Uutinen

Muodin myynti kasvoi alkuvuonna – ostovoiman heikentyminen ja luottamuksen lasku ei näy kuluttajien käyttäytymisessä

Muodin myynti kasvoi alkuvuonna – ostovoiman heikentyminen ja luottamuksen lasku ei näy kuluttajien käyttäytymisessä

Muoti- ja urheillukauppa ry kertoo vaatteiden myynnin kasvaneen alkuvuonna taantumapeloista huolimatta.
Teksti Erikoiskaupan liitto Etu ry, Kuva: Aleksi Poutanen
Share

24.5.2023

Share

Muoti- ja urheilukauppa ry uutisoi muotikaupan vahvasta kasvusta alkuvuoden aikana. Vaate- ja kenkäkaupan myynti kasvoi reilusti mutta urheilukaupan puolella on nähtävissä laskua erityisesti pyöräkaupan osalta.


Kuluttajien ostovoiman ja luottamuksen lasku on yleensä näkynyt selvästi muotikaupan puolella. Tuoreiden tilastotietojen mukaan muotikaupan myynti on kuitenkin jatkanut selvää kasvua alkuvuoden aikana, kertoo Muoti- ja urheilukauppa ry tiedotteessaan.

Muoti- ja urheilukauppa ry:n tuoreiden myyntilukujen mukaan vaatekauppa on kasvanut alkuvuoden aikana 12,8 prosenttia. Kenkäkaupan puolella kasvu on ollut vielä suurempaa. Kenkäkauppa kasvoi alkuvuoden aikana 16,8 prosenttia. Huhtikuussa vaatekauppa kasvoi 5,4 prosenttia ja kenkäkauppa 27 prosenttia.

Verkkokaupan puolella kasvu on saman suuntaista. Vaatteiden verkkokauppa kasvoi alkuvuonna 3,1 prosenttia ja kenkäkauppa 25 prosentilla. Myös käytettyjen vaatteiden ja kenkien kauppa on kasvanut vahvasti.

Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpään mukaan yksi selittävä tekijä on hyvänä säilynyt työllisyystilanne.

”Työllisyys ei ole parantunut mutta ei heikentynytkään, asuntolainoja on otettu roimasti vähemmän ja autokauppa on laskenut. Ehkä nämä ovat keskeisimmät syyt, miksi rahaa on laitettu vaihtoehtoisesti pukeutumiseen”, toteaa Kankaanpää tiedotteessa.

Urheilukaupan puolella myynnin arvo on sen sijaan laskenut lähes kahdella prosentilla. Laskua tuli erityisesti pyöräkaupan puolella. Alkuvuoden aikana pyöräkauppa on laskenut viidellä prosentilla.