Rautakauppojen myynti kääntyi laskuun ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen
Rakentamisen toimiala kasvaa kokonaisuudessaan vielä tänä vuonna, ensi vuonna luvassa on alamäkeä.
Koronavuosien tuomat poikkeukselliset kasvun vuodet ovat takanapäin – ainakin toistaiseksi. Rakentamisen toimialalle odotetaan positiivista kehitystä vielä tänä vuonna, mutta rautakaupan kasvu on jo taittunut. Ja ensi vuonna koko rakentamisen toimialalle ennustetaan selkeää laskua.
Rauta- ja sisustuskaupan yhdistys RASI ry:n tilastojen mukaan rautakauppojen euromääräinen myynti on kääntynyt ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen miinusmerkkiseksi. Vuoden kolmannella kvartaalilla laskua tuli 3,7 prosenttia. Koko vuoden 2022 myynti on yhä 2,6 prosenttia plussalla. Alalla kysynnän hyytyminen ei tule yllätyksenä.
”Kuluttajat ovat kahden viime vuoden aikana keskittyneet kotien ja vapaa-ajan asuntojen kohentamiseen ja oletettavissa olikin, että kysyntä tasaantuu, kun rahaa voidaan jälleen käyttää vaihtoehtoisiin kohteisiin kuten matkustamiseen”, kommentoi RASI ry:n toimitusjohtaja Minna Liuksiala.
Koronavuosina myynninkasvun ajuri oli kuluttajakauppa, kun taas alkuvuoden 2022 positiivista kehitystä tuli erityisesti ammattikaupasta. Suurin myynninlasku kolmannella kvartaalilla osui puutavaraan, joka rysähti lähes 20 prosentin laskuun. Jyrkkää laskua selittää puutavaran hintojen lasku – Tilastokeskuksen tietojen mukaan puurakenteiden hinnat laskivat syyskuussa yli 9 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen.
”Puutavaran hinnat nousivat voimakkaasti lähes korona-ajan alusta lähtien merkittävän globaalin kysynnän kasvun johdosta. Nyt korkeimmalta tasolta on palattu alaspäin”, kertoo Liuksiala.
RASI ry tutki elo-syyskuussa 2022 kuluttajien näkemyksiä omista ostoaikeistaan rauta- ja sisustustavarakaupan tuotteissa tulevana vuonna. Tutkimus tehtiin yhdessä Erikoiskaupan liitto Etu ry:n kanssa, ja sen toteutti Taloustutkimus. Vastaajina oli lähes 1800 suomalaista. Liuksialan mukaan ennätysalhainen kuluttajien luottamus talouteen, korkojen nousu ja korkea inflaatio näkyivät kuluttajien vastauksissa omista ostoaikeistaan yllättävän vähän. Kuluttajat arvioivat viimeisen 12 kuukauden aikana käyttäneensä rahaa rauta- ja sisustustarvikeostoksiin 1350 euroa, ja 53 prosenttia kuluttajista arvioi saman tason jatkuvan. Vain 20 prosenttia arvioi käyttävänsä rauta- ja sisustuskaupan ostoksiin vähemmän rahaa, ja 14 prosenttia kuluttajista arvioi määrän jopa kasvavan.
”Tuloksia voi osaltaan selittää ihmisten kasvanut arvostus omaan kotiin. Lisäksi energian hintojen kehitys tuo painetta oman sähkölaskun pienentämiseen ja lähes joka kodissa löytyy isompia tai pienempiä energiatehokkuuskorjauksia tehtäväksi. Energiansäästön tavoitteet näkyvät eri suuruisissa energiantehokkuusremonteissa. Joskus voi riittää ovi- ja ikkunatiivisteiden vaihto tai oma koti voi tarvita isompaa remonttia kuten lisäeristystä, ovien ja ikkunoiden vaihtoa tai ilmalämpöpumppua sähkölaskua pienentämään”, kommentoi Liuksiala.
RASI ry:n tiedote julkaistiin 19.10.2022.