Uutinen

Tasapuoliset ja reilut pelisäännöt verkkokauppaan – yhteiskannanotossa vaaditaan nopeita ja vaikuttavia toimia epäreilun kilpailuasetelman korjaamiseksi

Tasapuoliset ja reilut pelisäännöt verkkokauppaan – yhteiskannanotossa vaaditaan nopeita ja vaikuttavia toimia epäreilun kilpailuasetelman korjaamiseksi

Kiinasta tuotujen vähäarvoisten tavaraerien määrä kasvoi räjähdysmäisesti viime vuonna.
Teksti Markus Kalmi
Share

7.2.2025

Share

Kiinalaisten verkkokauppojen myynti Suomeen moninkertaistui viime vuoden aikana. Yhteiskannanotossa peräänkuulutetaan toimia tavaravyöryn mukanaan tuomien ongelmien ratkaisemiseksi.


Kaupan alalla toimivat järjestöt Erikoiskaupan liitto ETU ry, Fashion Finland ry, Elektroniikka- ja kodinkoneyhdistys ETKO ry, suomalaisten tekstiili- ja vaatevalmistajien järjestö Suomen Tekstiili & Muoti ry sekä digitaalisen kaupan yhteisö, Digital Commerce Finland ry vaativat yhteisessä kannanotossaan vaikuttavia ja nopeita toimia kansainvälisen verkkokaupan mukanaan tuomien ongelmien ratkaisemiseksi.

Tullin julkaisemien tietojen mukaan vuonna 2024 Suomeen tuli yli 28 miljoonaa vähäarvoista tavaraerää. Näistä 97,7 prosenttia tuli Kiinasta. Vähäarvoiseksi tavaraeräksi lasketaan alle 150 euron arvoiset lähetykset. Tämänkaltaisten tuonti-ilmoitusten määrä kasvoi 678 prosenttia edellisvuodesta.

Erikoiskaupan liiton toimitusjohtaja Ulla Pöllänen pitää lukuja hälyttävinä.

”Aggressiivisella markkinoinnilla aikaansaatu tavaravyöry tuo mukanaan ongelmia ja kustannuksia Suomessa toimiville yrityksille, puhumattakaan ilmiön erittäin suurista ja negatiivisista ympäristövaikutuksista”, Pöllänen toteaa.

Kannanoton allekirjoittaneet toimijat muistuttavat, että EU:n ulkopuolella toimivat verkkokaupat tarjoavat kuluttajille mahdollisuutta ostaa halpoja tuotteita, joiden laadusta, tuoteturvallisuudesta ja ympäristövaikutuksista ei ole saatavilla juurikaan mitään tietoa. Kannanotossa muistutetaan, että verkko-ostosten yhteydessä on hyvä miettiä mihin raha menee ja kuinka suuri osuus siitä jää Suomeen.

Järjestöjen mukaan EU:n sisämarkkinoilla toimivat yritykset ovat tiukan sääntelyn kohteina ja Euroopassa yrityksille asetetaan monia velvoitteita, joita EU:n ulkopuoliset yritykset eivät useinkaan noudata. Tuotteiden ja pakkausten kierrätykseen liittyvät velvoitteet ja maksut ovat tästä hyvä esimerkki. Suomessa toimivat yritykset joutuvat käytännössä kantamaan myös EU:n ulkopuolelta Suomeen tavaroita toimittavien yritysten vastuut.

Kannanotossa vaaditaan reiluja pelisääntöjä verkkokauppaan

Kannanotossa muistutetaan, etteivät yksittäiset toimet riitä turvaamaan tasapuolisia kilpailuolosuhteita eivätkä ratkaisemaan kuluttajasuojaan tai ympäristöön liittyviä ongelmia. Järjestöt muistuttavat, että kansalliset erillisratkaisut eivät ratkaise ongelmaa, vaan tarvitaan useita eri toimia EU:n tasolla.

Kannanotossa esiin nostetut toimet:

- Samat pelisäännöt pitää koskea kaikkia. EU:n markkinoille tuotteita myyvien yritysten tuotteiden alkuperän, turvallisuuden ja laadun tulee vastata EU:n vaatimuksia.

- Markkinavalvonnan tulee olla toimivaa ja kuluttajia pitää kannustaa kestäviin valintoihin nykyistä tehokkaammin.

- Kolmansista maista tulevien pakettien 150 euron tullivapausrajan poistoa pitää nopeuttaa.

- Suomeen kuluttajatuotteita myyvien yritysten pitää osallistua tuotteiden ja pakkausten kierrätys- ja ympäristömaksuihin samalla tavalla kuin kotimaassa toimivat yritykset.

- Suomen valtion tulee edellyttää Suomessa toimivilta kuljetusyhtiöiltä vastuullisuus- ja ympäristönäkökulmien huomioimista Suomeen tulevien tavaravirtojen käsittelyssä ja kuljetussopimusten tekemisessä.

Yhteisen kannanoton allekirjoittivat Erikoiskaupan liiton toimitusjohtaja Ulla Pölläsen lisäksi Fashion Finlandin hallituksen puheenjohtaja Andreas Ögård, Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKOn toimitusjohtaja Taina Luukkainen, Suomen Tekstiili & Muodin toimitusjohtaja Marja-Liisa Pernikangas sekä Digital Commerce Finlandin toimitusjohtaja Ville Simola.