Vastuullisuuden merkitys ja käytettyjen tuotteiden suosio kasvavat
19.10.2023
Yli kolmannes kuluttajista kiinnittää usein tai aina ostopäätöksen yhteydessä huomiota tuotteen vastuullisuuteen. Tämä ilmenee Erikoiskaupan liiton uusimmasta kuluttajatutkimuksesta, jonka tuloksia esitteli Innolink Groupin toimitusjohtaja Pekka Vuorela.
Kuluttajan ostovoima ja vastuullisuus -tutkimus toteutettiin alkusyksyllä. Sen tavoitteena oli kartoittaa erikoisalan eri toimialojen vetovoimaisuuta sekä kuluttajien näkemyksiä vastuullisuudesta, ostamisen tavoista ja ostovoimasta.
Tutkimuksen mukaan yli kolmannes kuluttajista kiinnittää usein tai aina ostospäätöksen yhteydessä huomiota tuotteen vastuullisuuteen.
Useimmiten vastuullisuuden ajatellaan merkitsevän pitkää käyttöikää, kotimaisuutta ja lähituotantoa sekä ympäristöystävällisiä materiaaleja.
”Vastuullisuuden merkitys on selvästi nousussa verrattuna aiempiin tutkimuksiin. Tämä voi olla positiivinen tulos erikoiskaupalle”, Vuorela totesi.
Tällä hän viittasi tuotteiden hinnoittelun suomiin mahdollisuuksiin.
Kolmannes vastaajista maksaisi vastuullisista tuotteista enemmän
Kolmasosa kyselyyn vastaajista oli valmiita maksamaan enemmän vastuullisesti tuotetuista tuotteista. Tavallisimmin maksuhalukkuus on enintään 10 prosenttia enemmän. Kun vastuullisuuden merkitys kasvaa, myös maksuhalukkuus kasvaa.
Vuorelan mukaan kuluttajien suhtautumisessa vastuullisuuteen on isoja eroja. Osa ihmisistä ei ole lainkaan kiinnostunut tuotteiden vastuullisuudesta. Vastuullisuuteen kiinnittävät huomiota etenkin pääkaupunkiseudulla asuvat ihmiset, naiset ja nuoret, jotka myös ostavat tuotteita käytettynä useammin kuin muut.
Käytettyjen tuotteiden suosio kasvaa
Käytettyjen tuotteiden suosio on kuluttajatutkimuksen mukaan korkealla. Tutkimukseen vastanneista 60 prosenttia kertoi ostavansa tavaroita tai vaatteita käytettyinä vähintään kerran vuodessa.
Tutkimuksen mukaan käytettyjä tavaroita ostetaan eniten kirpputoreilta, kierrätyskeskuksista tai muista second hand -myymälöistä. Myös muilta kuluttajilta suoraan ostaminen esimerkiksi Tori.fi:n tai Facebookin ryhmien kautta on yleistä.
Ostovoima on vähentynyt
Kuluttajatutkimuksen tulokset suomalaisten ostovoimasta olivat synkät. Tutkimuksen mukaan 44 prosenttia kokee ostovoimansa laskeneen vuodessa.
Ostovoiman heikentymiseen ovat vaikuttaneet eniten ruoan ja energian hinta sekä asumiskulut.
Yli kolmannes aikoo vähentää kulutusta
Vastaajista yli kolmannes aikoo vähentää kulutusta seuraavan puolen vuoden aikana. Eniten suomalaiset aikovat vähentää ulkona syömisestä, vaate- ja kenkähankinnoista sekä lomista ja matkustamisesta. Seuraavaksi vähennetään kulttuurista ja hyvinvoinnista, elintarvikkeista ja ruoasta sekä liikenteestä ja autoilusta.
”Tämä oli iso negatiivinen löydös aineistosta ja on tärkeää huomioida se. Kuluttajilla on pelkoja ja usko talouteen on heikko”, Vuorela totesi.
Tutkimuksen perusteella myös omistamisen käsitys on muuttumassa. Etenkin kirjojen ja urheiluvälineiden lyhyt- tai pitkäaikainen vuokraaminen kiinnostaa, samoin jonkin verran myös elektroniikan, kodinkoneiden ja sisustustavaroiden.
Tutkimuksessa selvittiin myös brändin vaikutusta ostamiseen. Tuotteista brändin vaikutus korostui etenkin kodinkoneissa ja elektroniikassa. Matalinta se oli toimistotarvikkeissa.
Tutustu Kuluttajan ostovoima ja vastuullisuus -tutkimuksen tiivistelmään.