Uutinen

Talous piristyy hiljalleen mutta kuluttajien varovaisuus painaa yhä erikoiskauppaa

Talous piristyy hiljalleen mutta kuluttajien varovaisuus painaa yhä erikoiskauppaa

Suomen Yrittäjien pääekonomisti Juhana Brotherus sekä ETLAn tutkija Ville Kaitila.
Teksti Miia Savaspuro, kuvat: Jetro Stavén & ETLAn kuvapankki
Share

10.3.2025

Share

Ostovoiman heikkous piinaa sitkeästi kaupan alaa. Ekonomistin mukaan tässä tilanteessa menestyvät ne, jotka pystyvät erottautumaan palvelun, asiakaskokemuksen tai monikanavaisuuden avulla.


Monet merkit viittaavat nyt siihen, että taloustilanne on vihdoin piristymässä piinaavan pitkän alhon jälkeen. Korot jatkavat laskuaan ja inflaatio on maltillista. Monilla aloilla on sovittu palkankorotuksista.

Lisäksi bruttokansantuote kasvoi viime vuonna jokaisella kvartaalilla hitusen. Teknisesti ottaen Suomi ei ole enää taantumassa.

Säästöpankin pääekonomisti Henna Mikkonen kuvaili Talouselämän haastattelussa (TE 18.2.2025) viime vuoden talouskasvua kuitenkin ”kasvuksi, joka ei tunnu kasvulta”.

Tämä johtuu siitä, että yksityinen kulutus ei ole lisääntynyt. Samalla yritykset ovat irtisanoneet ja lomauttaneet.

Kuluttajien luottamuksen puute heijastuu luonnollisesti suoraan erikoiskauppaan. Kotitaloudet säästävät yhä eikä koronan aikaisia puskureita ole vieläkään purettu. Varovaisuutta lisää myös maailmanpoliittinen epävarmuus. Euroopan yllä leijuu sitkeästi synkkiä pilviä, eivätkä Donald Trumpin lätkäisemät tullit niitä ainakaan hälvennä.

“Kolmas iso tekijä ovat yritysten kustannukset: sääntely, verotus ja työvoimakustannukset vaikuttavat kannattavuuteen. Poliittisella tasolla olennaista olisi, ettei yritysten kustannuksia nosteta entisestään. Esimerkiksi työn verotuksen ja sääntelyn osalta päätökset tulisi tehdä kasvua tukevasti”, sanoo Suomen Yrittäjien pääekonomisti Juhana Brotherus.

Brotherus penääkin poliitikoilta toimia. Hänen mielestään työn ja yrittämisen verotusta pitäisi keventää, sääntelyä purkaa ja pyrkiä luomaan vakautta toimintaympäristöön.

“Yritykset eivät voi tehdä pitkäjänteisiä investointeja, jos epävarmuus veroista, sääntelystä ja työvoiman saatavuudesta on suurta.”

Maailmanpolitiikalle emme mitään voi, mutta tunnelin päässä voi silti nähdä valoa. Korkojen laskun lisäksi palkankorotukset alkavat pikkuhiljaa vaikuttaa uskallukseen tehdä ostopäätöksiä. Tutkimuslaitoksissa ennustetaan nyt, että loppuvuotta kohden tunnelmien pitäisi pikkuhiljaa muuttua positiivisemmiksi.

“Kuoppa on pikkuhiljaa kuroutumassa umpeen. Kilpailukyvyn kannalta Suomessa on tehty järkeviä palkkaratkaisuja. Kunhan työmarkkinoiden epävarmuus hälvenee, se tukee kuluttajien luottamusta”, sanoo Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen Etlan ennusteryhmän tutkija Ville Kaitila.

Vippaskonsteja ei kuitenkaan ole, Kaitila muistuttaa. Suomi elää viennistä, joten vientimarkkinoiden elpymisellä on olennainen vaikutus tulevaan, vaikka kotimainen kulutuskysyntä elpyisikin vientiä nopeammin.

Tuleen ei kuitenkaan pidä jäädä makaamaan. Fokus kannattaa keskittää omaan tekemiseen. Juhana Brotheruksen mukaan ne yritykset, jotka panostavat palveluun, asiakaskokemukseen ja verkkokauppaan, ovat vahvoilla.

“Digitaalisuuden myötä fyysisten myymälöiden rooli kehittyy. Ne eivät ole vain ostopaikkoja, vaan osa laajempaa asiakaskokemusta. Lisäksi asiakkaiden arvostamaan palveluun ja elämyksellisyyteen panostavat toimijat pärjäävät paremmin.”

Varmaa on ainakin se, että kilpailu pysyy kovana ja menestyviltä yrityksiltä vaaditaan uuden teknologian hallintaa, ketteryyttä ja asiakaslähtöisyyttä.