Löytyykö Helsingin keskustan pelastaja Vöyriltä?


10.3.2025
Helsingin ydinkeskustan elinvoima on heikentynyt. Hetkelliset tapahtumat tuovat piristystä, mutta eivät ratkaise ongelmaa – keskustan on oltava vetovoimainen ympäri vuoden. Muutosta tilanteelle tarjoaa kokoomuksen kuntavaaliehdokas ja kivijalkakauppias Sanna Kantola.
Helsingin keskustan vetovoima on vain varjo entisestään, ja ydinkeskustan liiketiloja täyttävät tällä hetkellä tyhjyys sekä ylikansalliset, halpaa krääsää myyvät toimijat. Laadukkailta kotimaisilta yrittäjiltä tilojen vuokrataso on jo aikoja sitten karannut ulottumattomiin. Seurauksena on tyhjä ja kallis keskusta, joka ei houkuttele paikallisia asiakkaita saati turisteja.
20-lukua on kulunut jo yli puolivälin, ja kriisejä on riittänyt yksi toisensa perään. Kun koronasta vihdoin päästiin, alkoi Venäjän hyökkäyssota, inflaatio, korkojen nousu, taantuma, ja nyt viimeisimpänä uhka transatlanttisen yhteistyön hiipumisesta.
Keskustan vetovoiman pelastajaksi on aika ajoin hankittu tapahtumia, kesäterasseja ja joulumarkkinoita. Nämä auttavat hetken, mutta eivät edesauta kokonaiskasvua. Keskustaan tarvitaan asiakkaita ja vetovoimaa vuoden joka ikisenä päivänä. Tarvitaan lisää ihmisiä.
Rohkeus, skaalautuvuus ja erottuvuus lisäävät vetovoimaa
Helsingin keskusta on koko Suomen näyteikkuna ja talouden indikaattori. Kun pohditaan Helsingin keskustan tilannetta, ei voida sivuuttaa muun Suomen taloutta. Meidän pitääkin muuttaa ajattelua taloudesta ja teollisesta ajasta - siitä, mikä oli ennen pandemiaa. Suomen taloutta eivät enää pyöritä suuret teollisuusyritykset, vaan mikroyritykset ja pienet ekosysteemit.
Kun mietitään Suomen ja Helsingin kasvua ja vetovoimaa, ovat avainasemassa brändi ja arvonmuodostus.
Helsingissä havitellaan Aleksanterinkadulle edelleen suuria toimijoita. Yleisöä sen sijaan kiinnostaisi enemmän pieni ja omaperäinen.
Pienen ja omaperäisen synonyymi on usein tarpeeksi erottuva brändi.
Musiikkibisneksessä tämä jo toteutuu.
Katsotaan vaikka suomenruotsalaista KAJta, joka voitti Melodifestivalenin kuluneena viikonloppuna olemalla aito ja rehellinen ja luottaen, että se riittää.
Ja sehän riitti. Voitosta sekosi Suomi ja puoli Eurooppaa. Tämä iloinen ja hullunhauska rallatus edustaa juuri sitä, mitä tähän maailmantilanteeseen kaivataan: iloa ja toivoa. Kun lisätään mukaan Suomi - Ruotsi -veljellinen kilpailuasetelma, voisiko KAJn voitto olla samanlainen käännekohta kuin vuoden 1995 jääkiekon maailmanmestaruus? Tuosta voitosta lähti vyörymään positiivisten tapahtumien sarja, joka johti Nokian maailmanvalloitukseen ja Suomen talouden nousukiitoon.
Luova talous on avain menestykseen
Me emme voi enää tänä päivänä odottaa Nokian kaltaista pelastajaa Suomeen tai Helsingin keskustaan. Pelastaja saattaakin tänä päivänä löytyä Vöyriltä. Ja siinä ei mennä kova teknologia edellä, vaan ammentaen rehellisesti niistä vahvuuksista, jotka meillä jo on: saunasta, sisusta ja omalaatuisuudesta.
Sauna ja sisu eivät ole varsinaisesti mitään uutta, niistä Suomessa on ammennettu jo tovi. Sauna ja sisu pitää esittää uudenlaisella tavalla. Instagram-tarinoissa sattui silmään seuraava lausahdus: kaurapuuro on kautta aikain kuulunut ruokavalioon koko Pohjolassa, mutta silti Ruotsissa keksittiin Oatly.
Entä mikä tekee Oatlystä Oatlyn? Samat tekniset ominaisuudet ja maku kun löytyvät kilpailijoilta. Aivan: rohkeus, skaalautuvuus ja erottuvuus.
Sitä kutsutaan luovaksi taloudeksi.
Vieraskynän kirjoittaja Sanna Kantola on kokoomuksen kuntavaaliehdokas, muotoilija ja kivijalkakauppias Helsingin Aleksanterinkadulla.