Näkökulma

Onko yritystäsi enää olemassa muutaman vuoden tai vuosikymmenen päästä?

Onko yritystäsi enää olemassa muutaman vuoden tai vuosikymmenen päästä?

Suvi Johansson on Betteran kanssaperustaja ja kestävän liiketoiminnan edistäjä.
Teksti Suvi Johansson, kuva: Bettera
Share

28.11.2024

Share

Näin voi käydä, jos vastuullisuus ei ole agendallasi.

Isot yritykset ovat ensi vuoden alusta lähtien velvollisia raportoimaan omista ja arvoketjunsa vastuullisuustoimista. Tämä tarkoittaa, että heiltä alkaa tulla yhä enemmän tietopyyntöjä alihankintaketjun vastuullisuustyöhön liittyen.

Kun lainsäädäntö kiristyy, tiukentavat isot yritykset myös omaa code of conduct -politiikkaansa. Pian pelkät tietopyynnöt eivät enää riittäne, vaan vaatimuksia alkaa sataa. Lopulta isot yritykset eivät enää osta niiltä yrityksiltä, jotka eivät todennetusti toimi vastuullisesti.

Kutsumme tätä vastuullisuusvalumaksi: vastuullisuusmuutos vauhdittuu isojen yritysten toimien ja vaatimusten myötä ja päätyy pk-yritysten johdon työpöydälle nopeammin kuin arvaammekaan.

Jos pk-yritys ei vastaa tähän huutoon, kilpailija kyllä ottaa vastuullisuuden tosissaan ja pysyy ostopäättäjän valintaikkunassa.

Kuulostaako pahalta?
No, tavallaan sitä se on, mutta tämä pakko kannattaa kääntää potentiaaliksi. Ketterät pk-yritykset pärjäävät tässäkin muutoksessa, kunhan löytyy tahtoa lähteä liikkeelle.

Näin pääset vastuullisuustyössä eteenpäin:

1. Hanki ymmärrystä vastuullisuusaiheesta

Hanki organisaatiollesi riittävä ymmärrys aiheesta. Ilmaiset alan webinaarit, koulutukset tai ulkopuolinen projektiluonteinen osaaja ovat hyviä keinoja. Tärkeintä on saada riittävä ymmärrys, jotta tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mihin panokset laittaa.

2. Lähde tekemään

Vastuullisuustyö on pitkälti maalaisjärjellä tehtävää: mitä voimme parantaa toiminnassamme, jotta maapallo, ihmiset ja yhteiskunta voivat hyvin? Yrityksen arvopohjan hyödyntäminen kannattaa - kun asioita tehdään arvopohjaisesti, syntyy usein myös hyvää liiketoimintaa, jossa ympäristö ja ihmiset huomioidaan.

4. Aloita olennaisuusanalyysista

Olennaisuusanalyysi on työkalu, joka tarkastelee yrityksen liiketoimintaa vastuullisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmasta. Sen avulla löydetään liiketoiminnan keskeisimmät vastuullisuustekijät, joiden edistämiseen kannattaa keskittyä. Toisin sanoen, ei tarvitse huitoa joka suuntaan, vaan analyysi auttaa kohdistamaan työn oikein.

4. Luo vastuullisuusohjelma hyödyntäen VSME ESRS:ää

Pk-yrityksiä vaivaa vastuullisuustyössä usein resurssipula. Tämä ei varmasti yllätä ketään, mutta jyvät akanoista erottaa yksi asia: kun on olemassa suunnitelma, asiat etenevät sen mukaisesti - vaikkakin hitaasti. Vastuullisuusohjelman luomisessa voi hyödyntää pk-yrityksille suunnattua, vapaaehtoista ja modulaarista viitekehystä nimeltä VSME ESRS (Voluntary European Sustainability Reporting Standard for Non-Listed Small- and Medium Sized Enterprises). Vaikka kyseessä on EFRAG-nimisen yhteisön kehittämä raportoinnin viitekehys, voi sitä hyödyntää laajemmin vastuullisuustyön raamittamisessa.

5. Lähde harjoittelemaan raportoimista

Tämän voi ensimmäisillä kerroilla tehdä kevyemmin, mutta hyödyntäen kuitenkin yllämainittua raportoinnin viitekehystä. VSME:n hyöty on se, että se on linjassa isojen yritysten raportointiviitekehyksen kanssa.

Tärkeintä on lähteä liikkeelle ja aloittaa siitä, miten oma liiketoiminta tehdään kestävämmäksi - ja myös miten voisi luoda uutta liiketoimintaa ja palveluita vaikkapa kiertotalouden ympärille.

Suvi Johansson on kestävän liiketoiminnan konsultointitoimisto Bettera Oy:n kanssaperustaja. Hänellä on sydäntä lähellä pk-yritysten muutosloikka vastuullisuuden ja kestävän kehityksen tielle. Betteran lisäksi hän työskentelee useamman pk-yrityksen hallituksessa.

Betteran sivuilta löydät useita ilmaisia webinaareja, joiden avulla voit kartuttaa osaamistasi. Lue lisää!