Uutinen

Vähittäiskaupan innovaatiot esillä Shoptalk Europe 2024 -tapahtumassa

Vähittäiskaupan innovaatiot esillä Shoptalk Europe 2024 -tapahtumassa

Shoptalk Europe kokosi kesäkuun alussa yhteen vähittäiskaupan ammattilaiset.
Teksti Erikoiskaupan liitto ETU, kuva: Shoptalk
Share

14.6.2024

Share

Shoptalk Europe 2024 -tapahtumassa käsiteltiin muun muassa tekoälyn hyödyntämistä, brändiluottamuksen rakentamista ja yhtenäisen asiakaspolun luomista. Yksi kohokohdista oli "Startup pitch" -ohjelma, jossa esiteltiin innovatiivisia ratkaisuja, kuten tekoälyavusteinen suunnitteluavustaja Raspberry AI.


Shoptalk Europe on yksi vähittäiskaupan alan merkittävimmistä tapahtumista Euroopassa. Vuosittainen konferenssi kokosi kesäkuun alussa yhteen yli 4 000 vähittäis- ja verkkokaupan ammattilaista keskustelemaan alan uusimmista trendeistä, innovaatioista ja haasteista.

Kolmipäiväinen konferenssi tarjosi laajan kirjon puheenvuoroja, paneelikeskusteluja ja työpajoja. Tämän vuoden konferenssi kattoi viisi pääteemaa vähittäiskaupan saralla: tekoälyn hyödyntäminen liiketoiminnan muokkaamiseksi, brändivoiman hyödyntäminen ja brändiluottamuksen rakentaminen, yhtenäisen asiakaspolun luominen, uuden sukupolven kulutustottumusten ja tarpeiden merkitys sekä muuttuvien kaupan rakenteiden vaikutus. Puhujina nähtiin tunnettuja nimiä, kuten Amazonin Euroopan kulutustavaroista vastaava johtaja Giorgio Busnelli, Mastercardin Euroopan pääekonomisti Natalia Lechmanova ja Zalandon personoinnista vastaava johtaja Tian Su.

Shoptalkin uusia tuulia: innovatiiviset tulokkaat lavalla

Yksi tapahtuman kohokohdista oli "Startup pitch" -ohjelma, jossa valokeilaan nousi vähittäiskaupan kehittyvä teknologia. Ohjelmassa 12 startup- ja teknologiayritystä esittelivät uusimpia ratkaisujaan ja tuotteitaan. Yritysten kautta päästiin tutustumaan muun muassa älykkäisiin maksujärjestelmiin, virtuaalitodellisuuteen perustuvaan ostokokemukseen ja ympäristöystävällisiin pakkausratkaisuihin. Koostimme ohjelmasta kolme inspiroivaa innovaatiota alle, kaikista esityksistä löydät englanninkielisen koosteen Coresight Researchin verkkosivuilta.

Rasberry-AI tehostaa muotisuunnitteluprosessia

Raspberry AI käyttää generatiivista tekoälyä ja puuttuu perinteisten suunnitteluprosessien aiheuttamiin vaikeuksiin. Perinteisesti muotisuunnitteluprosessi on aikaa vievä, kallis ja työvoimavaltainen, koska se vaatii suunnittelijoita visualisoimaan manuaalisesti muun muassa trendejä, kankaita, painatuksia ja ompeleiden yksityiskohtia. "Lähes 40 prosenttia kaikista vaatteista jää vuosittain myymättä", perustaja Cheryl Liu sanoi.

Raspberry AI mullistaa tämän prosessin tarjoamalla generatiivisen tekoälyn avulla toimivan suunnitteluavustajan, jonka avulla suunnittelijat voivat helposti visualisoida konsepteja ja päivittää malleja muutamalla sanalla.

Liun mukaan Raspberry AI:n tekoälyavusteinen "Same-Minute Sampling" mahdollistaa muotisuunnittelijoille 30 prosentin säästöt näytekustannuksissa ja -ajassa ja mahdollistaa "rajattoman prototyyppien luomisen". Korkeatasoisia CAD-malleja Rasberry AI tuottaa sekunneissa. Lisäksi yrityksen tekoälymallit opetetaan yksilöllisesti vastaamaan kunkin tuotemerkin erityisiä suunnittelustandardeja ja tyyliä, mikä takaa sekä yksilölliset että tuotemerkin mukaiset mallit. Liu korosti, että Raspberry AI on "ainoa kuvasekoitin, jossa on siluettien hallinta ja ainoa kuvasekoitin, joka sekoittaa kankaat tarkasti".

Veesual tarjoaa laajennettua verkko-ostokokemusta

Veesualin perustaja Maxine Pattenin mukaan muodin osuus maailmanlaajuisesta verkkokaupasta on 20 prosenttia. Pattenin mukaan ongelmana, että kuluttajat eivät pysty hahmottamaan, miltä vaatteet näyttävät tietyillä ostajilla tai miltä eri vaatteet näyttävät yhdessä käytettynä. Tämä johtaa muotibrändien ja vähittäiskauppiaiden huonoon suorituskykyyn konversion pysähtyessä ja tämä aiheuttaa myös korkeaa palautusprosenttia.

Veesual parantaa verkko-ostoskokemusta hyödyntämällä kuvien tuottamisen voimaa laajennettujen ostokokemusten luomiseksi. Yritys tarjoaa erilaisia ratkaisuja, kuten "Look Inspiration", joka näyttää, miltä yksi vaatekappale näyttää eri tyyleissä ja "Mix & Match Styling", jonka avulla ostajat voivat luoda asuja eri vaatekappaleista."Switch Model"-toiminnon avulla ostajat voivat valita samaistuttavan mallin. Näiden laajennettujen ostokokemusten avulla ostajat voivat paremmin kuvitella itsensä tietyissä tuotteissa, mikä johtaa tietoisempiin ostoksiin ja tyytyväisempiin asiakkaisiin.

Pi-xcels kokoaa sähköiset kuitit älypuhelimiin

Pi-xcels tarjoaa interaktiivisia sähköisiä kuitteja ostajan älypuhelimeen NFC (near-field communication) -tekniikalla toimivan digitaalisen kuittiratkaisun avulla. Ratkaisu auttaa vähittäiskauppiaita vähentämään ympäristövaikutuksiaan vähentämällä paperijätettä ja parantamaan asiakkaiden sitoutumista kivijalkamyymälöihin.

"Ratkaisumme tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden poistua kassalta, ja asiakas voi jatkaa kauppiaiden alustojen käyttöä ostoksen jälkeen", perustaja Daniel Lim selitti. Kauppiaat voivat myös käyttää Pi-xcels-alustaa saadakseen käyttökelpoista tietoa asiakkaiden käyttäytymisestä, mieltymyksistä ja demografisista tiedoista.

Shoptalk Europe 2024 järjestettiin 3.-6.6.2024 Barcelonassa Espanjassa.