erottuvat ainutlaatuisilla valikoimillaan ja henkilökohtaisella asiakaspalvelulla, kirjoittaa kesätervehdyksessään Erikoiskaupan liiton toimitusjohtaja Ulla Pöllänen.


Kesä on vihdoin täällä ja tuo mukanaan toivottavasti lämpöä, aurinkoa ja rentouttavia hetkiä meille kaikille. Erikoiskaupassa kesä on erityistä aikaa. Monille yrityksille se tarkoittaa kiireisintä sesonkia, kun kesästä hullaantuneet asiakkaat innostuvat esimerkiksi remontoinnista, retkeilystä ja lukemisesta. Samalla sesonkituotteet, lomakauden alennusmyynnit ja uudet tuotevalikoimat houkuttelevat asiakkaita myymälöihin ja verkkokauppoihin. Kuluneen vuoden aikana olemme nähneet, kuinka tärkeää erikoiskauppa on sekä asiakkaillemme että yhteiskunnalle. Erikoiskaupat tarjoavat monipuolisia ja ainutlaatuisia tuotteita, joita ei välttämättä löydy suurten markettien hyllyiltä. Tämä erottautuminen on juuri se tekijä, joka tekee alastamme erityisen ja arvokkaan.

Erikoiskauppa ei ole pelkästään tuotteiden myyntiä. Se on myös asiakaspalvelua, tarinoita ja kokemuksia. Jokaisella tuotteella on oma tarinansa, ja asiakkaat arvostavat yhä enemmän sitä, että voivat kuulla tämän tarinan suoraan myymälästä. Erikoiskaupassa työskentelee yli 100 000 osaavaa asiakaspalvelun ammattilaista ja henkilökohtainen palvelu erikoiskaupoissa onkin asia, jota ei voi korvata millään algoritmilla tai automaatiolla.

Toki myös erikoiskaupassa hyödynnetään algoritmejä ja automaatioita, onhan digitalisaatio vakiinnuttanut paikkansa arjessamme. Verkkokaupan ja sosiaalisen median merkitys kasvaa jatkuvasti, ja olemme ilolla nähneet, kuinka moni yritys on tarttunut tähän haasteeseen ja kehittänyt uusia, innovatiivisia tapoja tavoittaa asiakkaansa. Esimerkiksi virtuaaliset pop-up-kaupat ja livestriimatut tuote-esittelyt ovat tulleet jäädäkseen. Nämä uudet kanavat tarjoavat mahdollisuuden tavoittaa asiakkaita, jotka eivät välttämättä muuten suuntaisi kivijalkakauppaan. Kesä on myös aikaa, jolloin monet meistä voivat vihdoin ottaa hieman hengähdystaukoa kiireisestä arjesta. Toivon, että kaikki erikoiskauppiaat ja heidän tiiminsä löytävät aikaa nauttia kesästä, olipa se sitten mökkeilyn, matkustelun tai vain kotona rentoutumisen muodossa. Me ansaitsemme hetken levätä ja kerätä voimia.

Haluan kiittää kaikkia jäseniämme, yhteistyökumppaneitamme ja ennen kaikkea omaa tiimiämme kuluneesta vuodesta. Teidän panoksenne ja sitoutumisenne ansiosta olemme voineet kehittää toimintaamme ja tarjota entistä parempia palveluita. Yhdessä olemme vahvempia.

Nautitaan kesästä ja ladataan akkuja tulevaa syksyä varten. Erikoiskaupan maailma on täynnä mahdollisuuksia, ja yhdessä löydämme keinon ne hyödyntää.

Kirjoittaja Ulla Pöllänen toimii Erikoiskaupan liitto Edun toimitusjohtajana. Kesällä Ulla nauttii laineitten liplatuksesta kesämökillään sekä ulkoilusta Suomen kauniissa luonnossa.