Uutinen

Puhelimet, AirFryerit, käsilaukut ja terveystuotteet löysivät tiensä pukinkonttiin – erikoiskaupan joulumyynti sujui kelvollisesti vaisusta taloustilanteesta huolimatta

Puhelimet, AirFryerit, käsilaukut ja terveystuotteet löysivät tiensä pukinkonttiin – erikoiskaupan joulumyynti sujui kelvollisesti vaisusta taloustilanteesta huolimatta

Puhelimet, kuulokkeet ja pelaaminen myivät totutusti hyvin kodinelektroniikan joulukaupassa. Kuvituskuva.
Teksti Miia Savaspuro, kuva iStock
Share

13.1.2025

Share

Erikoiskaupan liitto kysyi erikoiskaupan toimijoilta joulukaupan onnistumisesta. Vastaukset yllättivät positiivisesti.


Erikoiskaupan liitto Etu ry kysyi elektroniikka- ja kodinkone-, muoti- sekä terveystuotekaupan toimijoilta, miten joulukauppa 2024 sujui. Ilahduttavaa oli, että vaisusta taloustilanteesta huolimatta kauppa kävi varsin mukavasti. Joillakin aloilla myynti jopa nousi edellisvuodesta. Kuluttajien tiukat kukkaronnyörit vaikuttivat kuitenkin siihen, että kalliimmat tuotteet jäivät useammin hyllylle, kun taas halvemman hintaluokan tavarat päätyivät useamman ostoskoriin.

Esitimme erikoiskaupan toimijoille seuraavat kysymykset:

  1. Miten joulukauppa 2024 sujui edellisvuoteen verrattuna?
  2. Mikä oli suurin myyntihitti?
  3. Kuinka paljon oli kuluttajien keskiostos?
  4. Näkyivätkö epävarmat taloudelliset ajat kuluttajien käyttäytymisessä?
  5. Mitä odotuksia sinulla on vuodelle 2025?

Niko Sandström, Gigantin toimitusjohtaja, Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKO ry:n varapuheenjohtaja:

  1. Myyntimme kasvoi marras-joulukuussa kokonaisuudessaan viime vuoteen nähden, mikä on nykyisessä taloustilanteessa kelpo onnistuminen. Marraskuun Black Friday -kampanja oli tänä vuonna erityisen tärkeä. Asiakkaat olivat odottaneet kampanjaa ja patoutunutta kysyntää oli selvästi - pelkästään myymälöissämme asioi kampanjan aikana yli puoli miljoonaa ihmistä.
  2. Puhelimet, kuulokkeet ja pelaaminen myivät tutusti paljon. Myyntihiteiksi nousivat erityisesti kodin pienkoneet, kuten robotti-imurit ja AirFryerit. Myös pyykinpesukoneita hankittiin isoja määriä. Lisäksi suurten televisioiden kasvutrendi jatkui. Puettavien älylaitteiden suosion nousua osasimme odottaa, mutta etenkin älysormusten myynti yllätti silti positiivisesti. Arjen helpottamisen ohella ihmiset panostavat yhä enemmän terveyteen ja hyvinvointiin. Tämän ohella elämyksellisyys nostaa päätään ja kotona oleviin laitteisiin satsataan.
  3. Keskiverto-ostokseen käytettiin noin 200 euroa marras-joulukuussa, myymälä- ja verkkomyynti huomioiden.
  4. Asiakkaat olivat odottaneet tarjouskampanjoita ja hankintoja keskitettiin etenkin Black Fridayhin. Tiukalla olevat kukkaronnyörit kuvastuivat edullisemman hintaluokan tuotteiden suosiossa. Esimerkiksi myydyimmän tuoteryhmän, puhelimien, keskihinta laski joulukuussa ja alle 200 euron puhelimia myytiin poikkeuksellisen paljon.
  5. Haluamme uskoa valoisampiin aikoihin koko kodinelektroniikka-alalla. Teemme kaikkemme sen eteen, että kun synkkä talous- ja markkinatilanne alkaa kirkastua, olemme valmiita palvelemaan entistä paremmin ja asiakaskeskeisemmin. Gigantissa meillä on käynnissä useita mittavia kehitystoimia asiakaskokemuksen vahvistamiseksi, ja seuraamme myös palautteita entistä tarkemmin.

Päivi Itkonen-Melartin, Stockmannin myyntijohtaja:

  1. Tänä jouluna lahjaostoksissa panostettiin selvästi laadukkaisiin naisten asusteisiin ja erityisesti käsilaukut löysivät tiensä moneen pakettiin. Myös miesten ja lasten muodin ajankohtaiset hittibrändit olivat kysyttyjä jouluna. Harkitsevuus lahjojen ostamisessa näkyi markkinalla, mutta toisaalta määrän sijaan lahjoissa näkyi panostus laatuun ja täsmätoiveisiin.
  2. Naisten merkkilaukuista hittibrändejä olivat esimerkiksi Longchamp ja Mulberry. Aiempien vuosien tapaan Stockmannin omien brändien Stockmann Essentials neuleet toimivat lahjoina myös tänä vuonna. Panostimme tänä jouluna korujen valikoimaan ja se selvästi kannatti.
  3. Keskiostoksen osalta emme nähneet muutoksia aiempaan.
  4. Epävarma taloudellinen tilanne markkinalla näkyi lahjojen hankinnassa harkitsevuutena ja monet ostopäätökset tehtiin hyvin lähellä joulua. Toisaalta asiakkaamme panostivat laadukkaisiin brändeihin, aikaa kestäviin valintoihin ja täsmälahjatoiveiden toteuttamiseen,mikä tukee vastuullisempaa kuluttamista.
  5. Stockmannin 163-vuotisen historian aikana on ollut monenlaisia markkinatilanteita ja myös tänä vuonna keskitymme vahvuuksiimme: laadukkaaseen tarjontaan, kestäviin valintoihin, palveluun ja kanta-asiakkaidemme huomiointiin. Muodin myynnissä meitä auttaa Stockmannin laaja tarjonta. Asiakkaat saattavat panostaa kauneuden tai kodin hankintoihin ja samalla asioinnilla innostua myös muodin valikoimasta.Kannustamme asiakkaitamme järkeviin ja kestäviin valintoihin, joilla on myös jälleenmyyntiarvoa.

Niko Korhonen, ECOteekin toimitusjohtaja, Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto ry:n varapuheenjohtaja:

  1. Joulukauppa onnistui kokonaisuutena varsin hyvin, vaikka taloustilanne Suomessa onkin ollut haasteellinen. Vertailukelpoisen kivijalkamyymälän myynti jäi noin 7 prosenttia, mutta verkkokaupan myynti pysyi suunnilleen samassa. Toisaalta keskimyynti kasvoi niin kivijalassa kuin verkossakin. Kokonaisuudessaan voimme olla tyytyväisiä tuloksiin. Joulumarkkinointimme oli varsin onnistunutta.
  2. Tänä vuonna ehdottomia myyntihittejä olivat maahantuomamme laadukkaat lampaanvillaiset tossut, tohvelit ja kylpytakit. Laadukas ja luonnollinen materiaali kiinnostaa asiakkaita koko ajan enemmän. Myös vedenpuhdistimet sekä palasaippuat ja hoitoaineet osoittautuivat suosituiksi. Suureksi nousijaksi listalla nousivat kierrätysmateriaalista valmistetut tuotteet – se ei suoranaisesti yllätä, mutta oli mukava huomata, miten selkeästi vastuullisuuden merkitys korostui asiakkaiden valinnoissa.
  3. Kivijalkamyymälöissämme keskimääräinen ostos kasvoi noin 8 prosenttia, verkkokaupassa kasvu oli peräti 20 prosenttia. Tämä tarkoittaa, että asiakasmäärä jäi hiukan edellistä joulua pienemmäksi, mutta ostoskorin tuotteiden määrät ja loppusumma olivat suurempia.
  4. Näkyi kyllä. Asiakasmäärät olivat hieman pienemmät kuin edellisvuonna, ja toisaalta kuulimme suoraan asiakkailtamme, että monet miettivät ostoksia entistä tarkemmin. Osalle kuluttajista tuntuu olevan entistä tärkeämpää löytää edullisia vaihtoehtoja, ja he päätyivät ehkä tilaamaan lahjoja esimerkiksi kiinalaisista verkkokaupoista. Samalla ne, joilla on ostovoimaa, panostavat yhä enemmän laatuun ja vastuullisuuteen. Tämä näkyi meillä siinä, että joulumainonnan “haaviimme” tarttui ostajia, joilla oli halua investoida kestävämpiin ja ekologisuutta tukeviin lahjoihin.
  5. Lähdemme vuoteen 2025 toiveikkaasti. Avasimme loppusyksystä 2024 uuden kivijalkamyymälän Kuopion keskustaan Carlsonin talon kulmalle, joten haluamme totta kai uskoa kasvuun. Vaikka taloudellinen epävarmuus jatkuu, uskon että panostuksemme laatuun, henkilökohtaiseen asiakaspalveluun ja kestäviin valintoihin kantaa pitkälle. Erikoiskaupan puolella kilpailu on kovaa, mutta meille on tärkeää säilyttää läheinen asiakassuhde ja tarjota tarkkaan valittuja, luotettavia tuotteita. Odotamme, että vahva brändi, korkea palvelun laatu, vastuullisuus ja paikallisuus säilyvät kuluttajien arvostuslistan kärjessä myös tänä vuonna.