Uutinen

Näin erikoiskauppa saa hyödyt irti sosiaalisesta mediasta

Näin erikoiskauppa saa hyödyt irti sosiaalisesta mediasta

Erikoiskaupan liitto järjesti koulutussarjan somen hyödyntämisestä
Teksti Hanna-Liisa Erkheikki
Share

4.2.2022

Share

Sosiaalinen media kulkee mukanamme kaikkialle. Miten erikoiskauppa voi hyödyntää sosiaalista mediaa myynnin edistämiseen?

Sosiaalinen media on osa jokapäiväistä elämäämme. Sen alkuperäinen ajatus kavereiden kanssa verkostoitumisesta ja kokemusten vaihtamisesta on saanut rinnalleen yritysten tuottamat sisällöt, kaupallisine tavoitteineen. Mutta kuinka erikoiskaupan yritykset voivat ottaa hyödyt irti sosiaalisesta mediasta?

Aihetta käsittelee erikoiskaupan liitto Etu ry:n järjestämä sosiaalisen median koulutussarja. Sen ensimmäinen luento keskittyi digitaalisen markkinoinnin eri kanavien ja mahdollisuuksiin esittelyyn. Koulutuksessa annettiin konkreettisia ohjeita onnistuneen some-strategian suunnitteluun. Markkinointiarkkitehti ja digitaalisen markkinoinnin ammattilainen Antti Leino sanoitti erikoiskaupan ammattilaisille vuoden 2022 sosiaalisen median trendejä ja valotti algoritmien toimintaa.

Suora kanava kuluttajan ja yrityksen vuorovaikutukselle

Yritykset hyödyntävät sosiaalista mediaa monipuolisesti: lanseerauksiin, uutuustuotteiden esittelyyn, tarjouksista kertomiseen ja tarinoiden välittämiseen.

Leinon mukaan eri kohderyhmille suunnitellut luovat ja kekseliäät tarinat ja videot rakentavat brändimielikuvaa ja pyrkivät sekä asiakaskunnan että asiakasuskollisuuden kasvattamiseen. Se puolestaan inspiroi ja innostaa kuluttajia tuotteen tai palvelun äärelle.

Kun pakettiin lisätään ostettu ja kohdennettu mainonta, kattavuus kasvaa ja viesti voidaan kohdentaa yrityksen kannalta tärkeälle yleisölle.

Antti Leinon mukaan somesta on tullut yrityksille tärkeä markkinoinnin ja viestinnän väline, sekä taktinen liidienhakukanava. Ladattavat materiaalit, webinaarit, arvonnat toimivat sisäänheittäjinä markkinointiluville ja verkkokauppoihin. Alustojen algoritmit mahdollistavat viestien näkymisen halutulle kohderyhmälle sekä jälkimarkkinoinnin eri sivustoilla käynneille.

Kanava ja viesti kohderyhmän mukaan

Edun koulutuksessa nousi esiin, että vuonna 2021 suomalaiset viihtyivät somessa jopa 80 % enemmän kuin edeltävänä vuotena. Aktiivisia käyttäjiä eri palveluilla on Suomessa lähteestä ja laskentatavasta riippuen 3,3 miljoonasta jopa 4,5 miljoonaan. Uusia käyttäjiä tulee nuorten lisäksi vanhemmista ikäluokista.

Suurin osa käyttää yhteisöpalveluita eniten harrastuksiin, vapaa-aikaan sekä tuttavien kanssa käytäviin keskusteluihin. Myös työelämän ja poliittisen vaikuttamisen sisällöt kiinnostavat, sekä viihde. Kaupalliset viestit kilpailevat huomiosta muiden sisältöjen kanssa. Tavoittaakseen kohderyhmänsä yrityksen on osattava toimia oikeassa kanavassa ja tunnettava viestin vastaanottajan mieltymykset ja motiivit. Ymmärrys siitä mikä kuluttajia puhuttelee on rahaa, ja se vaatii yrityksiltä luovuutta ja kekseliäisyyttä. Trendit elävät nopeissa sykleissä, eikä kaikkea pystytä ennustamaan.

Kanavista suosituimpia ovat Facebook ja YouTube ja digitaalisista medioista niiden edelle nousee ainoastaan Google. Uutiskanavat Yle, Ilta-Sanomat, Iltalehti ja Helsingin Sanomat tulevat perässä.

Puhuttelevaa, tunteita herättävää ja nopeaa

Koulutuksen perusteella on selvää, että yksi tämän vuoden trendeistä on ostaminen sosiaalisen median kanavien kautta. Sen uskotaan kasvavan vuoden 2022 aikana jopa 40 prosenttia.

Antti Leinon mukaan sosiaalisen median vahvuus syntyy käyttäjien välisestä vuorovaikutuksesta ja viestien monistumisesta. Jos kuluttajan saa pysähtymisen lisäksi jakamaan sisältöä verkostolleen, on suunnittelussa onnistuttu. Algoritmit suosivat postauksia, jotka herättävät keskustelua. Sosiaalisen median hyödyntäminen ei ole kuitenkaan tuurikauppaa, vaan tavoitteisiin päästään suunnitelmallisella tekemisellä. Aiheeseen palataan koulutussarjan seuraavissa osissa.

Lisää some-askelmerkkejä tulossa

Erikoiskaupan liiton some-koulutussarjan toisessa osassa tiistaina 8.2. paneudutaan tarkemmin markkinoinnin toimenpiteiden suunnitteluun sekä eri kanavien toiminallisuuksiin ja sisältöjen hyödyntämiseen eri kanavissa. Luennolla perehdytään myös siihen, miten Twitteriä, LinkedInia tai muita kanavia voi hyödyntää asiantuntijuustunnettuuden kasvattamiseksi.

Kouluttaja Antti Leino on diplomi-insinööri ja hän on työskennellyt yli 25 vuoden ajan digitaalisen markkinoinnin parissa lukuisissa alan johtavissa toimistoissa (Avidly, Satama Interactive, McCann, Avaus, Omnicom ja GroupM). Yrittäjänä hän toiminut keväästä 2020. Yli 20 vuoden ajan Antti on myös kouluttanut digitaalisen markkinoinnin trendeistä, sosiaalisen median mahdollisuuksista ja haasteista, hakukonenäkyvyydestä sekä web-analytiikasta sekä Aalto-yliopistossa että pääkaupunkiseudun ammattikorkeakouluissa.