Uutinen

Suomalaisten asenteet keskustoissa asioimiseen muutoksessa – kolmasosa välttelee keskustoja

Suomalaisten asenteet keskustoissa asioimiseen muutoksessa – kolmasosa välttelee keskustoja

Mielellään keskustassa asioivien suomalaisten osuus on laskusuunnassa kertoo Erikoiskaupan liiton ostopolkututkimus.
Teksti Erikoiskaupan liitto Etu ry
Share

19.11.2024

Share

Erikoiskaupan liiton ostopolkututkimuksen mukaan kolmasosa suomalaisista ei asioi mielellään keskustoissa. Mielellään keskustoissa asioivin osuus laski neljällä prosentilla kahden vuoden takaisesta vastaavasta tutkimuksesta.


Lokakuussa julkaistu erikoiskaupan ostopolkututkimus osoittaa, että suomalaisten asenteet keskustoissa asioimiseen on muuttunut. Tutkimukseen vastanneista kolmasosa (33 %) kertoi ettei käy kovin mielellään tai ei lainkaan mielellään kaupunkien keskustassa asioimassa. Luku on noussut seitsemän prosenttia kahdessa vuodessa. Myös mielellään keskustassa asioivien osuus oli laskenut kahden vuoden takaisesta. Vastaajista 38 prosenttia kertoi asioivansa erittäin tai melko mielellään keskustassa, kun vastaava luku vuonna 2022 oli 42 prosenttia.

Kaupunkikeskustassa asioimisen mielekkyys on suomalaisten silmissä vähentynyt viimeisen kahden vuoden aikana.

Kaupunkikeskustojen kehitys ja houkuttelevuus ovat tärkeä aihe erikoiskaupalle. Keskustat ovat tärkeitä liikepaikkoja paikallisille yrityksille ja erityisesti pienemmille erikoiskaupan yrityksille. Kaupunkikeskustojen hiljentyminen puhuttaa myös kaupunkien päättäjiä.

“Olemme tavanneet eri kaupunkien edustajia ja kaikilla on yhteinen huoli kivijalkapalveluiden ja keskustojen elinvoiman suhteen”, kommentoi Erikoiskaupan liiton yhteiskuntasuhdejohtaja Markus Kalmi

"Kaupunkikeskustan elävöittämiseen tarvitaan monenlaisia toimia ja toisiaan täydentäviä palveluita. Kaupan alan yritykset haluavat olla mukana kehittämässä keskustoja ja tekemässä keskustoista jälleen paikkoja, joihin tullaan paitsi shoppailemaan niin myös viihtymään ja tapaamaan muita ihmisiä”, Kalmi kiteyttää.  

Yhteistyön lisääminen avainasemassa keskustojen elinvoiman vahvistamisessa

Erikoiskaupan liitto näkee, että kaupan alan yritysten toimintamahdollisuuksiin ja kuntien elinvoimaan tulisi panostaa nykyistä enemmän. Monissa kunnissa kaupan toivotaan elävöittävän keskustoja ja luovan työpaikkoja, mutta samalla tehdyt päätökset, kuten kaavoituksen jäykkyys ja vuokrien korkeus, vaikeuttavat kivijalkakauppojen toimintaa.

Elinvoimaiset keskustat tarvitsevat monipuolisia palveluja, parempaa saavutettavuutta ja houkuttelevia tapahtumia. Suomalaisen Kirjakaupan toimitusjohtaja ja Erikoiskaupan liiton varapuheenjohtaja Minna Kokka pitää saavutettavuutta erityisen tärkeänä.

“Kaupunkikeskusta on kiinnostava kohde asiointiin, mikäli se koetaan ympäristöltään mielenkiintoiseksi, turvalliseksi ja helposti saavutettavaksi. Asiointirutiineja loppujen lopuksi ohjaavat käytännöllisyys, helppous ja autoilijoilla lisäksi paikoituksen saatavuus sekä hinta”, Kokka toteaa.

Saavutettavuuden lisäksi kaupungeissa on Kokan mukaan syytä kiinnittää huomiota turvallisuuteen.

”Toisena negatiivisena kaupunkipiirteenä on ollut turvattomuuden tunne, johon olisi hyvä löytää ratkaisuja kaupunkien ja yritysten yhteistyöllä. Kauppa on siellä missä ihmisetkin”, kommentoi Kokka Erikoiskaupan liitolle.