Uutinen

Kuluttajien heikko luottamus näkyy erikoiskaupan yritysten liikevaihdossa

Kuluttajien heikko luottamus näkyy erikoiskaupan yritysten liikevaihdossa

Teksti Erikoiskaupan liitto ETU
Share

15.8.2024

Share

Erikoiskaupan talouskatsauksen mukaan liikevaihto on laskenut 1,9 % vuoden takaisesta, mutta laskun tahti on hidastumassa. Kuluttajien luottamus on edelleen heikko, mikä heijastuu alan näkymiin.


Kuukausittain päivittyvä etu.fi-verkkosivujen erikoiskaupan talouskatsaus kertoo muutaman avainluvun avulla alan ajankohtaisen tilanteen. Liikevaihdon muutos vuoden takaiseen oli toukokuussa koko erikoiskaupan alalla -1,9 %, kumulatiivisen vuosimuutoksen ollessa -4,1 %. Miinuskehitys on siis hitaasti pienenemässä, joskin nollatasoon on edelleen matkaa. Algoritmien avulla tulevaa kehitystä ennakoivan ETUbotin ennustama kehitys koko loppuvuodelle on -2,08 %. Mitä pidemmälle vuosi etenee, sitä tarkemmaksi loppuvuoden ennuste kehittyy.

Talouskatsaus esittää keskeisimmät tunnusluvut erikoiskaupasta. 

Tilastokeskuksen mukaan kuluttajien luottamus on edelleen negatiivinen, joskin se on parantunut huhtikuusta eteenpäin. Uusin heinäkuun saldoluku on -7,22. Pitkän aikavälin taso on ollut lähellä nollaa. Kuluttajien luottamuksella mitataan kuluttajien arvioita ja odotuksia sekä omasta että Suomen taloudesta ja aikomuksista tehdä hankintoja, säästää ja ottaa lainaa.

Sivuilta voi nähdä myös tunnuslukujen tilastointia taaksepäin. Syksyn 2022 jälkeen liikevaihdon kehitystrendi on ollut alavireinen.  

Liikevaihdon kehitys ja ennuste Q1/2020-Q3/2024. 

Hintojen kehitys on edelleen pysynyt melko lähellä nollatasoa. Sitä edelsi pidempi hintojennousun aika korkeamman inflaation vauhdittamana. Nyt inflaatio on jo lähellä nollatasoa.

Hintojen kehitys Q1/2020-Q1/2024. 

Euroopan komission ylläpitämä vähittäiskaupan luottamusindikaattori vertaa, kuinka eri suuntiin myynnin kehitystä kuvaava indikaattori kehittyy Suomen lisäksi Ruotsissa, Saksassa ja EU-tasoisesti. Vertailussa Suomen pisteluku on tällä hetkellä selkeästi alhaisin.

Myynnin kehitys Q1/2022 alkaen Suomessa, Ruotsissa, Saksassa ja EU-maissa yhteensä. 

“Kokonaisuudessaan kuluttajien ostovoima ja ostohalukkuus olisi saatava nousuun. Positiivisia merkkejä ei juuri ole nähtävissä tulevien tukileikkausten ja maksukorotusten vuoksi. Arvonlisäverotuksen nostokin vaikuttaa niin ostohalukuuteen, kuin yritysten kannattavuuteenkin. Seurauksena voi olla laskeva liikevaihto ja että osa veronkorotuksesta jää yrittäjien kannettavaksi”, kommentoi edunvalvontajohtaja Jukka Ropponen Erikoiskaupan liitto ETU ry:stä.