Pandemian jälkeen kuluttaja panostaa sukkiin ja neuleisiin, mutta energiakriisi näkyy jo – ”Monet kaupat ovat ajautumassa jälleen vaikeuksiin”
Pandemian jälkeen kuluttaja panostaa sukkiin ja neuleisiin, mutta energiakriisi näkyy jo – ”Monet kaupat ovat ajautumassa jälleen vaikeuksiin”
19.10.2022
Muoti – ja urheilukauppa ry:n järjestämässä seminaarissa liiton toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää esitteli kuluttajakäyttäytymistä pandemian jälkeen. Tulokset yllättivät.
Pandemian hellittäessä suomalaiset ovat ostaneet erityisesti sukkia, alusasuja ja kenkiä. Viimeisen vuoden aikana ovat käyneet kaupaksi myös toimistovaatteet – korona-aikana myytyjen collegeasujen jälkeen.
”Sukkien suuri suosio tuli yllätyksenä, koska tuoteryhmä ei juurikaan myynyt pandemian aikana”, kommentoi Muoti- ja urheilukapan toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää.
Syksyllä alkaneen sähkönhinnan nousun myötä on kasvanut erityisesti neulevaatteiden kysyntä – kansa kaipaa kaikesta päätellen lämmikettä, kun sisätilojen lämpötiloja halutaan laskea.
Tarve, tarjoukset ja etukäteen tehty ostopäätös ohjaavat kuluttajaa
Erikoiskaupan liitto Etu ry on juuri julkaissut kuluttajien käyttäytymistä koskevan laajan tutkimuksen, ja sen perusteella suomalaisia kuluttajia ohjaa ostoksilla ennen kaikkea tarve (74 prosenttia vastaajista), tarjoukset (47 prosenttia) ja jo etukäteen tehty ostopäätös (38 prosenttia).
Tietoa vaate- ja kenkäostosten tueksi suomalaiset hakevat eniten kauppojen omilta internet-sivuilta (36 prosenttia vastaajista), kauppojen tarjousilmoittelusta (30 prosenttia) ja hakukoneista (22 prosenttia).
Ja kun kuluttajilta kysyttiin, mitkä tekijät vaikuttavat eniten lopulliseen ostopäätökseen, tulos oli: istuvuus ja mitoitus sekä hinta.
Sen sijaan esimerkiksi sosiaalisen median vaikuttajilla ja heidän tuotevalinnoillaan on marginaalinen rooli, kun kuluttajat kertovat ostomotiiveistaan. Vain 3 prosenttia sanoo, että vaikuttajat muokkaavat heidän ostopäätöksiään.
Inflaatio näkyy kuluttajien käytöksessä
Etu ry:n laaja tutkimus kertoo, että nopeutuva inflaatio vaikuttaa jo kuluttajakäyttäytymiseen myös vaate- ja kenkäostoksien osalta. Kun myös energiakriisi lisää osaltaan inflaatiota ja nostaa sähkölaskuja sekä tuotteiden hintoja, vain yhdeksän prosenttia tutkimukseen vastaajista arvioi lisäävänsä rahan käyttöään vaatteisiin ja kenkiin.
”Tiivistettynä voidaan todeta, että nykymaailmantilanteessa monet kaupat ovat ajautumassa jälleen vaikeuksiin” Kankaanpää sanoo.
Tiedot perustuvat Erikoiskaupan liitto Etu ry:n Taloustutkimuksella teettämään kulutuskäyttäytymistä selvittäneeseen tutkimukseen, joka julkaistiin 5.10.2022. Lisäksi jutussa on hyödynnetty Kantar TNS:n vuoden 2020 kulutustutkimusta ja Muoti- Ja urheilukauppa ry:n tilastoja.