Uutinen

Silmälasikauppa kulkee vastavirtaan: näkemiseen liittyvät tuotteet käyvät kaupaksi ja tulevaisuuskin näyttää hyvältä optikkoliikkeissä

Silmälasikauppa kulkee vastavirtaan: näkemiseen liittyvät tuotteet käyvät kaupaksi ja tulevaisuuskin näyttää hyvältä optikkoliikkeissä

Näkemiseen liittyvät tuotteet ja palvelut käyvät kaupaksi kuluttajien taloushuolista huolimatta.
Teksti Erikoiskaupan liitto Etu ry, Kuva: Aleksi Poutanen
Share

25.10.2022

Share

Optisella alalla kasvukäyrät näyttävät mukavasti ylöspäin, ja loppuvuonnakin alalla odotetaan reilua kasvua.


Näkeminen ja silmäterveys NÄE ry kertoo optisen alan kaupan käyneen hyvin ensimmäisen puolen vuoden aikana. Vähittäiskauppa kasvoi viisi prosenttia ja tukkukauppa jopa 12 prosenttia verrattuna edellisvuoteen.

NÄE ry:n mukaan kuluttajaluottamuksen laskusta huolimatta kuluttajat ennakoivat näkemiseen liittyvien tuotteiden ja palveluiden rahankäytön kasvavan. Erikoiskaupan liiton teettämä tuore kuluttajatutkimus kertoo samansuuntaista viestiä. Taloustutkimuksen syksyllä 2022 tekemän tutkimuksen mukaan kuluttajat käyttävät näköön liittyviin tuotteisiin ja palveluihin keskimäärin 230,60 euroa vuodessa. Muista tutkimuksessa mukana olleista erikoiskaupan toimialoista poiketen optisella alalla rahankäytön arvioidaan kasvavan seuraavan 12 kuukauden aikana.  

Näkeminen ja silmäterveys NÄE ry:n toimitusjohtaja Panu Tast iloitsee hyvistä luvuista aikana, joka muuten näyttää monin tavoin epävarmana ja kertoo myyntilukujen olevan linjassa alan yritysten aiemmin raportoiman kuluttajien ostokäyttäytymisen kanssa.

Optisen alan tukkukaupan liikevaihto kasvoi NÄE ry:n mukaan ensimmäisen puolen vuoden aikana 11,8 prosenttia, ja se kohosi lähes 63,5 miljoonaan euroon. Optisen alan vähittäiskauppa taas kasvoi ensimmäisellä vuosipuolikkaalla viisi prosenttia, ja vähittäiskaupan arvo nousi yli 190 miljoonaan euroon. Suurin nousu nähtiin jo huhtikuussa, jolloin näkemiseen liittyvien tuotteiden kappalemäärien myynTI nousI 13,7 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna.