Uutinen

Vastuullisuus leviää aurinkolaseihin – uusi suomalaismerkki työllistää nuoria aikuisia Kenian slummeista

Vastuullisuus leviää aurinkolaseihin – uusi suomalaismerkki työllistää nuoria aikuisia Kenian slummeista

Teksti Taija Lintumäki Kuva Shadeshares
Share

5.8.2022

Share

Suomalaismerkki Shadeshares aikoo ottaa paikkansa alati kasvavilla vastuullisten aurinkolasien markkinoilla. Se haluaa myös antaa takaisin: yritys istuttaa puita Keniaan, jossa on kova puupula.


Sosiaalisessa mediassa huomio kiinnittyy persoonallisesti muotoiltuihin aurinkolaseihin. Lähempi tarkastelu paljastaa niiden olevan puusta tehdyt ja vastuullisesti tuotetut. Aurinkolasimarkkinoille on ilmestynyt uusi tekijä, Shadeshares.  

Aurinkolasimarkkinat kehittyvät trendien mukana – ja myös vastuullisuus nostaa päätään. Uusi suomalaismerkki Shadeshares aikoo napata osan vastuullisten aurinkolasien markkinasta. Tilaa sille on. 

"Silmä- ja aurinkolasien valmistus on nykyisellään keskittynyttä, toisaalta isojen toimijoiden väliin jää tilaa entistä useammalle kohdennetun liikeidean omaavalle ja persoonalliselle toimijalle, kuten Shadeshares on", Näkeminen ja silmäterveys NÄE ry:n toimitusjohtaja Panu Tast sanoo. 

Tastin mukaan Shadeshares on erinomainen esimerkki siitä, miten vastuullisuutta voidaan toteuttaa kehysmarkkinoilla.  

"Enää ei ole kyseessä vain perinteisesti mielletyt vastuullisuuden teot, kuten kierrätys ja muoveihin liittyvät asiat." 

Shadeshares perustettiin vuonna 2017, jolloin vastuullisuudesta oli jo alettu puhua laajemminkin. Toiminta pohjautuu vahvasti sosiaaliseen vastuullisuuteen: tuotanto on alusta loppuun yrityksen omissa käsissä ja siksi myös valvottavissa. 

Jokainen tuote valmistetaan käsityönä omalla tehtaalla Nairobissa, Keniassa. Yritys kouluttaa ja työllistää nuoria aikuisia Nairobin slummeista ja mahdollistaa näin vakaamman sekä turvallisemman tulevaisuuden työntekijöilleen.  

Sosiaalisen vastuullisuuden lisäksi Shadesharesin toiminta on hiilineutraalia. Jokaisesta myydystä aurinkolasista yritys istuttaa puun Keniaan. Maassa, jossa pula puutavarasta on suuri, on puiden istuttaminen merkittävä teko. Taimitarha työllistää neljä ihmistä – Shadesharesin työntekijöinä.  

"Nykypäivän ja tulevaisuuden kuluttaja haluaa nähdä yrityksen arvopohjan konkreettisesti", kertoo Sari Kanti-Paul, joka on Shadesharesin toimitusjohtaja ja yksi yrityksen perustajista. 

Vastuullisuudesta on tärkeä myös viestiä. 

"Meillä on kehitteillä osaksi vastuullisuusviestintää vastuullisuuden piirakkamalli, joka tulee havainnollistamaan hyvin työmme." 

Vaikka vastuullisuudesta on muotoutumassa vahva kilpailuetu, aurinkolasien valinnassa myös designilla on suuri merkitys. Shadesharesin suunnittelijoiden joukosta löytyy useita kotimaisia tyylitaitureita. 

"Meillä on oma designtiimi Suomessa ja Keniassa. Lisäksi mukana ovat olleet muun muassa Aira Samulin ja Paola Suhonen. Tällä hetkellä Teemu Muurimäki suunnittelee meille omaa Shadeshares-mallistoa", Kanti-Paul kertoo. 

Shadeshares myy kehyksiään tällä hetkellä jälleenmyyjien kautta, ja Kanti-Paulin mukaan tavoitteena on rakentaa koko Suomen kattava jälleenmyyntiverkosto vuoden 2022 alussa. Kansainvälisillekin markkinoille tähtäävä yritys tarvitsee myös verkkokaupan, jonka kehitys on käynnissä. 

"Tuotteemme ja tuotantomme läpinäkyvyys on ehdottomasti meille iso tapa erottua kilpailijoista. Tätä aiomme tuoda esillevisuaalisemmin esimerkiksi uusien sivujen tuotekuvastoissa. Pyrimme myös uusilla verkkosivuilla avaamaan toimintaamme ja tarinaamme jatkossa entistä enemmän", sanoo Shadesharesin sosiaalisesta mediasta vastaava Saana Kanti-Paul

Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran 24.11.2021.