Uutinen

Mainonta on siirtynyt sosiaaliseen mediaan – miten yritysten kannattaa siellä mainostaa?

Mainonta on siirtynyt sosiaaliseen mediaan – miten yritysten kannattaa siellä mainostaa?

Erikoiskaupan liitto järjesti koulutussarjan somen hyödyntämisestä
Teksti Hanna-Liisa Erkheikki
Share

21.2.2022

Share

Sosiaalisessa mediassa kerätään valtavasti tietoja käyttäjistä, ja nuo tiedot ovat mainostajien käytettävissä. Mutta kuinka mainonta kannattaa kohdentaa ja miten sitä tulee seurata – siihen vastaa Edun koulutus.

Sosiaalinen media on mullistanut mainonnan maailman. Käyttäjistä ja heidän tuottamastaan sisällöstä kerätään valtava määrä dataa, jonka avulla tiedetään, millaista mainontaa kenellekin kannattaa näyttää. Ja taustalla tekoäly ohjaa toimintaa.

Mainostajalle tämä on hyvä asia: mainokset pystytään kohdentamaan juuri niille kuluttajille tai tahoille, jotka saattaisivat olla kiinnostuneita mainostettavasta palvelusta tai tuotteesta.

Tätä ajankohtaista aihetta, some-kanavien käyttöä markkinoinnissa, käsiteltiin Erikoiskaupan liiton koulutustapahtumassa helmikuussa. Kouluttajana toiminut Antti Leino muistutti, että koska alustojen käyttö edellyttää sisäänkirjautumista, jo profiilia luotaessa käyttäjästä saadaan paljon tietoa. Käyttäjien itsensä jakamien sisältöjen, tykkäysten ja jakojen avulla tiedetään yhä tarkemmin, mitkä ovat heidän mielenkiintonsa kohteita.

Mutta mainostajan pitää silti tietää, miten sosiaalisessa mediassa kannattaa toimia. Mainostajien käyttöön ilmaiseksi tarjottujen itsepalvelutyökalujen avulla mainosviesti saadaan kohdennettua juuri sille yleisölle, joka potentiaalisesti on kiinnostunut kyseisestä tuotteesta tai palvelusta, Antti Leino huomautti.

Koulutuksessa käytiin läpi sitä, kuinka markkinoinnin tavoitteet voi määritellä ja mitata. Tulosten seuranta auttaa analysoimaan kampanjoiden onnistumista ja tehostamaan markkinointia. Leino kertoi, että seurantaan kannattaa ottaa ainakin sisältöjen saama näkyvyys, klikkiprosentti ja mainonnan hinta.

Some-sisältöjen tavoitteena on herättää huomioita ja saada viestin vastaanottaja toimimaan: osallistu kilpailuun, tule verkkokauppaan, piipahda meidän kivijalkakaupassamme, ja muista meidät. Mitä varhaisemmassa vaiheessa asiakkaan ostopolkua hänelle päästään tarjoamaan tietoa ja inspiraatiota, sitä todennäköisemmin asiakas valitsee juuri kyseisen yrityksen palvelun tai tuotteen.

Antti Leinon sosiaalisen median opit ovat katsottavissa ilmaiseksi erikoiskaupan liiton kolmeosaisessa some-koulutussarjassa Edun Youtube-kanavalla:

1. Sosiaalisen median askelmerkit vuodelle 2022
2. Some-toimenpiteiden suunnittelu vuodelle 2022
3. Some-mainonnan työkalujen lyhyt oppimäärä

Erikoiskaupan liitto Etu järjestää keväällä 2022 myös koulutuksen digitaalisuuden vaikutuksista asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Koulutustapahtuma on loistava jatko-osa some-koulutuksille.

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan!