Tekoäly koskee myös erikoiskauppaa – iso mullistus on vielä edessäpäin
10.10.2024
Vielä ei tiedetä, miten paljon tekoäly muuttaa ostokokemusta. Silti tärkeintä on lähteä liikkeelle, muistutti tekoälyasiantuntija Tero Ojanperä Etu ry:n Murroksen Momentum -seminaarissa Messukeskuksessa.
Tekoäly on jo olennainen osa erikoiskauppaa. Tekoälyn hyödyntäminen on erityisen tehokasta silloin, jos se on integroitu yrityksen varasto-, tilaus- ja kuljetusjärjestelmiin. Tekoäly yhdistettynä ajantasaiseen dataan mahdollistaa saumattoman ostokokemuksen. Näin linjasi tekoäly-yritys Silo AI:n perustajaosakas, Aalto-yliopiston työelämäprofessori Tero Ojanperä Erikoiskaupan liiton Murroksen Momentum -seminaarissa, joka järjestettiin 9.10. Messukeskuksessa.
”Mullistus tulee olemaan erikoiskaupalle aika raju. Sitä vähän aliarvioidaan. Edessä on noin kymmenen vuoden matka, jonka aikana kokemukset ja työkalut kehittyvät”, Ojanperä linjasi.
Vaikka tekoälyn kehitys on vasta alussa, kaupan alan toimijoiden kannattaa nopeasti lähteä ennakkoluulottomasti kokeilemaan erilaisia ratkaisuja.
”Tärkeintä on lähteä liikkeelle. Se lisää tekoälylukutaitoa, jota jokaisen kannattaisi kehittää”, Ojanperä ohjeisti ja muistutti, miten kävi niille, jotka jäivät odottamaan verkkokaupan kanssa liian pitkään.
Tekoälyn kehittyminen on niin nopeaa ja arvaamatonta, että kukaan ei pysty varmuudella ennustamaan tulevia kehityskulkuja. Ojanperä uskoo kuitenkin, että kaupan alalla ne, jotka pystyvät panostamaan tunnepohjaiseen ostokokemukseen, ovat vahvoilla. Jos asiakas esimerkiksi pohtii kaupassa ääneen uusien tennareiden ostamista, tekoäly voi tunnistaa puheesta erilaisia tunnetiloja. Se puolestaan auttaa kauppaa tarjoamaan asiakkaalle oikeita tennareita oikealla hetkellä sellaisella tavalla, joka vetoaa hänen tunteisiinsa.
”Personointi ja kitkattomat palvelukokemukset mullistavat kauppaa. Tulevaisuudessa meillä voi olla henkilökohtaisia ostoavustajia, ostopäätösten ennustajia, älykkäitä ostokriitikkoja, jotka auttava tekemään eettisesti parempia päätöksiä ja tunnepohjaisia tarjouksia”, Ojanperä visioi.
Ojanperän mukaan kiinalaiset ovat jo kääntäneet ostofunnelin päälaelleen. Kun ennen ensin analysoitiin trendejä ja kuluttajasegmenttejä, sitten suunniteltiin ja valmistettiin ja lopulta markkinoitiin ja myytiin, nyt esimerkiksi Sheinin kaltaiset verkkokaupat toimivat aivan eri logiikalla. Ne tarjoavat alustallaan nopeaa, viihdyttävää ja helppoa sisältöä, jota käyttäjä scrollaa ja klikkaa antaen samalla koko ajan käyttäytymisestään dataa yrityksen käyttöön. Kiinnostuksen pohjalta aloitetaan nopea ja joustava valmistus, minkä jälkeen seuraa nopea toimitus. Ultrapikamuotia myyvä Shein on ympäristön ja työolojen kannalta erittäin kyseenalainen toimintamalli, mutta valmistus- ja ostoprosessin näkökulmasta se on onnistunut hiomaan tekoälyn avulla äärimmäisen tehokkaan myyntikoneen.
Yksi tekoälyn yleistymiseen liittyvistä huolista on se, miten käy ihmisten työpaikkojen. Ojanperä maalaili pelkoja todeksi siltä osin, että tekoälyn avulla monista monimutkaisemmistakin työtehtävistä suoriudutaan tulevaisuudessa vähemmällä ihmistyövoimalla. Se lisää työvoiman tarjontaa, mikä puolestaan voi lisätä työttömyyttä ja laskea palkkoja. Siksi tekoälyn kehityksessä kannattaa pysyä mukana ja pitää huoli omasta tekoälylukutaidostaan.
”Toisaalta monet kädentaidot ovat suojassa tältä murrokselta. Ainakaan toistaiseksi humanoidirobotti ei tee hienoja kukka-asetelmia. Valkokaulusväki on suurimassa vaarassa.”