Tämän suomalaisen erikoiskaupan visuaalisuus ja yksityiskohdat palkittiin – ”pärjää vertailuissa myös kansainvälisellä tasolla”
3.11.2022
Ruohonjuuren lippulaivamyymälä palkittiin Vuoden Myymälä 2022 -palkinnolla. Tuomaristo kehui kauppaa kohtaamis- ja oppimispaikaksi.
Ruohonjuuren myymälän visuaalinen suunnittelu on palkittu. Ruohonjuuren lippulaivamyymälä avattiin Helsingin Mannerheimintielle keväällä 2022, ja se on nyt valittu vuoden myymäläksi. Palkinto julkistettiin Visugaalassa Jyväskylässä lokakuussa, ja voittajan valitsi visuaalisen markkinoinnin ammattilaisten yhdistys Visualistit Ry.
"Vuoden Myymälä -palkinnon saaja on myymälä, joka on vienyt asiakaskokemukseen panostamisen uudelle tasolle ja tehnyt myymälästä tilan, joka ei ole kauppa vaan kohtaamis- ja oppimispaikka. Yksityiskohtien viimeistely ja visuaalisen viestinnän ratkaisut tekevät tästä myymälän, joka pärjää vertailuissa myös kansainvälisellä tasolla", kuvailee Visualistit ry:n palkintoraati Ruohonjuuren myymälää.
Ruohonjuuri Oy:n toimitusjohtaja Päivi Paltola kertoo tiedotteessa, että Ruohonjuuren myymälät ovat saaneet asiakkailta kosolti kiitosta tunnelmastaan.
”Manskun myymälän suunnittelussa tähän kiinnitettiin erityistä huomiota. Olemme Ruohonjuuressa todella iloisia Vuoden Myymälä 2022-palkinnon saamisesta.”
Peltolan mukaan myymälän suunnittelussa kuultiin asiakkaita ja Ruohonjuuren henkilökuntaa. Suunnittelutyössä olivat mukana myös suunnittelutoimisto Amerikka, graafikko Ilkka Kärkkäinen ja Terhen konseptitoimisto.
Palkinnolla on merkitystä koko alalle
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton toiminnanjohtaja Mika Rönkkö iloitsee Ruohonjuuren saamasta palkinnosta.
”Erikoiskaupan myymälän elämyksellisyyteen ja asiakaskokemukseen kannattaa panostaa. Ruohonjuuren Manskun myymälässä huomaa, kuinka moniaistillinen kokemus erikoiskaupassa asiointi voikaan olla”, Rönkkä sanoo.
Millainen vaikutus Ruohonjuuren voitolla ja myymälällä on koko terveystuotealalle, Mika Rönkkö?
”Palkinto varmasti laittaa kauppiaita pohtimaan, miten omassa terveyskaupassa voisi kehittää asioita, joilla myymälän visuaalisen kokonaisuuden avulla voi luoda asiakkaille miellyttävämpi kokemus.”
Rönkkö muistuttaa, että vuorovaikutuksen asiakkaan kanssa vaikuttaa moni asia: myymälän pohjaratkaisu, kalustus, tuotteet ja niiden esillepano, somistus, valaistus ja näyteikkuna.
”Tähän kun vielä lisätään koulutetun ammattilaisen antama asiakaspalvelukokemus, niin ollaan jo vahvana tekijänä missä tahansa toimintaympäristössä.”
Ja onhan kivijalkakaupoilla laajempikin rooli ja merkitys.
”Erikoiskaupan myymälät pitävät osaltaan kaupunkien keskustat elinvoimaisina”, Mika Rönkkö sanoo.