Verkkokauppa laski rajusti suomalaisten ostovoiman heikentyessä – "yritysten kannattaa rakentaa mahdollisuuksia kansainväliseen myyntiin"
20.7.2023
Verkkokauppa laski 24 prosenttia toisen vuosineljänneksen aikana tuoreen Verkkokauppaindeksin mukaan. Indeksin tuloksista tiedottanut Vilkas Group kannustaa yrityksiä panostamaan kansainväliseen myyntiin.
Verkkokauppatoimittaja Vilkas Group Oy julkaisi tietoja tuottamastaan Verkkokauppaindeksistä. Tuoreiden lukujen perusteella Suomen verkkokauppa on romahtanut vuoden toisella neljänneksellä. Kotimainen verkkokauppa laski 24 prosenttia. Nousseet korot ja inflaatio ovat iskeneet kuluttajiin ja yrittäjiin toteaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski yrityksen tiedotteessa.
”Romahdus on tyly viesti koko Suomen taloudesta ja ostovoimasta”, Korkiakoski toteaa.
Verkkokauppaindeksin mukainen 24 prosentin lasku tarkoittaa Korkiakosken mukaan sitä, että verkkokaupan arvosta on hävinnyt jopa kolme miljardia euroa. Näin rajulla myynnin laskulla on myös merkittävä vaikutus valtion verotuottoihin.
Kotimaisen ostovoiman heikentyessä suomalaisten yritysten kannattaa suunnata katseet ulkomaille.
”Verkkokauppa on tehokkain ja joustavin tapa myydä, niin Suomeen kuin koko maailmaankin. Yritysten kannattaisi nyt siis hyödyntää esimerkiksi Business Finlandin tukia kansainvälistymiseen ja muutenkin rakentaa mahdollisuuksia kansainväliseen myyntiin”, kannustaa Korkiakoski.
Suomen Yrittäjien johtaja Harri Jaskari on samoilla linjoilla. Jaskarin mukaan suomalaiset pitää saada taas uskomaan ja investoimaan tulevaisuuteen.
”Suomella on mahdollisuus lisätä kansainvälistä myyntiä huomattavasti. Verkkokauppa on yksi mielenkiintoinen kanava kansainvälisen kaupan kasvattamiseen. Suomi voi viedä muutakin kuin teknologiaa”, painottaa Jaskari Vilkas Groupin tiedotteen mukaan.
Fashion Finlandin puheenjohtaja, Erikoiskaupan liiton varapuheenjohtaja ja Suomen Yrittäjien hallituksen jäsen Andreas Ögård näkee kansainvälisessä kaupassa suuria mahdollisuuksia erikoiskaupan yrityksille. Ögårdin oma muotialan yritys Merita Bra panosti alusta lähtien vientimarkkinoille verkkokaupan avulla. Yrityksen liikevaihdosta 85 prosenttia tulee verkkokaupan kautta ja tärkein vientimaa on Ruotsi.
”Menestyksemme kovasti kilpailluilla markkinoilla kertoo, että kansainvälinen kauppa verkon kautta todellakin on erittäin hyvä ja myös realistinen vaihtoehto, kun sitä määrätietoisesti lähdetään rakentamaan”, kertoo Ögård.
Verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupin Verkkokauppaindeksi seuraa reaaliaikaisesti 2000 suomalaisen verkkokaupan myyntiä.