Uutinen

Vahva ja positiivinen työnantajabrändi tähtäimessä – ”Se, joka ymmärtää kohderyhmänsä, voittaa pelin!”

Vahva ja positiivinen työnantajabrändi tähtäimessä – ”Se, joka ymmärtää kohderyhmänsä, voittaa pelin!”

Työnantajabrändäyksellä voi lisätä yrityksen vetovoimaa ja houkutella alan osaajia.
Teksti Taija Lintumäki, kuva Susannah Townsend
Share

7.2.2023

Share

Työnantajabrändi luo yrityksestä mielikuvaa työpaikkana. Hyvä työnantajabrändi lisää yrityksen vetovoimaa, houkuttelee alan parhaita osaajia liittymään joukkoon sekä auttaa pitämään parhaista osaajista kiinni.


Brändityö on jatkuva prosessi, jonka tulee perustua rehellisyyteen ja avoimuuteen. Käytännön toimet brändäyksen toteuttamiseen läpikävi organisaatiopsykologi ja rekrytointikouluttaja Juho Toivola Erikoiskaupan pulssissa ”Miten rakennat houkuttelevan työnantajabrändin?”.

Toivola korostaa organisaatioiden rakentumista strategialle, myös työnantajabrändäys pitää personoida kunkin yrityksen yritysstrategiaan ja täydentämään sitä. Strategian avulla fokusoit tavoitteen.

”Strategia on myös valintoja, jossa suurimmalle osalle asioista sanotaan ei”, toteaa Toivola.

Työnantajabrändin rakentaminen ei tapahdu yhdessä yössä, vaan se on jatkuva prosessi. Toivola painottaa pitkän tarkastelujakson tavoitteita, eli katse kannattaa asettaa noin 2–3 vuoden päähän. Alkuun pääset selvittämällä toimintaympäristösi, eli kenen kanssa kilpailet tekijöistä ja miten ympäristö muuttuu, neuvoo Toivola.

Toivola on vahvasti aitouden puolestapuhuja. Nopeimmaksi keinoksi vahvistamiseen hän nostaa oikeiden ihmisten käyttämisen markkinoinnissa – omalla nimellä ja naamalla.

”Aitous ei ole yksinkertaista, siinä tuodaan rohkeasti esille, millaisia oikeasti ollaan, vaikka se ei miellyttäisikään kaikkia. Riski mokaamisesta on toki olemassa, mutta suurempi riski yritykselle on, jos yrityksen kasvot eivät näy missään”.

Se joka ymmärtää kohderyhmänsä parhaiten, voittaa pelin

Toivola korostaa kohderyhmän ymmärrystä, sen taakse jää videot, työpaikkailmoitukset ja muut viestinnän toimet. Se, mitä kukakin hamuaa, vaihtelee kohderyhmittäin. Tee siis valintoja ja puhuttele omaa kohderyhmää.

”Mieti kapein ja pienin mahdollinen kohderyhmä, jolle lähdet brändäyksen toteuttamaan. Kohderyhmänä esimerkiksi kaupan alan ammattilaiset on aivan liian lavea. Esimerkiksi seinäjokelainen rautakaupan ammattilainen on jo paljon selkeämpi”, neuvoo Toivola.

Koko rekrytointiprosessia Toivola kuvaa yrityskulttuurin näyteikkunana.

”Ehdokaskokemus on työnantajabrändin kulmakivi, joten huomioi kaikki työnhakijoissa tunnereaktioita herättävät kosketuspisteet: ilmoitus, hakemus, viestintä, haastattelu ja palaute”, ohjeistaa Toivola.

Koska yritysbrändäys leikkaa läpi koko yrityksen toiminnan arjesta mielikuviin, tulee yrityksessä investoida aikaa ja energiaa vahvan ja positiivisen työnantajabrändin rakentamiseen. Tässä apuna ovat toimivat rutiinit.

”Arjen pienet rutiini, kuten somepäivitykset tai rekrytointiprosessissa oleville ihmisille lähetetyt iloiset tervehdykset ovat yllättävän merkityksellisiä”, vinkkaa Toivola.

Toivola muistuttaa vielä, että brändäys ei ole pelkkää viestintää.

”Paremman arjen rakentaminen kannattelee koko työnantajabrändiä, mutta viestintää tarvitaan kuitenkin viemään viestiä eteenpäin. Tässä erinomaisena työkaluna on some”

 

Katso "Miten rakennat houkuttelevan työnantajabrändin" -tallenne Edun Youtube-kanavalta

Tulevat Erikoiskaupan liiton koulutukset löydät tapahtumat ja koulutukset -osiosta.